wtorek, 5 stycznia 2021

Dostawy LNG w II półroczu 2020 roku

Drugie półrocze 2020 roku z 14 dostawami LNG [100.] ÷ [113.], to najskromniejsza importowo połowa roku w latach 2019 (16+15) - 2020 (21+14). Częściowo już o tym wspominałem w Zakrztuszenie? Zachłyśnięcie?

Zarazem, jak przez ostatnie 6 półroczy, zasadniczą część importu LNG stanowiło typowe 9 ładunków katarskich, dowiezionych przez jednostki Q-Flex z Ras Laffan.
Typowo też dotarły 2 dostawy z Norwegii i to mimo awarii i pożaru, oraz zawieszenia działania terminalu Melkøya już we wrześniu! Oba ładunki zawinęły w VIII: [103.] - [104.], jeden za drugim - czyżby przeczuwająco?
Były także 2 ładunki z USA: jeden kontraktowy z Sabine Pass [108.] - dowiózł Neo Energy, drugi spotowy z Hackberry [113.] - Stena Clear Sky.
Ubogość ostatniego trumpowskiego półrocza, to jest właśnie istota zmniejszenia łącznego importu. Dziwne, gdyż w III kw. tego roku, w efekcie epidemii, terminalom USA odmówiono odbioru ponad 100 ładunków. Do nas w tym kwartale nie dotarła żadna bratnia dostawa - jest to ewenementem od III kw. 2018 roku!
W kwestii wytwórców (nie dostawców), wyróżnikiem tego półrocza jest debiutujący, egzotyczny dla PGNiG, terminal Bonny w Nigerii. Dostarczył 1 ładunek [101.] - dowiózł go LNG Sokoto (2002) - najstarszy metanowiec zawijający do świnoujskiego gazoportu.

Łącznie w drugiej połowie 2020 roku zawinęło tylko 5 debiutujących w Świnoujściu metanowców:
3 powyżej wymienione, reprezentujące 3 różnych nowych armatorów: Bonny Gas Transport, Tsakos i Stena Bulk, oraz 2 debiuty Q-Flex: Al Safliya [100.] i Al Karaana [102.].

Na pewno medialną kwestią tego półrocza była jubileuszowa - 100 ogółem dostawa, odebrana 03-04.07.2020 roku.

Pod względem wielkościowym słabymi wyróżnikami są tylko 2 ładunki:
[101.] - LNG Sokoto z Bonny - historycznie 3 najmniejszy ogółem (spośród całkowitych) = 860 GWh,
[105.] - Al Huwaila - 3 największy ogółem = 1424 GWh.

Import liczbowo - przyjętych 14 ładunków to:
energetycznie 17 141 GWh / 2 573 771 m3 LNG / 1 106 721 ton LNG / tj. prawie 1,5 mld m3 g.zm.

Katar                                                 9 ładunków                 12459 GWh                udział 73%
USA (Sabine Pass + Hackberry)      2 ładunki                       1957 GWh                udział 11%
Norwegia                                          2 ładunki                       1866 GWh                udział 11%
Nigeria                                              1 ładunek                        860 GWh                udział   5%

Wacław Sałaban, styczeń 2021 roku.

4 komentarze:

  1. Możliwe, że pierwszą w tym roku dostawę z Kataru zrealizuje Tembek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, obserwuję. Tym bardziej, że jest to jedyny Q-Flex odprawiony w kierunku Europy od wypłynięcia Al Sadd do Świnoujścia tj. od 20.11.2020 roku. Ponad 1,5 miesiąca!!!

      Usuń
    2. To tak wygląda jak by Katar obsługiwał Rosyjskie kontrakty w Chinach a Rosja Katarskie kontrakty w Europie Zachodniej oprócz Polski :).

      Usuń
    3. Szykuję wpis o obserwacjach związanych z wyrugowanie katarskiego eksportu z Europy.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,