„Święta Barbara” i „Ignacy Łukasiewicz” to dwa
kolejne statki do przewozu skroplonego gazu ziemnego(LNG), które wkrótce
dołączą do floty Grupy ORLEN. W stoczni Hyundai Samho Heavy Industries w
koreańskim Mokpo odbyła się uroczystość nadania imion tym jednostkom. Statki
rozpoczną służbę morską jeszcze w tym roku, zwiększając możliwości koncernu w
zakresie pozyskania g.ziemnego, a tym samym przyczyniając się do wzmocnienia
bezpieczeństwa energetycznego kraju.
…
+
Nowe gazowce otrzymały imiona: „Święta Barbara”
(„Saint Barbara”), na cześć patronki górników, naftowców i gazowników, oraz
„Ignacy Łukasiewicz” - w hołdzie pionierowi światowego przemysłu naftowego,
wybitnemu wynalazcy, przemysłowcowi i działaczowi niepodległościowemu. Statki
zostały wybudowane przez południowokoreańską firmę Hyundai Samho Heavy
Industries, a użytkowane będą na podstawie długoterminowej umowy
czarteru z armatorem Knutsen OAS Shipping. [*]
To czyją flotę zasilą te 2 LNGC?
Gazowce będą wykorzystywane zarówno do realizacji
umów długoterminowych, jak i kontraktów spotowych w formule free-on-board
(FOB), zgodnie z którą za odbiór i transport ładunku odpowiada kupujący,
czyli Grupa ORLEN. [**]
…
Docelowo flota Grupy ORLEN liczyć będzie 8
jednostek. Pojemność każdego ze statków to około 70 tys. ton LNG,
co odpowiada ok. 100 mln m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym. Rozmiar
gazowców został tak dobrany, aby jednostki mogły wpłynąć do niemal każdego
terminala LNG na świecie. Wszystkie statki wyposażono w rozwiązania
zwiększające ich efektywność energetyczną i ograniczające wpływ na środowisko
naturalne. To, między innymi, zintegrowane zarządzanie poborem energii
elektrycznej oraz system ponownego skraplania (reliquefaction system),
pozwalający na odzyskanie gazu, który w czasie transportu ulega naturalnemu
odparowaniu.
70 tys.ton LNG.= 1072÷1073 GWh =.ok.100 mln kubików
g.zm. Natomiast
pojemność tych „naszych” jest o 10-12% większa i umożliwia dowózkę ładunków do 70
tys. ton LNG - metanowce nie rozładowuje się do dna jak węgiel!
Dlaczego?
LNGC tej kl. - określanej konwencjonalną, wpływają
do WSZYSTKICH term. masowych na Świecie! Nie było co dobierać!
Systemy ponownego skraplania są w masowym użyciu
(Q-Flex/Q-Max) od końca 1-szej dekady XXI w.! A od kilkunastu lat, są stałym
wyposażeniem masowych metanowców, tak jak ich …dzioby z gruszkami (!) i …
śruby napędowe!
Działalność operacyjną, od tego roku, realizują już
dwa gazowce z floty ORLEN - LK Knutsen OAS i GG Knutsen OAS, które pierwsze ładunki LNG dostarczyły do Polski
odpowiednio w marcu i czerwcu. Kolejny transport - gazowcem GG Knutsen OAS - spodziewany jest już na przełomie
października i listopada br.
Nie ma oficjalnej informacji gdzie oba pływały w
ramach …wzmocnienia
bezpieczeństwa energetycznego kraju [cytat ↑1-szy akapit], w okresach: VIII-X ten
pierwszy i VII-X ten drugi? [**]
…
LNG koncern odbiera przede wszystkim w Terminalu … w
Świnoujściu. Dotychczas były to 254. dostawy o wolumenie wynoszącym ok. 20 mln
ton LNG (do tego
wymiaru brakuje 1 małej dostawy ok. 860 GWh). Najwięcej ładunków przypłynęło z Kataru (127)
oraz USA (106 105). Dostawy do Polski
docierały także z Norwegii (13 14), Nigerii (3), Trynidadu
i Tobago (3), Egiptu (1) oraz Gwinei Równikowej (1).
Od I-2023 trwa
burdel informacyjny w PGNiG dotyczący dostawy [210.] zrealizowanej przez Qogir (21-22.01.)
z terminalu na wyspie Melkøya! Załadunek odbył się w dniach 11-12.01., jako
46-ty ładunek po reaktywacji terminalu Melkøya, po pożarze we IX-2020
roku. Wyspa Melkøya jest w Norwegii, nie w USA (!) i to pomimo, że
opodal niej (na N-NW) pływa wiele amerykańskich okrętów wojennych. Nie amerykańskie
metanowce. Notabene USA nie ma własnych metanowców … przyczyniających
się do wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju. [cytat ↑ 1-szy akapit]
…
Oprócz budowy własnej floty ORLEN poszerza także
możliwości odbioru skroplonego gazu w krajowych terminalach. W sierpniu tego
roku koncern zawarł z GAZ-SYSTEM umowę na rezerwację zdolności
regazyfikacyjnych w pływającym (?) terminalu FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit),
który powstaje w Zatoce Gdańskiej. Rozwój infrastruktury pozwoli zwiększyć
liczbę dostaw skroplonego gazu ziemnego odbieranych przez Grupę nawet o
58 w
skali roku.
Taki sobie rachunek: 58 dostaw x 1056 GWh x
150,15 x 0,435 = 4 000 000 ton/rok → [**]
Pisze się … , to się czyta i też … pisze!
Wacław Sałaban, październik 2023 roku.
[*] Pierwsze 2 „nasze” pływają
pod banderą francuską. Są czarterowane na 10 lat przez PST LNG
Shipping Ltd - spółkę zależną londyńskiego oddziału PGNiG Supply & Trading
z grupy PGNiG. Formalnie należą do instytucji finansującej inwestycję - Societe
Anonyme de Credit a l’Industrie Francaise - CALIF SA (spółka zależna
Societe Generale SA). Formalnym bezpośrednim właścicielem (zarejestrowanym
armatorem) jest SNC Martin lub SNS Diderot Financement 33 - oba podmioty z Francji (kolejne 2 „nasze”:
są SNC Chopin Leasing 26/27), natomiast operacyjnie jednostki są
własnością norweskiego armatora Knutsen OAS Shipping AS. PROSTE?
Gdy klient końcowy jest niewiarygodny, biznes
inwestycyjno-finansowy jest dokonywany przez wielokrotne pośrednictwo.
[**] Od pocz. 2023 r. do Świnoujście nie dotarła żadna
dostawa w ramach kontraktu długoterminowego z Calcasieu Pass! Potwierdzają się
informacje o kłopotach Venture Global w realizacji kontraktów
długoterminowych przez wytwórnię LNG Calcasieu Pass - oficjalnie dotyczy to
umów z Galp oraz Edison, BP i Shell, którzy wszczęli
postępowanie arbitrażowe!
Cała lista klientów Calcasieu Pass, to oprócz Galp,
Shell, BP, Edison, jeszcze Repsol, PGNiG, Sinopec Unipec, i CNOOC.
Przypomnę, PGNiG ma zawarte umowy z Venture Global,
tj. 2 kontrakty (i tylko te są w formule FOB!) opiewające na:
- 1,5 mln ton/rok z Calcasieu Pass od
01.01.2023 roku, przy czym, odebraliśmy 13 ładunków awansem w 2022 roku, oraz nic
nie przypłynęło przez 10 miesięcy 2023 r. 1,5 mln ton to 22 ład. dowiezione
przez nowoczesne LNGC - konwencjonalne.
- aż 4! mln ton/rok z terminalu wytwórczego
Plaquemines LNG od (+/-) połowy 2025 roku, który jeszcze nie powstał oraz nie
ma triumfalnych wieści o realizacji tej inwestycji! Trwa zastanawiająca
cisza.
To ten 2-gi kontrakt uzasadnia budowę
terminalu/FSRU w Gdańsku oraz budowę 8-miu „naszych” LNGC!
Przypomnę, że ów kontrakt zawarliśmy w połowie
2021r., z równoczesnym zerwaniem umowy z Port Arthur LNG (na 2 mln ton/rok) z
uwagi na nieśpieszną realizację tej inwestycji! Terminal Świnoujście
samodzielnie podoła obsłudze kontraktów; obu katarskich, z Cheniere Marketing
International i z VG-Calcasieu Pass. Wnioski? Odczekam do przełomu 2023/2024
r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,