piątek, 16 września 2022

Sympatyczna Zosia na Zalewie Wiślanym

Już jutro – chyba że warunki pogodowe i/lub hydrologiczne nie pozwolą – oficjalne otwarcie Przekopu Mierzei Wiślanej (dalej w tekście: PMW). Podkreślmy: oficjalne.

A naprawdę, tak mniej oficjalnie – już 15 czerwca przepłynęła PMW pierwsza jednostka.
I poinformowały o tym (między innymi) „Wprost” i TVP Info. Do tego tematu za chwilę jeszcze wrócę.

6 września przepłynął natomiast (prawdopodobnie) pierwszy zbiornikowiec – i była to barka paliwowa Zosia. Przybyła na Mierzeję Wiślaną z Gdańska, zahaczając wcześniej jeszcze o Gdynię.

Zosia nie ma nadanego numeru IMO, posiada jednak szereg innych numerów identyfikujących: ENI 25100096, MMSI 261182515, PRS 310142.

Zosia od strony rufy, wypływająca z Gdańska do Gdyni 18 czerwca 2021 r.
Autor: Andrzej Mitschke; źródło: www.zegluga-rzeczna.pl

Zosia jest przebudowaną w 2002 r. (niektóre źródła podają 2001 r.) w szczecińskiej stoczni remontowej Wega Bis motorową barką rzeczną typu BM-500 (oryginalnie zwodowaną we Wrocławskiej Stoczni Rzecznej w 1962 jako BM-5092, nr budowy 68).

Parametry techniczne:
- długość maksymalna: 56,74 m
- szerokość maksymalna: 7,74 m
- maksymalne zanurzenie: 1,62 m
- wysokość*: 2 m
- maksymalna wysokość przelotowa** 4,21 m
- minimalna wolna burta to (zaledwie!) 38 cm
- nośność: ok. 416 t.

Zosia przy jednym z nabrzeży w Gdańsku. 15 października 2021 r.
Autor: Łukasz Błaszczak; źródło: ShipSpotting.com

Armatorem barki-bunkierki jest szczecińska firma Oktan Energy & V/L Service Sp. z o.o. Ostatnie wydanie Rejestru Statków Śródlądowych PRS podaje, że jej portem macierzystym jest Szczecin, jednak z obserwacji jakie czynię na VF i MT wynika, że to Gdańsk od jakiegoś czasu jest miejscem jej regularnego stacjonowania.

Powodem pojawienia się Zosi na Zalewie Wiślanym było tankowanie jednostek roboczych, pogłębiających tamtejszy tor wodny – holowników, pogłębiarek, szaland itp.

Pozycja Zosi na mapie VesselFinder 6 września 2022, około godziny 13:15

I tu należy powrócić do tematu z wstępu – pierwszego statku, który przepłynął przez PMW z Bałtyku na Zalew Wiślany.

„Wyczynu” tego dokonał ponton roboczy na wysuwanych podporach (ang. jack-up rig) – Osiłek, należący do firmy NDI. Ta dowcipna nazwa jest... nawiązaniem do postaci jednego ze Smerfów. Pozostałe jednostki robocze z firmy NDI, posiadające „smerfowe” nazwy, to Pracuś, Ciamajda i Łasuch (więcej: https://biznes.trojmiasto.pl/Pracus-Osilek-Ciamajda-iLasuch-buduja-sztuczna-wyspe-n147375.html)

Po Osiłku, przepłynęły kanałem m.in. SM-PRC-103, SM-PRC-108, SM-PRC-110, Oskar, Kraken, Bodo i Marcel (których armatorem jest Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych), a także Roland IV (z firmy Detlef Hegemann GmbH).

Warto dodać, że jednostki zarówno PRCiP oraz Detlef Hegemann pracowały przy pogłębianiu basenu gazoportu w Świnoujściu, związanym z budową drugiego nabrzeża rozładunkowego. Pierwsza z firm jest armatorem m.in. pogłębiarki Inżynier Stanisław Łęgowski, a druga z podanych jest armatorem jednostek Hegemann IV, Darss i Zingst.

Statkiem, który jutro przed kamerami oficjalnie ma przepłynąć przez PMW (choć nie dotrze do Elbląga!), jest Zodiak II – wielozadaniowy statek pomocniczy należący do Urzędu Morskiego w Gdyni. Czyli jest to niekomercyjna jednostka pływająca.

Na zasadach komercyjnych PMW dostępny będzie od niedzieli, 18 września. Jaki zatem statek pokona go komercyjnie? Jeśli okaże się, że będzie to jacht, wtedy będzie można zadać kolejne pytanie: kiedy zatem pierwszy statek towarowy?

Dokładnej listy jednostek roboczych-budowlanych, które przepłynęły dotąd Przekopem, nie jestem w stanie podać – do niedawna tematem PMW nie interesowałem się. Z tego samego powodu nie mam też 100% pewności, że przed Zosią nie przepłynął wcześniej jakiś inny zbiornikowiec (albo czy Zosia nie pływała tą drogą już wcześniej). Przejrzenie wątku o PMW na SkyscraperCity nie przyniosło mi wyjaśnienia.

Jeżeli ktoś z czytelników tego wpisu posiada taką wiedzę, śledził to używając VesselFinder, MarineTraffic czy nawet prowadząc własne obserwacje w terenie – zachęcam do pozostawienia informacji uzupełniających i sprostowań w komentarzach.

Piotr Kosz, 16.09.2022 roku.

------------------------------------------------------------------------------------------------

* - wysokość kadłuba mierzona w płaszczyźnie owręża od dolnej krawędzi stępki do górnej krawędzi pokładu głównego
** - mierzona od wodnicy statku pustego do najwyżej położonego punktu stałej konstrukcji statku

Źródła:

Rejestr Statków Śródlądowych 2022. Polski Rejestr Statków S.A., Gdańsk.
[Pobrane z:] https://www.prs.pl/uploads/rejestr_srl.pdf [Dostęp 15.09.2022]
https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/znalazl-sie-kapitan-ktory-przeplynie-przez-przekop-znamy-szczegoly-tylko-u-nas/7qc614e
https://biznes.wprost.pl/finanse-i-inwestycje/10751113/przekop-mierzei-wislanej-przeplynal-pierwszy-statek.html
https://namierzeje.pl/2022/09/05/otwarcie-przekopu-mierzei-wislanej/
https://www.hegemann-reiners.de/dredging/
https://www.shipspotting.com/
https://www.vesselfinder.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,