wtorek, 19 stycznia 2021

Jeśli oficjalnie/medialnie, to niech będzie precyzyjnie/profesjonalnie

Spodziewamy się pracowitego roku i wielu dostaw gazu do Polski” - tak 11.01. ryknęło PGNiG, komunikując (po fakcie!) o zawinięciu i rozładunku Maran Gas Apollonia (08-09.01.), co podchwyciło bezkrytycznie multum mediów. Takie stwierdzenie w kontekście LNG jest mocarstwową megalomanią oraz dyletancką niefrasobliwością, dodatkowo okraszone zostało widokówką z setnej dostawy LNG (Al Safliya, 03.07.2020) - [https://twitter.com/GK_PGNiG/status/1348583179213541376].

Pomijając kontekst LNG i odnosząc owe stwierdzenie PGNiG do całego importu gazu ziemnego, jest ono coroczną prawdą, gdyż od kilku lat zużycie g.zm. w kraju rośnie w dość uszeregowanym powiązaniu: w 2015 r. zużycie było na poziomie 15 mld m3g.zm., w 2016/16, 2017/17, 2018/18, 2019/19, 2020/20 mld m3g.zm.
Ale co do importu LNG: styczeń zamknie się dwoma dostawami kontraktowymi (Cheniere Marketing Internation + Qatargas), w lutym i marcu będzie pewnie po jednej dostawie katarskiej, natomiast w II kwartale 2021 (po spadku światowych cen LNG) będziemy odbierać po dwie dostawy miesięcznie z Kataru, tak aby I półrocze zamknąć typową liczbą 9 ładunków (Q-Flex). Drugiego nominalnego ładunku od CMI oczekuję na początku III kwartału (II półrocza). Natomiast co do spotów, to obecnie cenę LNG ustala sezonowe (mrozy) ssanie Dalekiego Wschodu, a stawki dobowego czarteru metanowców biją rekordy wielkości. Na pewno pierwszy kwartał i raczej pierwsze półrocze 2021 roku nie zapowiadają się pracowicie i z wieloma dostawami LNG!

***** ***

Dla odmiany inny podmiot m.in. zakomunikował: „…W minionym roku terminal LNG w Świnoujściu obsłużył o 14,6 proc. więcej gazu. O ile w 2019 do terminalu zwinęło 30 statków, o tyle w 2020 było ich 35”.
Mija rok, a ZMPSiŚ nadal nie może się doliczyć liczby ładunków LNG przyjętych w 2019(!) roku i nadal uparcie twierdzi, że ich odebrano 30. Co można powiedzieć i pomyśleć o zarządzie portu, który nie potrafi rachować do 31? Ale w roku 2020 zliczył precyzyjnie - do 35. Ufff… .
Jeśli jedna dostawa LNG, wte i wewte, nie ma znaczenia, to po powstaniu terminalu kontenerowego na Zatoce Pomorskiej ile kontenerów w roku będzie wte lub wewte?
Natomiast wzrost rozładunku LNG, rok do roku, nie osiągnął „o 14,6 proc. więcej gazu”, tylko 9,7%.
Panie Krzysztofie Urbaś, prezesie ZMPSiŚ S.A., wiem, że odpowiedzialna spółka skarbu państwa konfabuluje w statystykach importowych, ale mogę podesłać ściągę, szczegółowy wykaz zrealizowanych dostaw LNG do Terminalu Świnoujście w latach 2019-2020. Bo z Wrocławia lepiej, niż ze Szczecina, widać świnoujski gazoport.
Aktualizacja: ZMPSiŚ doliczył się 31 dostaw LNG do świnoujskiego gazoportu w 2019 roku. Ktoś zasygnalizował?

***** ***

Przy okazji, wcześniej pisałem, że od momentu obowiązywania kontraktu Qatargas-2, czyli od 01.01.2018 roku, rokrocznie w latach 2018-2020 odbieraliśmy po 18 ładunków dowożonych przez jednostki Q-Flex, przy czym, Q-Flex ≠ Q-Flex i tak, w 2018 roku łącznie dotarło 3 777,8 tys. m3 LNG, w 2019 / 3 765,6 tys., natomiast w 2020 / 3 756,3 tys. Czyli w kolejnych latach: -12,2 i -9,3 tys.m3.
Można stwierdzić, że jest to znikomy spadek o wielkości rozkurzu, ale jak w kontekście tego traktować medialny komunikat spółki skarbu państwa z 13.01.2021:
PGNiG odebrało czwartą dostawę LNG w Kłajpedzie, a w nim stwierdzenie: … Do tej pory PGNiG odebrało w Kłajpedzie cztery dostawy o wolumenie ok. 3 tys. m sześc. każda - poprzednie miały miejsce w czerwcu, sierpniu i listopadzie 2020 roku.
To ja uzupełnię medialnie tę istotną informację: w ostatnim okresie rozliczeniowym zakupiłem gaz ziemny od spółki skarbu państwa o przeliczeniowej wielkości 1,2 kubika LNG!

***** ***

Wojciech Skurkiewicz, poseł, sekretarz stanu w MON, ostatnio zapewnił, że okręty podwodne typu Kobben "są zdolne do bezpiecznego zanurzania i wynurzania. Ostatnie zanurzanie okrętu podwodnego tego typu odbyło się we wrześniu br. (2020 r.) na poligonie MW podczas planowej współpracy z siłami ratowniczymi MW RP".
No cóż, w pierwszej połowie XX wieku okręty podwodne typowo dokonywały kilkukrotnie w dobie zanurzenia/wynurzenia, np. podczas II WŚ. W XXI w. co miesiąc odbywają się starty i lądowania w ramach lotów orbitalnych.
Sekretarzu stanu w MON - zdolność bojowa floty o.p. (bez asysty sił ratowniczych!) jest … ziobrowa.

***** ***

Wacław Sałaban, styczeń 2021 roku.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,