sobota, 24 grudnia 2022

Golar Seal raz za razem po raz 6-ty

Po opóźnieniu załadunku w Calcasieu Pass o 2 doby (do 06-07.12.), mimo początkowej deklaracji i zapowiedzi ETA 21.12./h0600 (marszruta w 13,5 doby!), ten termin zawinięcia nie był możliwy. Pomimo żeglugi okresowo z prędkością 19 węzłów, zawinięcie odbyło się 22.12./h2050 prosto z marszu po 15 dobach żeglugi, tj.1,5 doby później od początkowego ETA. Było nocne wejście i po rozładunku nocne wyjście 23.12. (h2340). Zdjęcia z kamer internetowych nie nadają się do publikacji.

Statystycznie dostawa: [204.] / 56-ta tegoroczna / 16 w IV kw. / 5 w XII / 73 wytworzona w USA / 12 z Calcasieu Pass i 86 tam wytworzona. Dostawa całkowicie niezauważona i pominięta w publikatorach.

Zatoka Pomorska 24.12.2022, h1200 - tłoczno!
Golar Seal po rozładunku spędził wigilię na redzie! GasLog Sydney w oczekiwaniu na zawinięcie ETA 25.12. ok. h0900.
FSRU Neptune w Lubminie i w nowym czarterze, oraz Seapeak Hispania w nowej roli jako FSU. Będą liczne przeładunki. 

To, że Golar Seal pływa w czarterze jest pewne, ale w czyim, to nie wiadomo - w przeciwieństwie do Maran Gas Apollonia. Jest 12-tym metanowcem w grupie z min 6-ma zawinięciami do Świnoujścia spośród 88 dotychczas odwiedzających nasz Gazoport. Na redzie już oczekuje 89-ty ↑.

Efektywność logistyczna czarteru Golar Seal:  
[podobne zestawienie „naszego” Maran Gas Apollonia zamieszczę w podsumowaniu jego 8 zawinięcia -6 z Calcasieu Pass]

Zawinięcia do:
Calcasieu Pass         -         Świnoujścia     -    czas podróży okrężnej
1. 28.05. (2 dni) > 17 dni > 14.06. > 19 dni               = 36 dni                      1010 GWh
2. 03.07. (4 dni) > 19 dni > 22.07. > 25 dni               = 44 dni                      1014 GWh
3. 16.08. (3 dni) > 18 dni > 03.09. > 20 dni               = 38 dni                      1013 GWh
4. 23.09. (2 dni) > 16 dni > 09.10. > 18 dni               = 34 dni                      1013 GWh
5. 27.10. (3 dni) > 19 dni > 15.11. > 21 dni               = 40 dni                      1011 GWh
6. 06.12. (2 dni) > 16 dni > 22.12. >   ? dni               =   ? dni                      1003 GWh
- spory udział w wydłużeniu czasów pomiędzy poszczególnymi zawinięciami miały postoje na redzie w oczekiwaniu na załadunek (też były zawinięcia bez postoju - zawinięcia prosto z marszu), oraz wydłużony sam załadunek o 1-2 doby,
- natomiast żadne zawinięcie na rozładunek nie było opóźnione i zasadniczo odbywały się „w biegu”, oraz żaden z rozładunków nie był wydłużony ponad typowe 1,5 doby.
Przy tej logistyce jest możliwość odbycia 9-10 podróży okrężnych w roku (9 to tak sobie, 10 jako tako, 11 to logistyka efektywna).

Ewentualny kolejny załadunek Golar Seal w Calcasieu Pass (po 01.01.2023), będzie już w ramach kontraktu długoterminowego opiewającego na 1,5 mln ton LNG rocznie.
Oczywiście, oficjalnie nie wiadomo w ramach czego były realizowane dotychczasowe (w 2022 roku) dostawy z Calcasieu Pass. Mogły być jako dostawy spotowe lub jako przyśpieszenie realizacji umowy długoterminowej (!?). Ale najistotniejsze, że dalsza częstotliwość odbioru dostaw będzie zbliżona do tej w ostatnim kwartale 2022, tj. średnio 5,5 dostawy kwartalnie.
Oczywiście, oddanie do eksploatacji po Nowym Roku „najbardziej naszego” LNGC, prawdopodobnie po 1-2 miesiącach wyruguje GS lub MGA. Ten „najbardziej nasz” powinien dowozić większe ładunki (>1100 GWh), o około 100 GWh od dostaw realizowanych przez GS lub MGA. Co w rozliczeniu rocznym daje zaoszczędzenie 1 okrężnej podróży CP-Ś.

Wacław Sałaban, grudzień 2022 roku.

PS UM w Szczecinie wieści ↓


12 komentarzy:

  1. wiem -trochę znowu nie w temacie-ale mam pytanko-czy dobrze rozumiem bo wygląda to trochę dziwnie https://transparency.entsog.eu/#/points/data?points=dk-tso-0001itp-10009exit%2Cpl-tso-0002itp-10009entry przykłady od 14 do 24 grudnia:
    24.12: 5 266 302,79 kwh
    23.12: 2 008,83
    22.12: -8 344,41
    21.12: -54 922,88
    20.12: -9 648 323,06
    19.12: 44 896,22
    18.12: -46 862,25
    17.12: -252 064,14
    16.12: -252 064,14
    15.12: -78 302,52
    14.12: 188 897,48
    SUMA:53 710 437

    OdpowiedzUsuń
  2. No ale o co Ci się konkretnie rozchodzi w tych przepływach na tłoczni FAXE

    OdpowiedzUsuń
  3. nie o to czy dobrze wykonałem działania tylko czy tak to należy w ogóle liczyć i jeśli tak to co to w ogóle jest (testy, próba rozliczenia co do metra...) -mi wyszło ,że np.14.12 pobraliśmy więcej o 188897.48 KWH niż oddaliśmy a 15.12: 78302 oddaliśmy więcej czyli patrząc na SUMĘ tylko tych wymienionych dni jesteśmy na + jednak w porównaniu z identycznym okresem np.30.10-11.12 wygląda to-napisać "bardzo marnie" to nic nie napisać

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale my tam raczej nic nie oddajemy. Z tego co się orientuję to część gazu płynącego poprzez baltic pipe jest również przeznaczane dla Danii czyli przykładowo jeżeli na faxe exit jest większy przepływ niż na faxe-gas system entry tzn ze cześć gazu poszła w duński system a jeżeli jest odwrotnie czyli gas system entry pokazuje większe przepływy niż faxe exit to by oznaczało ze pobraliśmy trochę z Danii czyli tak jakby nam oddają to co pobrali kilka dni wcześniej. Oni tam tez muszą lawirować tyminprzepływami bo zapotrzebowanie w Pl jest przeciez różne a magazyny mimo ze miejsce jest jeszcze w nich to nie moga być co chwila przełączane w zatłaczanie/odbiór. Tylko te kawernowe mogą ale kawernowe mamy tylko częściowo

    OdpowiedzUsuń
  5. Czyli można powiedzieć że ta konkretna tabela pokazuje przesył Balitic Pipe ale też części Duńskiej (czyt.ile oni pobrali ale nie z "rury bałtyckiej" a całego systemu Baltic Pipe) i niema to wpływu na to ile my zyskaliśmy danego dnia w "punkcie Pogożelica" (na Polskim wybrzeżu)-Czyli dla nas najważniejsze dane to Faxe Gaz-System Entry a Exit nas jeśli chodzi o ilość gazu nie interesuje i dane z 1 mojego posta są błędne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PS.propo posta z 29 grudnia, 2022 22:24:dziwne tylko że mimo zimy-wiem że puki co łagodnej-nie zasysamy większych ilości (chyba że z pustego i salomon nie naleje więc większy przepływ rozpocznie się 1.01.23 z początkiem kontraktów z innymi firmami)

      Usuń
  6. Muszą mieć też na uwadze to co płynie i przypłynie jako lng. Obowiązują nas kontrakty. Trzeba też mieć na uwadze że z powodu ceny gazu ludzie zaczęli trochę go oszczędzać no i pogoda też robi swoje. Szacunki podawano ze w skali całego kraju zużyjemy w tym roku mniej niż w 2021.niedługo się przekonamy czy mieli rację

    OdpowiedzUsuń
  7. Przez 3 ostatnie miesiące 2021 zassaliśmy z Baltic Pipe 639 510 166 Nm3 to 7.75 ładunku LNG z Norwegii lub 5,2 Katarskiego. Mocowo(nominalnie) BP wygrywa z gazoportem jednak na razie cienko przędzie jeśli chodzi o wyścig roczny. Ciekawe jak to będzie na koniec 2023.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 7-7,2 mld (Świnoujście+Kłajpeda) + 4,5-5 mld krajowe wydobycie + BaPa (uzupełnienie do 18-19 mld zużycia rocznego).

      Usuń
    2. w 1 tydzień 2023: 102 953 763,42 to po środku między dostawą norweską a katarską(bez liczenia średniej dla poszczególnych kierunków i całości) Ps. marzy mi się taka tabela ale nie mogę się za nią wziąć : wydobycie+magazyny(+/-)+niemcy+baltic pipe+ czechy+słowacja+ukraina+białoruś+litwa+rosja (obwód)+gazoport=zużycie i dodać to po całym roku żeby sprawdzić to co podają w mediach (niby czemu mieli by kłamać ale tak dla zaspokojenia własnej ciekawości)

      Usuń
  8. oczywiście 3 ostatnie miesiące '2022'

    OdpowiedzUsuń
  9. Mimo że przez BP też obowiązują nas kontrakty i nawet licząc jak większość zjadaczy chleba od 1 stycznia a nie 1 października nie bardzo wierzę w Baltic Pipe.ps.Wiem że to nie temat tu wiodący czyli LNG jednak ma ktoś dokladniejsze info nt. kontraktów BP
    Kontakty ilość kiedy
    PGNiG 2.5 1.10.2022
    Orsted 6,4 (1.1 rocznie) 01.2024-10.2028
    Equinor 2,4 01.2023-01.2033
    Total i inni 1.5-2
    SUMA 7.5-8 mld

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,