poniedziałek, 14 marca 2022

GasLog Gladstone z Nigerii

GasLog Gladstone, po załadunku w Bonny w dniach 20-21.02. (+więcej), wpłynął do Gazoportu bardzo planowo, 10.03. o h0840 z zanurzeniem 11,7 m (przy jego max. 11,5!), dodatkowo w scenerii pływów, tak jakby LW↓(niska woda)! Wypłynął w kolejnej dobie już o h1220. przy stanie wody 490 cm.

Szeroki osuch! Uff, pływy na Zatoce Pomorskiej!!!
Mimo pozorów stan wody wynosił 504cm (10.03. h0800), co jest średnim stanem wody dla Świnoujścia (granica górna/dolna stanów średnich, to 535/465 cm). Na zdjęciach efekt silnego zafalowania podczas lutowej (przedwojennej) wędrówki niżów.

Po 20 miesiącach dotarł kolejny (wytwórczo!) ładunek nigeryjskiego LNG. Pierwszą dostawą z Bonny była [101.] w dn.13-14.07.2020 roku, zrealizowana przez LNG Sokoto -2-gi najmniejszy całościowy ładunek w Terminalu Świnoujście (860 GWh). Obecny [155.], dowieziony przez GasLog Gladstone był znaczniejszy 1118 GWh*(+). A kolejny, jako [157.], będzie niebawem ETA 23.03. - Pan Europe. Co łączy te różne jednostki GLG/PE poza podobną ładownością (pojemnością nominalną)? Łączy je podmiot  czarterujący obie jednostki w długoterminowych kontraktach, tj. Shell. Ale nie są to czartery na kolejne podnajmy!
No to kto jest sprzedawcą tych obu ładunków z Nigerii? W soc(j)al mediach i periodykach o tym zawinięciu było co najwyżej wspomniane: GasLog Gladstone, z Nigerii. No i buńczucznie o potędze PGNiG: [155.] ogółem / 2. z Nigerii (Bonny) / 7. w 2022 roku i 2. w marcu.




Zdj. Krzysztof Kost (dziękuję - wybrane zdjęcia niepublikowane w innych mediach)



*****  ***

W ramach rekompensaty opóźnienia w edycji wpisu*, mapka sytuacyjna z 14.03. o h1300.


3↑ z 5↓ marcowych dostaw do Terminalu Świnoujście:

GasLog Gladstone powraca po realizacji dostawy [155.] w dniach 10-11.03. z Bonny.
Poprzedzający w zawinięciu (03-04.03.) Al Huwaila [154.], minął Maltę w drodze powrotnej do Ras Laffan (poza mapą).
Marvel Kite z dostawą [156.] z Hackberry ETA 18.03. (wcześniej był awizowany na 16.03.).
Pan Europe z dostawą [157.] z Bonny ETA 23.03.
Celsius Charlotte (poza mapą) trawersuje Atlantyk z dostawą [158.] z Sabine Pass ETA 28.03.

Yiannis z historycznie pierwszym ład. z Calcasieu Pass płynie prawdopodobnie do Milford Haven(?).
Z terminalu Calcasieu Pass LNG w Cameron Parish (7 masowy terminal eksportowy w USA), firmy Venture Global Calcasieu Pass, wypłynął 2-gi w historii załadowany LNGC, Vivirt City LNG - (H-Line Shipping), po grubo ponad tygodniowym załadunku (01-08.03.). Obrał kurs na Milford Haven z ETA 21.03. i obecnie trawersuje Atlantyk.
Po jego wypłynięciu, 5h później, w terminalu zacumował Nohshu Maru (MOL) - trwa 3-ci historycznie załadunek.

Al Safliya - obecnie jedyny Q-Flex/Max z ładunkiem na wodach europejski, płynie do Milford Haven.
Do Europy, jeszcze poza wodami wokół, płyną; Q-Max Al Ghuwairiya, pewnie do Wlk. Brytanii i Al Kharaitiyat, może do Świnoujścia z ETA ok. 04.04.(?).

Yakov Gakkel (Yamalmax) w Montoir pod rozładunkiem jamalskiego (kacapskiego) LNG.
Jest to 5 ładunek odebrany przez ten terminal od wybuchu wojny. Dunkierka odebrała w tym czasie 2 dostawy. TOTAL ma w DUPIE wojnę na Ukrainie! Ma 20% udziałów w projekcie Yamal LNG w Sabetta! Dotychczas, od 24.02., rozładowano 15 Yamalmaxów: Francja x7↑, Zeebrugge x3, Rotterdam x3, Bilbao i Sines po 1. ROZŁADUNKI HAŃBY!!! Brytole odmówili przyjęcia min 2 Yamalmaxów. Płyną kolejne dostawy, średnio w odstępie 1-2 doby i żadna nie popłynęła poza Sines!

Wacław Sałaban, marzec 2022 roku.

* z uwagi na szacowaną wielkość ładunku (znaczne zanurzenie!) i w porównaniu z ładunkiem 100 dostaw wcześniejszym: obecna [155.] do [55.] - zrealizowanej przez siostrzany GasLog Hong Kong o wielkości 1097 GWh, zwlekałem z publikacją tego wpisu (przepraszam) w oczekiwaniu na udostępnienie danych rozładunkowych (może była istotnie >1100 GWh?).
Nie doczekałem się, pomimo że ostatnio uzupełniono dane za okres VIII 2021 - I 2022 rok (za ½ roku), ale bez poprawek i uzupełnienia braków w XI 2021 roku, tzn.:
- nadal brak w zestawieniu doby 03.11.2021.,
- ale dodatkowo doba 30.11. jest dwukrotnie (!), tj. na końcu i na …początku miesiąca!
- ale nadal nie ma wartości rozładunku dla tej doby, jako drugiej rozładunkowej Pan Europe,
- i prawdopodobnie błędna jest podana wielkość z pierwszej doby, tj. z 29.11. (więcej: na końcu).
Aktualizacja 19.03.:
po 9 dobach uzupełniono dane rozładunkowe i potwierdziło się, że ładunek GasLog Gladstone był istotnie duży 1118 GWh Jest 2 największym w historii Terminalu Świnoujście, oczywiście w grupie dostarczanych przez LNGC nie Q-Flex, zarazem największym z terminalu nie katarskiego i nie z amerykańskich terminali. Istotnie podniósł wielkość średniego ładunku z tych innych terminali.


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,