piątek, 9 września 2022

Al Huwaila będzie samodzielnym wiceliderem + co dalej

Po raz 3* w 2022 roku do Świnoujścia przypłynie Al Huwaila. Był w III z dostawą [154.] i 97 katarską (zdj.↓), oraz w VII z [175.]/102. Teraz przypłynie na koniec IX z [188.]/106 - ETA 25.09. Ostatnie 2 przypłynięcia Al Huwaila na Bałtyk przedziela zrealizowana dowózka LNG do Tajlandii.

Zarazem będzie to 7 zawinięcie tego Q-Flex na Bałtyk i tym samym Al Huwaila stanie się  samodziel-nym wiceliderem (po Al Nuaman) w ilości odwiedzin Świnoujścia. Cieszy mnie owe przypłynięcie, gdyż darzę tego Q-Flex sympatią (jak Al Nuaman), ale nie w kontekście jego kolizyjnego wypływania po swoim debiucie!
Jest szansa na duży ładunek, choć ostatnie 2 dostarczone przez Al Huwaila/SHI były nieszczególnie duże: 1414-1415 GWh. Ale ma w swoich świnoujskich dokonaniach dowózkę 5-go największego ład.: 1425 GWh / [129.] za 4 pobytem (VI-2021), oraz 6-go: 1424 GWh / [105.] w 3 zawinięciu (IX-2020).

Tym razem wystarczy jeśli dowiezie tylko min …1250 GWh, czym zaliczy 2 osiągnięcia w swoim 7 zawinięciu! W tym ładunku będą domknięte/przekroczone 2 symboliczne wymiary wielkości importu LNG przez Terminal Świnoujście (szacunek jeszcze przed rozładunkami Al Nuaman i Flex Vigilant):
- po rozładunku 2/3 tej dostawy nastąpi przeliczeniowe** osiągnięcie 20 000 000 000 kubików gazu ziemnego zaimportowanego przez Terminal Świnoujście od momentu jego uruchomienia,
- po rozładunku 1100-1200GWh (ok.80%) nastąpi przekroczenie energetycznego wymiaru 230TWh!  
Gdyby 188 dostawę miał dowieźć nie Q-Flex tylko klasyczny LNGC, nastąpiłoby rozdzielenie tych dwóch okrągło liczbowych (230GWh/20mld) wymiarów importu pomiędzy 2-ma kolejnymi dowózkami. Czyli zbieg tych okrągłości prawdopodobnie uda się identycznie jak było z „200TWh/30mln(m3LNG)” w jednej dostawie. Więcej szczegółów, o okolicznościach przekraczania tych równo liczbowych wymiarów, w kolejnym wpisie o zawinięciu Al Huwaila. 

*****  ***

Zawinięcie Al Huwaila zamknie wrzesień 4-ma i III kw. 14 ładunkami - zarazem jako 40 tegoroczny: [149.]÷[188.]. Szczegółowiej o tych aspektach napiszę w podsumowaniu dostawy [188.] - Al Huwaila.
Natomiast w rachunku dostaw katarskich, na koniec III kw., będzie to dopiero 12 dostawa, na typowo 13-14 po ¾ roku. Czy w IV kw. będzie 6 ładunków z Ras Laffan - po 2 w miesiącach X, XI i XII ↓, tak aby tegoroczny import z Kataru miał też typowy wymiar 18 dostaw?

Tabela dotyczy wyłącznie lat z dwoma kontraktami Qatargas-1/2, tj. od 01.01.2018 roku.

Tabela ukazuje od maja „zawirowania” w dotychczasowej systematyczności odbiorów LNG z Kataru. Prawdopodobnie wojenna kumulacja dostaw od wytwórców w USA (i uruchomienie Calcasieu Pass!), po 5 (+1 z Ras Laffan) w V i VI, wymusiła obsuwę 2-ch dostaw katarskich z II kwartału na III i IV (?).

*****  ***

Szykuje się kolejna znaczna przerwa w dostawach (11/12-dobowa), jak na obecną perspektywę ciepłej wody w kranie zimą wraz z mocarstwowymi dotychczas deklaracjami i zapowiedziami PGNiG. 
Coś jak wypadnięcie kolejnej dostawy z grafiku(?). Pierwsza luka była na przełomie VIII/IX w dniach 22.08.-03.09. (12-dobowy odstęp pomiędzy zawinięciami [184.]-[185.]), 2-ga prawdopodobna przerwa to 09-20.09.-między [186.]-[187.]. Po miesiącach V-VI-VII; po 6 dostaw, w VIII były i we IX będą po 4. 
Merytorycznie mnie to nie dziwi i nie zaskakuje, ale w kontekście medialno-politycznego ryku i wycia (zapowiedzi + deklaracje Biura Prasowego PGNiG), nie uważam za celowe przedstawianie porównań i prawdopodobnych wyjaśnień.

Dodatkowe tło ↑: „nasz” Maran Gas Apollonia po dowózce LNG z Point Fortin do Kartageny (02-03.09.), od Gibraltaru i na N od Azorów trawersuje Atlantyk płynąc na W z prędkością 12-14 w - ETA 26.09. Natomiast, Golar Seal - nie wiadomo czy „nasz”, po 3-cim rozładunku w Świnoujściu (03-04.09.), opływając Szkocję od N z prędkością 17-18 w, też trawersuje Atlantyk na W, z ETA 19.09.
Dysproporcja prędkościowo-czasowa obu metanowców jest jeszcze bardziej dostrzegalna. Pewnie płyną do Zatoki Meksykańskiej, ale oba na pewno nie zawiną we IX na Zatokę Pomorską.
Przypomnę, to MGA (x5 zawinięć) jest obecnie głównym kandydatem do detronizacji Al Nuaman (x9) i może to nastąpić do połowy przyszłego roku.

Wacław Sałaban, wrzesień 2022 roku.

* tym samym Al Huwaila dołączy do grupki LNGC z min 3 zawinięciami do Świnoujścia w 1 roku - w kolejności dokonania; Al Nuaman x4 (2016); po x3; Al Sheehaniya (2018); Arctic Princess (2020), GasLog Gladstone; Maran Gas Apollonia; Golar Seal - cała trójka w 2022 roku. Ta statystyka zaczyna tracić istotność, nadchodzą czasy pod 10-11 zawinięć w roku. Ostatnia para może w tym roku osiągnąć po 5, a GS nawet 6 pobytów. 

** przeliczeniowe ≠ zregazyfikowane, gdyż część LNG (rozkurzowa ale kilkuprocentowa) opuszcza Terminal w autocysternach i jest ragazyfikowana poza Świnoujściem, oraz podobne rzędowo ilości LNG w zbiornikach lądowych na ten moment, zostaną zregazyfikowane dopiero w kolejnych kilkunastu dobach!

Hej człowieku, w każdym wieku, można ***** pis!
Hej człowieku, w każdym wieku, można ***** pis!
Hej człowieku, w każdym wieku, można ***** pis!
Hej człowieku, w każdym wieku, można ***** pis!
Hej człowieku, w każdym wieku, można ***** pis!
Hej człowieku, w każdym wieku, można ***** pis!

 

2 komentarze:

  1. A jeszcze ponoć Duda załatwił gaz z Nigerii więc i te dostawy będzie trzeba upchnąć jakoś w terminalu póki się Nigeria nie dogada z Algierią w sprawie gaz rurki co jest ponoć w planach

    OdpowiedzUsuń
  2. Kilka lat temu, ów osobnik (nie mylić z osobistością!) załatwiał gaz (chyba LNG!?) w Australii! Był tam osobiście.

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,