sobota, 16 listopada 2024

MOL Hestia

To 125-ty debiutant w Świnoujściu. Metanowiec kl. 174/DSME-07/2021, armator Mitsui OSK Line. Zapowiedź jego przybycia przez ZMPSiŚ nastąpiła już 23.10., gdy był w połowie Morza Karaibskiego w drodze z Japonii, po rozładunku w Shikama w połowie IX. Na kolejny załadunek wpłynął do Ingleside (28-30.10.).

Do Świnoujścia wpłynął 15.11./h0315 na rozładunek 1-dobowy. Wypłynął 16.11./h0905. Rozładował LNG o wartości energetycznej 1047 GWh.


Statystycznie: [321.], 147-ma dost. wytworzona i załadowana w USA(nie sprzedażowo!), przy 149-ciu z Kataru*, 21-sza z Ingleside - to 2-gi amerykański terminal w ilości załadowanych dostaw do Polski.
Od końca 2022 roku 2-gim powinien być Calcasieu Pass (nieprzerwanie!), z którego powinniśmy na połowę XI-2024 łącznie pozyskać 54 dostawy, tj. 13 spotów zakupionych w 2022 roku + nie odebrane ładunki kontraktowe: 22/2023 i min 19/2024. W zamian tych 41 niewydanych (form. FOB), był ... 14-ty spot za pośrednictwem Shell ([292.] w VI-2024 / SM Albatross)**. 

Tegorocznie: 53-cia dostawa i 18-ty spot (+18x QatarEnergy +17x Cheniere Marketing International).
Dostawy spotowe idą łeb w łeb (+ 22 w 2023 roku), z brakującymi ład. z Calcasieu Pass w ramach kontraktu z Venture Global! Czyli wszystkie importowane (zakupywane po cenach wolnorynkowych!) dostawy spotowe od początku 2023 roku, są wyłącznie w celu neutralizacji braku realizacji kontraktu długoterminowego z Venture Global! Wniosek wyłącznie z analizy obserwacyjnej.
Dodatkowe przypomnienie: ów kontrakt z Calcasieu Pass nominalnie jest największym (1,5 mln ton/r), przy kontraktach od: Cheniere Marketing International (1,45 mln t/r) i QatarEnergy (oba po 1 mln t/r). Ale już zaczyna go detronizować 2-gi nierealizowany kontrakt z Venture Global - z Plaquemines na 4(!) mln ton/rok.

Konsekwentnie będę w każdy możliwy sposób ukazywać skalę wyruchania nas przez amerykańskie Venture Global. Gdyż samo komunikowanie o braku realizacji tego importu (+ że trwa arbitraż), bez adekwatnego skalowania i wymiarowania tego wyruchania, jest … nieinformowaniem!

Wacław Sałaban, listopad 2024 roku.

PS Biuro Prasowe PGNiG rozładowało MOL Hestia …do dna! (ok. 78 tys. ton skroplonego gazu ziemnego). Fachowcy!
Terminal LNG/Gaz-System komunikują: Rzeczywista ilość LNG wyładowanego z tankowców: …1046,976906 GWh/d.
[78 000 ton = ok. 1200 GWh / 1047 GWh = ok. 68 000 ton]

* dogonienie i zrównanie → wyprzedzenie → ponowne zrównanie → ponowne wyprzedzenie → kolejne zrównanie → … → definitywne wyprzedzenie, to prawdopodobny plan naprzemiennych odbiorów dostaw, od końca XI za połowę XII.
** Trudno jest rozsądnie skomentować, zakup przez rolowanego klienta spotu wytworzonego w terminalu eksportera nie wywiązującego się od 1,5 roku z zasadniczego kontraktu długoterminowego z tym klientem. Dodatkowo, ów zakup odbył się przez pośrednictwo sprzedażowe innego, też identycznie wyrolowanego klienta. Nazwy tych podmiotów to: Orlen/PGNiG; Calcasieu Pass/Venture Global; Shell - 3 podmioty powiązane arbitrażami.

6 komentarzy:

  1. Skoro Global Sealine będzie przeczekiwał od 19.11 do 23.11 to może na 19 lub 20 coś się jeszcze szykuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak uprzednio zakładałem, typując Aristarchos - po załadunku w Ingleside płynie z ETA 19.11. Ale z tym ETA do Świnoujścia nie zdąży.

      Usuń
    2. Nie ma chyba zaplanowanego slotu na ten termin. Stąd Global Sealine czeka kilka dni na swój.

      Usuń
  2. No to w tym roku możemy się pożegnać z rekordem dostaw bo ciężko będzie upchać w grudniu jeszcze 5

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od 10.11. krótko czasowo odpalono flarę gazową na wieży wydmuchów w Terminalu Świnoujście.

      Usuń
    2. Czyli rozruch dodatkowych regazyfikatorów?

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,