„Spodziewamy się pracowitego roku i wielu dostaw gazu do Polski” - tak 11.01. ryknęło PGNiG, komunikując (po fakcie!) o zawinięciu i rozładunku Maran Gas Apollonia (08-09.01.), co podchwyciło bezkrytycznie multum mediów. Takie stwierdzenie w kontekście LNG jest mocarstwową megalomanią oraz dyletancką niefrasobliwością, dodatkowo okraszone zostało widokówką z setnej dostawy LNG (Al Safliya, 03.07.2020) - [https://twitter.com/GK_PGNiG/status/1348583179213541376].
Pomijając
kontekst LNG i odnosząc owe stwierdzenie PGNiG do całego importu gazu ziemnego,
jest ono coroczną prawdą, gdyż od
kilku lat zużycie g.zm. w kraju rośnie w dość uszeregowanym powiązaniu: w 2015 r.
zużycie było na poziomie 15 mld m3g.zm., w 2016/16, 2017/17,
2018/18, 2019/19, 2020/20 mld m3g.zm.
Ale
co do importu LNG: styczeń zamknie się dwoma dostawami
kontraktowymi (Cheniere Marketing Internation + Qatargas), w lutym i marcu
będzie pewnie po jednej dostawie katarskiej, natomiast w II kwartale 2021 (po
spadku światowych cen LNG) będziemy odbierać po dwie dostawy miesięcznie z Kataru,
tak aby I półrocze zamknąć typową liczbą 9 ładunków (Q-Flex). Drugiego
nominalnego ładunku od CMI oczekuję na początku III kwartału (II półrocza). Natomiast
co do spotów, to obecnie cenę LNG ustala sezonowe (mrozy) ssanie Dalekiego
Wschodu, a stawki dobowego czarteru metanowców biją rekordy wielkości. Na pewno
pierwszy kwartał i raczej pierwsze półrocze 2021 roku nie zapowiadają się pracowicie
i z wieloma dostawami LNG!
***** ***
Dla
odmiany inny podmiot m.in.
zakomunikował: „…W minionym roku terminal LNG w Świnoujściu obsłużył o
14,6 proc. więcej gazu. O ile w 2019 do
terminalu zwinęło 30 statków, o tyle w 2020 było ich 35”.
Mija
rok, a ZMPSiŚ nadal nie może się doliczyć liczby ładunków LNG przyjętych w 2019(!)
roku i nadal uparcie twierdzi, że ich odebrano 30. Co można powiedzieć i
pomyśleć o zarządzie portu, który nie potrafi rachować do 31? Ale w roku 2020
zliczył precyzyjnie - do 35. Ufff… .
Jeśli
jedna dostawa LNG, wte i wewte, nie ma znaczenia, to po powstaniu terminalu
kontenerowego na Zatoce Pomorskiej ile kontenerów w roku będzie wte lub wewte?
Natomiast
wzrost rozładunku LNG, rok do roku, nie osiągnął „o 14,6 proc. więcej gazu”,
tylko 9,7%.
Panie
Krzysztofie Urbaś, prezesie ZMPSiŚ S.A.,
wiem, że odpowiedzialna spółka skarbu państwa konfabuluje w statystykach
importowych, ale mogę podesłać ściągę, szczegółowy
wykaz zrealizowanych dostaw LNG do Terminalu Świnoujście w latach 2019-2020.
Bo z Wrocławia lepiej, niż ze Szczecina, widać świnoujski gazoport.
Aktualizacja:
ZMPSiŚ doliczył się 31 dostaw LNG do świnoujskiego gazoportu w 2019 roku. Ktoś zasygnalizował?
***** ***
Przy
okazji, wcześniej
pisałem, że od momentu obowiązywania kontraktu Qatargas-2, czyli od
01.01.2018 roku, rokrocznie w latach 2018-2020 odbieraliśmy po 18 ładunków dowożonych
przez jednostki Q-Flex, przy czym, Q-Flex ≠ Q-Flex i tak, w 2018 roku łącznie dotarło
3 777,8 tys. m3 LNG, w 2019 / 3 765,6 tys., natomiast
w 2020 / 3 756,3 tys. Czyli w kolejnych latach: -12,2 i -9,3 tys.m3.
Można
stwierdzić, że jest to znikomy spadek o wielkości rozkurzu, ale jak w
kontekście tego traktować medialny komunikat
spółki skarbu państwa z
13.01.2021:
PGNiG odebrało czwartą dostawę
LNG w Kłajpedzie, a w nim stwierdzenie: … Do tej
pory PGNiG odebrało w Kłajpedzie cztery
dostawy o wolumenie ok. 3 tys. m sześc. każda - poprzednie miały miejsce w
czerwcu, sierpniu i listopadzie 2020 roku.
To
ja uzupełnię medialnie tę istotną informację: w ostatnim okresie rozliczeniowym
zakupiłem gaz ziemny od spółki skarbu państwa o przeliczeniowej wielkości 1,2
kubika LNG!
***** ***
Wojciech Skurkiewicz, poseł, sekretarz stanu w MON, ostatnio zapewnił,
że okręty podwodne typu Kobben "są zdolne do bezpiecznego zanurzania i
wynurzania. Ostatnie zanurzanie okrętu podwodnego tego typu odbyło się
we wrześniu br. (2020 r.) na poligonie MW podczas planowej współpracy z
siłami ratowniczymi MW RP".
No
cóż, w pierwszej połowie XX wieku okręty podwodne typowo dokonywały
kilkukrotnie w dobie zanurzenia/wynurzenia, np. podczas II WŚ. W XXI w. co
miesiąc odbywają się starty i lądowania w ramach lotów orbitalnych.
Sekretarzu stanu w MON - zdolność bojowa floty o.p. (bez asysty sił
ratowniczych!) jest … ziobrowa.
***** ***
Wacław Sałaban, styczeń 2021 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,