sobota, 23 stycznia 2021

Tembek w dziesiątce

Czwarte zawinięcie Tembek dostarczyło typowy wielkościowo ładunek dla tej jednostki 1414 GWh (uprzednio 1412/1413/1416). Wpłynięcie nastąpiło nocą 21/22.01. (w główkach portu o h0230), wypłynięcie rano w kolejnej dobie, a sam rozładunek dostawy będącej w grupie dużych (Q-Flex/SHI), ale nie rekordowych, odbył się w ramach jednej doby terminalowej (h0600-0600).

Na zdjęciach widać niski stan wody, podobnie było podczas nocnego wejścia, które odbyło się przy stanie 470-476 cm!

Wspominałem uprzednio, że Tembek swoim 4 zawinięciem do Świnoujścia dołączy do grupy 10 najczęściej goszczących metanowców spośród 53 dotychczas zawijających, w tym 26 jednostek Q-Flex. To na końcu 2020 roku Stena Clear Sky swoim zawinięciem odwrócił kilkuletnią proporcję :-)

Czy jest możliwość odzyskania liczebnej przewagi przez klasę Q-Flex? Teoretycznie tak, ale jeśli, to krótkoczasowo i ewentualnie tylko w obecnym roku (w I półroczu?). Ale można postawić inne pytanie: czy do końca kontraktów katarskich Gazoport Świnoujście odwiedzą wszystkie Q-Flex? Przy brakujących 5 tych jednostkach (z 31) i kolejnych 13,5 lat obowiązywania tych kontraktów (do połowy 2034 roku), pytanie wydaje się proste z pozornie łatwą odpowiedzią.
Ale pamiętajmy, flota Q-Flex wchodzi w średni wiek, a nowa flota katarska już zaczyna powstawać - czy nie grozi konsekwencja sukcesywnego odsprzedawania jednostek Q-Flex inny armatorom? Pięć wakatów we flocie Q-Flex jest wiekowo dokładnie w środku stawki (3 ze stoczni HHI i po jednym z SHI, DSME). Odległa z Kataru dowózka LNG do Polski w formule DES, ekonomicznie sugeruje dostawcy używanie najnowocześniejszych metanowców (skuteczniejsza izolacyjność, oszczędniejszy napęd i bardziej ekologiczny - na wody europejskie!), a Katarczycy umieją liczyć korzyści finansowe. Wniosek - odwiedzenie Świnoujścia przez wszystkie Q-Flex nie jest oczywiste.

10-tkę najczęściej goszczących metanowców tworzą:

- Al Nuaman x8 (+*), bezwzględny lider w ilości pobytów w świnoujskim gazoporcie,
- 5x: Al Khuwair, Al Hamla, Arctic Princess, Al Khattiya, Al Ruwais (< kolejność chronologiczna↓),
- 4x: Al Sheehaniya, Al Gattara, Arctic Discoverer, Tembek,
+
- 3x 6 Q-Flex + 2x 11 jednostek (w tym 6 Q-Flex) + 1x 26 metanowców (w tym 6 Q-Flex).
Bardzo cieszy znaczna różnorodność zawijających metanowców [115 dostaw/53 różne jednostki]!

Pobliska Kłajpeda, z 89 dostawami ogółem, przyjęła Arctic Princess 29(!)x, Arctic Voyager 18x, Arctic Discoverer 16x i 12-krotnie Arctic Aurora. Pozostałe 14 ładunków dowiozło 13 jednostek, ale nie zapobiega to nudzie obserwacyjnej [89/17]. Uwaga, wśród tych 13 tylko 3 były w Świnoujściu: Clean Ocean, Stena Clear Sky i Maran Gas Apollonia.

Wacław Sałaban, styczeń 2021 roku.

PS Hegemann IV, pogłębiarka bagrująca południowo-zachodni narożnik basenu gazoportu, tuż przed nocnym zawinięciem Tembek zakończyła swoją pracę pogłębiania w przyszłej lokalizacji drugiego stanowiska cumowniczego dla wyładunków, załadunków i przeładunków(?). 22.01. po południu Hegemann IV odpłynął z redy Świnoujścia do Stralsundu. Pogłębianie trwało od 06.01.

* Al Nuaman 11.01. wypłynął z Ras Laffan, 20.01. przepłynął Kanał Sueski, czyli nieśpiesznie. Następnie ominął terminale tureckie oraz grecki i zakotwiczył przy Malcie. Czy płynie na Bałtyk do Terminalu Świnoujście? Przeczy temu zanurzenie tego metanowca wynoszące tylko 11,8 m - niepełne załadowanie!

Opalenizna po przekwalifikowaniu.
Teraz kolej na bezwiedne przekwalifikowanie pAD
na wójta Pacanowa / Pcimia / Pruchnika / Kraśnika,
oczywiście w ramach wolności wyboru zawodu!


Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,