czwartek, 29 września 2022

Możliwe zawinięcia w październiku

Import LNG w październiku zainicjuje Tembek ETA 03.10. jako [189.]/107. dostawa katarska.
Kolejne ładunki mogą dowieźć:
- Golar Seal (4 zawinięcie), z Calcasieu Pass (zał. 23-24.09.) jako 8/9dost. - możliwe ETA 1109.10.
- Maran Gas Apollonia (po raz 6), z Calcasieu Pass (28-29.09.) jako 9/8dost. - możliwe ETA 14.10.
- Al Rekayyat - (debiut!), z Ras Laffan (25-26.09.) jako 108 dostawa - możliwe ETA 1819.10.
Teoretyczne ETA tych metanowców (2 są wysyłane w sygnale AIS) generalnie nie kolidują ze sobą i byłby czas, w 3 dekadzie października, na odbiór jeszcze nawet 2 ładunków (5 i 6-go). + Marvel Swan ETA 25.10. + Global Energy ETA 30.10.

Tak jak pisałem w zapowiedzi zawinięcia Tembek, w październiku będą przekraczane kolejne okrągło -liczbowe wymiary importu LNG, liczonego od XII 2015, tj. od uruchomienia Terminalu Świnoujście i nastąpi to w kolejnych ładunkach po realizacji dowózki przez Tembek: w dostawie [190.] > 15 mln ton LNG i w [191.] > 35 mln m3 LNG.
Dla tych przekroczeń nie jest istotna kolejność zawinięć GS i MGA, natomiast Al Rekayyat nawet jakby wysforował się na czoło tego peletoniku, nie zainkasowałby zarazem obu przekroczeń -zabrakłoby min 200 GWh. Prawdopodobnie 15 mln ton importowanego LNG zostanie osiągnięte po rozładunku 80% [190.] dostawy, a 35 mln m3 LNG po 60% ze [191.].

*****  ***

PGNiG nawet nie zająknęło się z okazji zaimportowania przez Terminal Świnoujście - od momentu jego uruchomienia w XII 2015 roku, 20-miliardowego kubika gazu ziemnego (wyliczenie po regazyfikacji odebranego LNG) i przy okazji w tej samej dostawie nastąpiło przekroczenie 230 TWh energetycznego wymiaru owego importu, tzn. 230 000 000 000 kWh. Stało się to 25/26.09.2022 roku, po 6 latach i 9,5 miesiącach od uruchomienia, w trakcie rozładunku [188.] dostawy ogółem, dostarczonej przez metanowiec Al Huwaila.
Ale w tym samym czasie (26.09. ok. h1000 - jest o tym w PPS), Biuro Prasowe PGNiG kłamliwie w istotnej kwestii wyryczało, że w Kłajpedzie odebrano 6 ładunek dla PGNiG, dostarczony przez metanowiec British Achiever z USA(!) - nie precyzując terminalu wytwórczego.
Natomiast ów ładunek był z norweskiego terminalu LNG na wyspie Melkøya (przy Hammerfest) i został załadowany w dniach 10-12.09. Kluczowa w tym jest wielkość zanurzenia przed zwinięciem i po wypłynięciu z norweskiego terminala - stosownie: 9,4/11,5 m.
Tak, to poprzednią dostawę do Kłajpedy w dniach 13-15.09., też dla PGNiG jako 5-tą, zrealizował Diamond Gas Metropolis z USA, konkretnie z Ingleside (15-16.08.).

*****  ***

Oczywiście, z tych możliwych zaprezentowanych na początku przypłynięć, najciekawsze byłoby zawinięcie 28 Q-Flex -z 4-ch jeszcze bez pobytu na Bałtyku. Ostatni debiut jednostki Q-Flex odbył się 17.10.2021 roku - Al Kharsaah. Liczba debiutów Q-Flex we wcześniejszych latach: 2015/1; 2016/3, 2017/6, 2018/10; 2019/4; 2020/2 i 2021/1.

Po prawie 7 latach dość intensywnej obserwacji floty Q-Flex, Al Rekayyat jest dla mnie najbardziej tajemniczym(?) … . Nie, raczej najmniej rozpoznanym i obserwowanym metanowcem klasy Q-Flex.
Jest to związane z brakiem jakichś spektakularnych podróży/zawinięć/dokonań, oraz zdecydowanie z rzadkimi jego pobytami na akwenie wokółeuropejskim. Jest w grupie 6 Q-Flex z najmniejszą ilością podróży (x8-9), ale nie rekordową w swojej małości - jest to za sprawą ostatnio zintensyfikowania odwiedzin Europy - płynie po raz 4(!) w 2022 r. Uprzednio był w: 2018 x1; 2019 x3; 2020 i 2021 po x1. Bywał w terminalach odbiorczych: Milford Haven x5, Fos-sur-Mer x2 i po x1 Dunkierka i Zeebrugge.
To gdzie pływa/ł? W okresie pomiędzy jedynym pobytem w EU w 2021 roku (marzec), a kolejnym i pierwszym w 2022 (maj), dowoził do - kolejno: Kuwejt/ Bangladesz/ 2xDaleki Wschód-brak obserwacji dokąd/ Tajlandia/ Japonia/ Chiny/ Tajlandia/ Daleki Wschód.
W zestawieniu Zawinięcia Q-Flex do Europy i Turcji (od IV 2018 roku) jest więcej informacji. Rekordziści w liczbie europejskich zawinięć (8 Q-Flex) odbyli po 16-18 takich marszrut (bez liczenia zwinięć do tureckich terminali importowych!).

Mimo ciemności, rodzaj stoczniowy Q-Flex jest rozpoznawalny - dostrzegalny.
Więcej o Al Rekayyat, gdy potwierdzi się jego zawinięcie.

Wacław Sałaban, koniec września 2022 roku.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,