Czwarte zawinięcie Tembek dostarczyło typowy wielkościowo ładunek dla tej jednostki 1414 GWh (uprzednio 1412/1413/1416). Wpłynięcie nastąpiło nocą 21/22.01. (w główkach portu o h0230), wypłynięcie rano w kolejnej dobie, a sam rozładunek dostawy będącej w grupie dużych (Q-Flex/SHI), ale nie rekordowych, odbył się w ramach jednej doby terminalowej (h0600-0600).
Wspominałem uprzednio, że Tembek swoim 4 zawinięciem do Świnoujścia dołączy do grupy 10 najczęściej goszczących metanowców spośród 53 dotychczas zawijających, w tym 26 jednostek Q-Flex. To na końcu 2020 roku Stena Clear Sky swoim zawinięciem odwrócił kilkuletnią proporcję :-)
Czy
jest możliwość odzyskania liczebnej przewagi przez klasę Q-Flex? Teoretycznie
tak, ale jeśli, to krótkoczasowo i ewentualnie tylko w obecnym roku (w I
półroczu?). Ale można postawić inne pytanie: czy do końca kontraktów katarskich
Gazoport Świnoujście odwiedzą wszystkie Q-Flex? Przy brakujących 5 tych jednostkach
(z 31) i kolejnych 13,5 lat obowiązywania tych kontraktów (do połowy 2034 roku),
pytanie wydaje się proste z pozornie łatwą odpowiedzią.
Ale
pamiętajmy, flota Q-Flex wchodzi w średni wiek, a nowa flota katarska już
zaczyna powstawać - czy nie grozi konsekwencja sukcesywnego odsprzedawania
jednostek Q-Flex inny armatorom? Pięć wakatów we flocie Q-Flex jest wiekowo dokładnie w środku
stawki (3 ze stoczni HHI i po jednym z SHI, DSME). Odległa z Kataru dowózka
LNG do Polski w formule DES, ekonomicznie sugeruje dostawcy używanie najnowocześniejszych
metanowców (skuteczniejsza izolacyjność, oszczędniejszy napęd i bardziej
ekologiczny - na wody europejskie!), a Katarczycy umieją liczyć korzyści finansowe.
Wniosek - odwiedzenie Świnoujścia przez wszystkie Q-Flex nie jest oczywiste.
10-tkę najczęściej goszczących metanowców tworzą:
- Al Nuaman x8 (+*), bezwzględny lider w
ilości pobytów w świnoujskim gazoporcie,
-
5x: Al Khuwair, Al Hamla, Arctic
Princess, Al Khattiya, Al Ruwais (< kolejność chronologiczna↓),
-
4x: Al Sheehaniya, Al Gattara, Arctic
Discoverer, Tembek,
+
- 3x
6 Q-Flex + 2x 11 jednostek (w tym 6 Q-Flex) + 1x 26 metanowców (w tym 6
Q-Flex).
Bardzo
cieszy znaczna różnorodność zawijających metanowców [115 dostaw/53 różne
jednostki]!
Pobliska Kłajpeda, z 89 dostawami ogółem, przyjęła Arctic Princess 29(!)x, Arctic Voyager 18x, Arctic Discoverer 16x i 12-krotnie Arctic Aurora. Pozostałe 14 ładunków dowiozło 13 jednostek, ale nie zapobiega to nudzie obserwacyjnej [89/17]. Uwaga, wśród tych 13 tylko 3 były w Świnoujściu: Clean Ocean, Stena Clear Sky i Maran Gas Apollonia.
Wacław Sałaban, styczeń 2021 roku.
PS Hegemann IV, pogłębiarka bagrująca południowo-zachodni narożnik basenu gazoportu, tuż przed nocnym zawinięciem Tembek zakończyła swoją pracę pogłębiania w przyszłej lokalizacji drugiego stanowiska cumowniczego dla wyładunków, załadunków i przeładunków(?). 22.01. po południu Hegemann IV odpłynął z redy Świnoujścia do Stralsundu. Pogłębianie trwało od 06.01.
* Al Nuaman 11.01. wypłynął z Ras Laffan, 20.01.
przepłynął Kanał Sueski, czyli nieśpiesznie. Następnie ominął terminale
tureckie oraz grecki i zakotwiczył przy Malcie. Czy płynie na Bałtyk do
Terminalu Świnoujście? Przeczy temu zanurzenie tego metanowca wynoszące tylko
11,8 m - niepełne załadowanie!
Opalenizna po przekwalifikowaniu.
Teraz kolej na bezwiedne przekwalifikowanie pAD
na wójta Pacanowa / Pcimia / Pruchnika / Kraśnika,
oczywiście w ramach wolności wyboru zawodu!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,