sobota, 21 października 2023

Ukazał się komunikat:

19.10.2023 Dwa kolejne gazowce we flocie ORLEN - koncern umacnia pozycję na globalnym rynku skroplonego gazu
[cytaty:]

„Święta Barbara” i „Ignacy Łukasiewicz” to dwa kolejne statki do przewozu skroplonego gazu ziemnego(LNG), które wkrótce dołączą do floty Grupy ORLEN. W stoczni Hyundai Samho Heavy Industries w koreańskim Mokpo odbyła się uroczystość nadania imion tym jednostkom. Statki rozpoczną służbę morską jeszcze w tym roku, zwiększając możliwości koncernu w zakresie pozyskania g.ziemnego, a tym samym przyczyniając się do wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju.

+
Nowe gazowce otrzymały imiona: „Święta Barbara” („Saint Barbara”), na cześć patronki górników, naftowców i gazowników, oraz „Ignacy Łukasiewicz” - w hołdzie pionierowi światowego przemysłu naftowego, wybitnemu wynalazcy, przemysłowcowi i działaczowi niepodległościowemu. Statki zostały wybudowane przez południowokoreańską firmę Hyundai Samho Heavy Industries, a użytkowane będą na podstawie długoterminowej umowy czarteru z armatorem Knutsen OAS Shipping. [*]
To czyją flotę zasilą te 2 LNGC?
Gazowce będą wykorzystywane zarówno do realizacji umów długoterminowych, jak i kontraktów spotowych w formule free-on-board (FOB), zgodnie z którą za odbiór i transport ładunku odpowiada kupujący, czyli Grupa ORLEN. [**]

Docelowo flota Grupy ORLEN liczyć będzie 8 jednostek. Pojemność każdego ze statków to około 70 tys. ton LNG, co odpowiada ok. 100 mln m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym. Rozmiar gazowców został tak dobrany, aby jednostki mogły wpłynąć do niemal każdego terminala LNG na świecie. Wszystkie statki wyposażono w rozwiązania zwiększające ich efektywność energetyczną i ograniczające wpływ na środowisko naturalne. To, między innymi, zintegrowane zarządzanie poborem energii elektrycznej oraz system ponownego skraplania (reliquefaction system), pozwalający na odzyskanie gazu, który w czasie transportu ulega naturalnemu odparowaniu.
70 tys.ton LNG.= 1072÷1073 GWh =.ok.100 mln kubików g.zm. Natomiast pojemność tych „naszych” jest o 10-12% większa i umożliwia dowózkę ładunków do 70 tys. ton LNG - metanowce nie rozładowuje się do dna jak węgiel! Dlaczego?
LNGC tej kl. - określanej konwencjonalną, wpływają do WSZYSTKICH term. masowych na Świecie! Nie było co dobierać!
Systemy ponownego skraplania są w masowym użyciu (Q-Flex/Q-Max) od końca 1-szej dekady XXI w.! A od kilkunastu lat, są stałym wyposażeniem masowych metanowców, tak jak ich …dzioby z gruszkami (!) i … śruby napędowe!
Działalność operacyjną, od tego roku, realizują już dwa gazowce z floty ORLEN - LK Knutsen OAS i GG Knutsen OAS, które pierwsze ładunki LNG dostarczyły do Polski odpowiednio w marcu i czerwcu. Kolejny transport - gazowcem GG Knutsen OAS - spodziewany jest już na przełomie października i listopada br. 
Nie ma oficjalnej informacji gdzie oba pływały w ramach wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju [cytat ↑1-szy akapit], w okresach: VIII-X ten pierwszy i VII-X ten drugi? [**] 

LNG koncern odbiera przede wszystkim w Terminalu … w Świnoujściu. Dotychczas były to 254. dostawy o wolumenie wynoszącym ok. 20 mln ton LNG (do tego wymiaru brakuje 1 małej dostawy ok. 860 GWh). Najwięcej ładunków przypłynęło z Kataru (127) oraz USA (106 105). Dostawy do Polski docierały także z Norwegii (13 14), Nigerii (3), Trynidadu i Tobago (3), Egiptu (1) oraz Gwinei Równikowej (1). 
Od I-2023 trwa burdel informacyjny w PGNiG dotyczący dostawy [210.] zrealizowanej przez Qogir (21-22.01.) z terminalu na wyspie Melkøya! Załadunek odbył się w dniach 11-12.01., jako 46-ty ładunek po reaktywacji terminalu Melkøya, po pożarze we IX-2020 roku. Wyspa Melkøya jest w Norwegii, nie w USA (!) i to pomimo, że opodal niej (na N-NW) pływa wiele amerykańskich okrętów wojennych. Nie amerykańskie metanowce. Notabene USA nie ma własnych metanowców przyczyniających się do wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju. [cytat ↑ 1-szy akapit]

Oprócz budowy własnej floty ORLEN poszerza także możliwości odbioru skroplonego gazu w krajowych terminalach. W sierpniu tego roku koncern zawarł z GAZ-SYSTEM umowę na rezerwację zdolności regazyfikacyjnych w pływającym (?) terminalu FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), który powstaje w Zatoce Gdańskiej. Rozwój infrastruktury pozwoli zwiększyć liczbę dostaw skroplonego gazu ziemnego odbieranych przez Grupę nawet o 58 w skali roku.
Taki sobie rachunek: 58 dostaw x 1056 GWh x 150,15 x 0,435 = 4 000 000 ton/rok → [**]

Pisze się … , to się czyta i też … pisze!

Wacław Sałaban, październik 2023 roku.

[*] Pierwsze 2 „nasze” pływają pod banderą francuską. Są czarterowane na 10 lat przez PST LNG Shipping Ltd - spółkę zależną londyńskiego oddziału PGNiG Supply & Trading z grupy PGNiG. Formalnie należą do instytucji finansującej inwestycję - Societe Anonyme de Credit a l’Industrie Francaise - CALIF SA (spółka zależna Societe Generale SA). Formalnym bezpośrednim właścicielem (zarejestrowanym armatorem) jest SNC Martin lub SNS Diderot Financement 33  - oba podmioty z Francji (kolejne 2 „nasze”: są SNC Chopin Leasing 26/27), natomiast operacyjnie jednostki są własnością norweskiego armatora Knutsen OAS Shipping AS. PROSTE?
Gdy klient końcowy jest niewiarygodny, biznes inwestycyjno-finansowy jest dokonywany przez wielokrotne pośrednictwo.

[**] Od pocz. 2023 r. do Świnoujście nie dotarła żadna dostawa w ramach kontraktu długoterminowego z Calcasieu Pass! Potwierdzają się informacje o kłopotach Venture Global w realizacji kontraktów długoterminowych przez wytwórnię LNG Calcasieu Pass - oficjalnie dotyczy to umów z Galp oraz Edison, BP i Shell, którzy wszczęli postępowanie arbitrażowe!
Cała lista klientów Calcasieu Pass, to oprócz Galp, Shell, BP, Edison, jeszcze Repsol, PGNiG, Sinopec Unipec, i CNOOC.
Przypomnę, PGNiG ma zawarte umowy z Venture Global, tj. 2 kontrakty (i tylko te są w formule FOB!) opiewające na:
- 1,5 mln ton/rok z Calcasieu Pass od 01.01.2023 roku, przy czym, odebraliśmy 13 ładunków awansem w 2022 roku, oraz nic nie przypłynęło przez 10 miesięcy 2023 r. 1,5 mln ton to 22 ład. dowiezione przez nowoczesne LNGC - konwencjonalne.
- aż 4! mln ton/rok z terminalu wytwórczego Plaquemines LNG od (+/-) połowy 2025 roku, który jeszcze nie powstał oraz nie ma triumfalnych wieści o realizacji tej inwestycji! Trwa zastanawiająca cisza.
To ten 2-gi kontrakt uzasadnia budowę terminalu/FSRU w Gdańsku oraz budowę 8-miu „naszych” LNGC!
Przypomnę, że ów kontrakt zawarliśmy w połowie 2021r., z równoczesnym zerwaniem umowy z Port Arthur LNG (na 2 mln ton/rok) z uwagi na nieśpieszną realizację tej inwestycji! Terminal Świnoujście samodzielnie podoła obsłudze kontraktów; obu katarskich, z Cheniere Marketing International i z VG-Calcasieu Pass. Wnioski? Odczekam do przełomu 2023/2024 r.

 - niszczarka bez przetargu -

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,