środa, 18 września 2019

Wrześniowo cd.

Duży odstęp pomiędzy dwoma wrześniowym dostawami LNG z Kataru do Świnoujścia (02-26.09.) nie był spowodowany dodatkowym przedzielającym ładunkiem spotowym, ale prawdopodobnym przeglądem serwisowym (nie awarią) linii regazyfikacji. Podczas jego trwania, całkowicie zaprzestano regazyfikacji LNG w okresie 06-15.09., z intensywnym jednodobowym jej wznowieniem w dniu 13.09. Łącznie w tym czasie było możliwe zregazyfikowanie typowego ładunku dowiezionego przez Q-Flex z rodowodem ze stoczni DSME (np. Al Nuaman lub ostatnio debiutujący Al Aamriya - 1377 GWh), tj. przez 9 dni po 152,901360000 GWh - wielkość dobowej, zakontraktowanej mocy regazyfikacji.

Aktualizacje:

FSRU Hoegh Giant planowo, w południe (CEST) 17.09. zawinął prosto z marszu (bez postoju na redzie!) do Sabine Pass na kolejny załadunek. Po dobie trwającego załadunku wypłynął z przeznaczeniem …FOR ORDERS?
Natomiast GasLog Warsaw trawersuje od południa Kubę, podążając do Zatoki Meksykańskiej z nadawanym w sygnale AIS: ETA 21.09. - bez informacji o porcie docelowym. Teoretycznie jest ich 5.

Al Safliya, po 11-miesięcznej nieobecności w Europie, płynie z ładunkiem LNG do walijskiego Milford Haven, ETA 27.09. Po cichu liczyłem na zawinięcie - debiut na …Bałtyku.

Mozah jest kolejną perełką w obfitym sznurze wrześniowych dostaw, realizowanych przez jednostki Q-Max (Al Ghuwairiya, Al Mafyar, Bu Samra, Rasheeda, Mekaines) do Wielkiej Brytanii (Milford Haven). Z tej kawalkady wyłamał się Al Mayeda z portem docelowym Zeebrrugge. Zwracam uwagę, że łącznie jest to ½ floty Q-Max tj. grupy największych metanowców. Nadal strach Brytoli, przed brakiem ciepłej wody w kranach po brexicie, jest większy od zapotrzebowania LNG dla nadchodzącej zimy na Dalekim Wschodzie :-)

Arctic Princess, będący w drodze z norweskiego terminala Melkøya, w dniach 22-23.09. dowiezie 61. ogółem ładunek do Kłajpedy. W małym jubileuszu (60. dostawa) uprzedził metanowiec Stena Clear Sky debiutującym zawinięciem 17.09. Przywiózł LNG z Montoir, czyli prawdopodobnie (raczej na pewno!) z rosyjskiego terminala w Sabetta - Jamal LNG.

- - -

Wśród czterech jednostek Q-Flex (Al Ruwais, Al Sahla, Al Aamriya, Al Hamla) będących w drodze do Europy bez określonego w AIS portu docelowego, któraś pewnie zawinie na Bałtyk (w X?).
Dodatkowo, w drodze w tym kierunku jest wspomniany powyżej Al Safliya i Al Utouriya (Zeebrugge na 26.09.) oraz Al Ghariya, ale z ładunkiem dla Jordanii (Akaba), co jest rzadkością i potwierdzeniem nadchodzącej zimy :-)

Wacław Sałaban, wrzesień 2019 r.

PS Ostatnio mało dzieje się w polskim, europejskim i światowym handlu LNG, a pisać o budowie polskich metanowców, w polskich stoczniach, dla polskiego armatora, pod polską banderę …nie będę! To jest mrzonką i daremnym trudem!



Oddam wolność i praworządność za:
500+, 300+ i minimalną płacę 4000, oraz 13+14-tą emeryturę!

[prawdziwy, czytaj piszk*- owski Polak]
* prawo i sprawiedliwość z kłamstwem

2 komentarze:

  1. W dniu wczorajszym (tj. 17.09) do Kłajpedy zawinął metanowiec Stena Clear Sky, który przypłynął z francuskiego Montoir z zanurzeniem 11,0 m - więc chyba pełny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za informację!!! To zawinięcie uszło mojej uwadze i to mimo, że było zapowiadane na 16.09. Zaraz naniosę stosowne poprawki.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,