Drugie półrocze 2020 roku z 14 dostawami LNG [100.] ÷ [113.], to najskromniejsza importowo połowa roku w latach 2019 (16+15) - 2020 (21+14). Częściowo już o tym wspominałem w Zakrztuszenie? Zachłyśnięcie?
Zarazem,
jak przez ostatnie 6 półroczy, zasadniczą część importu LNG stanowiło typowe 9 ładunków katarskich, dowiezionych
przez jednostki Q-Flex z Ras Laffan.
Typowo
też dotarły 2 dostawy z Norwegii i
to mimo awarii i pożaru, oraz zawieszenia działania terminalu Melkøya już we
wrześniu! Oba ładunki zawinęły w VIII: [103.] - [104.], jeden za drugim -
czyżby przeczuwająco?
Były
także 2
ładunki z USA: jeden kontraktowy z Sabine Pass [108.] - dowiózł Neo Energy, drugi spotowy z Hackberry
[113.] - Stena Clear Sky.
Ubogość
ostatniego trumpowskiego półrocza, to jest właśnie istota zmniejszenia
łącznego importu. Dziwne, gdyż w III kw. tego roku, w efekcie epidemii, terminalom
USA odmówiono odbioru ponad 100 ładunków. Do nas w tym kwartale nie dotarła
żadna bratnia dostawa - jest to ewenementem od III kw. 2018 roku!
W
kwestii wytwórców (nie dostawców), wyróżnikiem tego
półrocza jest debiutujący, egzotyczny dla PGNiG, terminal Bonny w Nigerii. Dostarczył
1 ładunek [101.] - dowiózł go LNG
Sokoto (2002) - najstarszy metanowiec zawijający do świnoujskiego
gazoportu.
Łącznie
w drugiej połowie 2020 roku zawinęło tylko 5 debiutujących w Świnoujściu
metanowców:
3
powyżej wymienione, reprezentujące 3 różnych nowych armatorów: Bonny Gas Transport, Tsakos i Stena Bulk, oraz 2
debiuty Q-Flex: Al Safliya [100.] i Al Karaana [102.].
Na pewno medialną kwestią tego półrocza była jubileuszowa - 100 ogółem dostawa, odebrana 03-04.07.2020 roku.
Pod
względem wielkościowym słabymi
wyróżnikami są tylko 2 ładunki:
[101.]
- LNG Sokoto z Bonny - historycznie 3 najmniejszy ogółem (spośród całkowitych) = 860
GWh,
[105.]
- Al Huwaila - 3 największy ogółem =
1424 GWh.
Import
liczbowo - przyjętych 14 ładunków to:
energetycznie
17 141 GWh / 2 573 771 m3 LNG / 1 106 721 ton LNG / tj. prawie 1,5 mld m3 g.zm.
Katar 9 ładunków 12459
GWh udział
73%
USA
(Sabine Pass + Hackberry) 2 ładunki 1957 GWh udział 11%
Norwegia 2 ładunki 1866 GWh udział 11%
Nigeria 1 ładunek 860 GWh udział 5%
Wacław Sałaban, styczeń 2021 roku.
Możliwe, że pierwszą w tym roku dostawę z Kataru zrealizuje Tembek.
OdpowiedzUsuńTak, obserwuję. Tym bardziej, że jest to jedyny Q-Flex odprawiony w kierunku Europy od wypłynięcia Al Sadd do Świnoujścia tj. od 20.11.2020 roku. Ponad 1,5 miesiąca!!!
UsuńTo tak wygląda jak by Katar obsługiwał Rosyjskie kontrakty w Chinach a Rosja Katarskie kontrakty w Europie Zachodniej oprócz Polski :).
UsuńSzykuję wpis o obserwacjach związanych z wyrugowanie katarskiego eksportu z Europy.
Usuń