To 125-ty debiutant w Świnoujściu. Metanowiec kl. 174/DSME-07/2021, armator Mitsui OSK Line. Zapowiedź jego przybycia przez ZMPSiŚ nastąpiła już 23.10., gdy był w połowie Morza Karaibskiego w drodze z Japonii, po rozładunku w Shikama w połowie IX. Na kolejny załadunek wpłynął do Ingleside (28-30.10.).
Do Świnoujścia wpłynął 15.11./h0315 na rozładunek 1-dobowy. Wypłynął 16.11./h0905. Rozładował LNG o wartości energetycznej 1047 GWh.
Statystycznie: [321.], 147-ma dost.
wytworzona i załadowana w USA(nie sprzedażowo!), przy 149-ciu z Kataru*,
21-sza z Ingleside - to 2-gi amerykański terminal w ilości załadowanych
dostaw do Polski.
Od końca 2022 roku 2-gim powinien być Calcasieu
Pass (nieprzerwanie!), z którego powinniśmy na połowę XI-2024 łącznie pozyskać 54
dostawy, tj. 13 spotów zakupionych w 2022 roku + nie odebrane ładunki
kontraktowe: 22/2023 i min 19/2024. W zamian tych 41 niewydanych
(form. FOB), był ... 14-ty spot za pośrednictwem Shell ([292.] w VI-2024
/ SM Albatross)**.
Tegorocznie: 53-cia dostawa i 18-ty spot (+18x
QatarEnergy +17x Cheniere Marketing International).
Dostawy spotowe idą łeb w łeb (+ 22 w 2023
roku), z brakującymi ład. z Calcasieu Pass w ramach kontraktu z Venture Global!
Czyli wszystkie importowane (zakupywane po cenach wolnorynkowych!) dostawy
spotowe od początku 2023 roku, są wyłącznie w celu neutralizacji braku
realizacji kontraktu długoterminowego z Venture Global! Wniosek wyłącznie z
analizy obserwacyjnej.
Dodatkowe przypomnienie: ów kontrakt z Calcasieu
Pass nominalnie jest największym (1,5 mln ton/r), przy kontraktach od: Cheniere
Marketing International (1,45 mln t/r) i QatarEnergy (oba po 1 mln t/r). Ale
już zaczyna go detronizować 2-gi nierealizowany kontrakt z Venture Global - z
Plaquemines na 4(!) mln ton/rok.
Konsekwentnie będę w każdy możliwy sposób ukazywać skalę wyruchania nas przez amerykańskie Venture Global. Gdyż samo komunikowanie o braku realizacji tego importu (+ że trwa arbitraż), bez adekwatnego skalowania i wymiarowania tego wyruchania, jest … nieinformowaniem!
Wacław Sałaban, listopad 2024 roku.
PS Biuro
Prasowe PGNiG rozładowało
MOL Hestia …do dna! (ok. 78 tys. ton skroplonego gazu ziemnego).
Fachowcy!
Terminal
LNG/Gaz-System
komunikują: Rzeczywista ilość LNG wyładowanego z tankowców: …1046,976906 GWh/d.
[78 000 ton = ok. 1200 GWh / 1047 GWh = ok. 68 000
ton]
* dogonienie i zrównanie → wyprzedzenie → ponowne zrównanie → ponowne wyprzedzenie
→ kolejne zrównanie → … → definitywne wyprzedzenie, to prawdopodobny plan naprzemiennych
odbiorów dostaw, od końca XI za połowę XII.
**
Trudno jest rozsądnie skomentować, zakup przez
rolowanego klienta spotu wytworzonego w terminalu eksportera nie wywiązującego
się od 1,5 roku z zasadniczego kontraktu długoterminowego z tym klientem. Dodatkowo,
ów zakup odbył się przez pośrednictwo sprzedażowe innego, też identycznie
wyrolowanego klienta. Nazwy tych podmiotów to: Orlen/PGNiG; Calcasieu
Pass/Venture Global; Shell - 3 podmioty powiązane arbitrażami.
Skoro Global Sealine będzie przeczekiwał od 19.11 do 23.11 to może na 19 lub 20 coś się jeszcze szykuje
OdpowiedzUsuńTak uprzednio zakładałem, typując Aristarchos - po załadunku w Ingleside płynie z ETA 19.11. Ale z tym ETA do Świnoujścia nie zdąży.
UsuńNie ma chyba zaplanowanego slotu na ten termin. Stąd Global Sealine czeka kilka dni na swój.
UsuńNo to w tym roku możemy się pożegnać z rekordem dostaw bo ciężko będzie upchać w grudniu jeszcze 5
OdpowiedzUsuńOd 10.11. krótko czasowo odpalono flarę gazową na wieży wydmuchów w Terminalu Świnoujście.
UsuńCzyli rozruch dodatkowych regazyfikatorów?
Usuń