niedziela, 13 marca 2022

Celsius Charlotte

Od prawie roku z zaciekawieniem obserwuję 4-jednostkową mini flotę Celsius+, z uwagi na jej nowość, pojemną i nowoczesną* klasę LNGC z SHI, narodowość armatora i malowanie kadłuba. No i na jej zasadniczego czarterobiorcę, 3 z 4 jedn. na 13,5 roku! Także z uwagi na całkowite nieistnienie tej floty w polskich mediach! Oczekiwałem kiedy zawinie jej przedstawiciel do Świnoujścia.

Flotę armatora Celsius Tankers z grupy Celsius Shipping przedstawiłem we wpisie Flota Celsius+, teraz uzupełnię o informację o złożeniu przez ten podmiot kolejnego zamówienia w SHI na 8 identycznych jednostki - odbiór w latach 2023-2025 (lista nr. stoczniowych), z przeznaczeniem 4-ch na długoterminowy czarter dla szwajcarskiej/cypryjskiej firmy handlowej Gunvor (spółka zależna Clearlake Shipping - Singapur). Sugeruję poczytać o Gunvor. Kupowaliśmy LNG od tego podmiotu: [49.]: 19.01.2019 - Hoegh Gallant z Sabine Pass USA (pozycja 10).   

Celsius Charlotte zawinie z końcem marca (ETA 28.03.), jako 5 LNGC w tym miesiącu! Dostawa oczywiście ↑ z Sabine Pass - załadunek w dniach 09-10.03. Czyli żegluga nieśpieszna. Poprzednią dowózkę zrealizował z Ingleside (05-07.02.) do Dunkierki (22-23.02.).

Celsius Charlotte - La Quinta Channel, Inglside on the Bay, Texas (28.08.2021).

*****  ***

Marzec 2022 będzie rekordowym miesiącem w:

- ilości dostaw do Terminalu Świnoujście (x5), wytwórczo: Katar x1, Nigeria x2 (→ PS), USA x2,

- wielkości miesięcznego importu LNG (może przekroczy 5700 GWh) - dotychczas rekordowy jest IV 2021 roku z 4 dostawami, w tym 3x Q-Flex, łącznie 5193 GWh,

- miesięcznej wielkości egzotycznego importu LNG, tzn. nie katarskiego i wytwórczo nie z USA, a z Nigerii (wytwórczo), ponad 2000 GWh. Bywało po 2 dostawy z Norwegii (Melkøya**) w miesiącu (I i VIII 2020), ale średnio były to ładunki tylko po ok. 930 GWh.

Są pewne szanse, że będzie to miesiąc, w którym dominującym importem LNG, wytwórczo, nie będzie Katar (na pewno) i nie USA (możliwe)!!! Zadecydują pojedyncze GWh.

Wacław Sałaban, marzec 2022 roku.

PS Z edycją wpisu podsumowującego zawinięcie/rozładunek GasLog Gladstone zwlekam, z uwagi na brak danych rozładunkowych. Może będzie ciekawy wymiar tego ładunku?

* Te metanowce mają napęd WinGD XD-F i są wyposażone w system izolacyjny Mark III Flex firmy GTT + system ponownego skraplania. Mają również smarowanie kadłuba powietrzem i zwiększony współczynnik napełnienia (pojemność nominalna 180 tyś.m3).

** Po zapowiedziach uruchomienia terminalu Melkøya (przy Hammerfest) do 31.03.2022 roku (po awariach i pożarze we IX 2020), kilkanaście tygodni temu, po cichu, Equinor (ex-Statoil) zapowiedział przesunięcie daty uruchomienia na 17 maja 2022 roku - Norweski dzień konstytucji - święto państwowe Norwegii. Czy obecna sytuacja geopolityczna z trwającą wojną na Ukrainie coś zmieni?




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,