Klientami Venture Global z kontraktami
nierealizowanymi przez terminal Calcasieu Pass są: Shell, BP,
Repsol z Hiszpanii, Edison z Włoch, Galp z Portugalii i Orlen/PGNiG
z Polski.
W konsekwencji tej przewały trwającej od
01.01.2023 r., podobno trwa 6 postępowań arbitrażowych.
W ramach tych postępowań arbitrażowych wyrolowany
kontrahent, koncern Shell zakomunikował:
„Venture Global wykorzystało swoich europejskich
klientów po rosyjskiej inwazji, a ich niewłaściwe postępowanie szkodzi zaufaniu
i niezawodności całego rynku eksportowego USA”.
„Venture Global lubi przedstawiać się jako hojnie dostarczające
LNG obywatelom Europy najbardziej dotkniętym inwazją Rosji na Ukrainę. Nie
ujawniając, w jaki sposób zarobiło miliardy dolarów dodatkowych zysków na
plecach tych klientów - jednocześnie odmawiając podstawowym nabywcom ładunków,
które zostały im obiecane w umowie”.
Natomiast inny długoterminowy kontrahent
poinformował, że „miał nadzwyczajne trudności” z powodu Venture Global i musiał
pozyskiwać LNG od co najmniej pięciu konkurencyjnych amerykańskich wytwórców,
aby zrekompensować brak 1,5 mln t/rok, której wielkości nie dostarczyło Venture
Global.
Nie podano oficjalnie nazwy klienta, ale wolumen
odpowiada wielkości zakontraktowanej przez Orlen. Sam Orlen nie odniósł się do
prośby o potwierdzenie tego oświadczenia i skomentowanie.
Owe 5 konkurencyjnych terminali, to oczywiście;
Sabine Pass/15 ładunków i Ingleside/4, oraz Hackberry/6, Freeport/7 i Cove
Point/1. Ale też „rekompensował” ów brak nie konkurencyjny … Calcasieu Pass -
zakup spotu od Shell! Te dane są na bazie zestawienia odebranych spotów przez
Terminal Świnoujście w latach 2023-2024.
Venture Global zalicza Orlen/PGNiG do globalnych pośredników
handlowych zarabiających na odsprzedaży/reeksporcie, a nie do krajowych/państwowych
dyspozytorów LNG/gazu ziemnego.
Dodatkowo pozycja negocjacyjna Orlenu w tym
konflikcie jest kiepska, w kontekście ryzyka kłopotów z 2-gim kontraktem na aż 4
mln t/rok z terminala Plaquemines Venture Global.
Czyli, cała filozofia…dla bezpieczeństwa narodowego, tj. zawarcia obu kontraktów w formule FOB + wyczarterowanie 8-miu metanowców pod obsługę tego importu, oraz do ewentualnego reeksportu LNG/gazu zwłaszcza z kontraktu na 4 mln ton/rok z Plaquemines jako … europejski hub gazowy, wzięła w łeb!
Bilans chybionej koncepcji importowej (w formule
FOB + wyczarterowanie LNGC) na koniec 2024 r.:
- brak 44-ch ładunków, tj. po 22 w latach 2023-2024
(2x 1,5 mln ton/rok),
- brak celowego zatrudnienia dla 4-ch
wyczarterowanych metanowców (1x2 lata; 1x1,5 roku; 2x1 rok),
- kolejne 4 LNGC są w budowie, ich czarter
uzasadnia wyłącznie kontrakt z terminala Plaquemines,
↑ - [4 mln ton LNG rocznie,
to 59 ładunków dostarczonych metanowcami klasy 174-H(S)HI] - ↓
- koncepcja FSRU przy Gdańsku ma wyłącznie uzasadnienie
pod kontrakt z terminala Plaquemines.
Rok temu prezentowałem koncyliacyjną ocenę braku realizacji kontraktu z Venture Global. Obecnie, po kolejnym roku wyruchania polskiego pisiorstwa przez amerykański trumpizm, nie mam żadnych złudzeń.
Wacław Sałaban, listopad 2024 roku.
Nie bronię Amerykanów. Oni są po prostu cwani. Cała ta pomoc dla Ukrainy,którek udzielają musi być z czegoś sfinansowana i oni po prostu część kosztów przerzucili sobie na Europę , która nie mając wyjścia kupi od nich gaz drożej w postaci kontraktów sportowych, a już na pewno nie podoba im się to aby polaczki mogły sobie nazbyt zarobić na reeksporcie drożej gazu który kupili taniej na kontrakcie, jeżeli ktokolwiek ma być hubem dla Europy to na pewno nie polaczki a niemiaszki które w szybkim czasie z zera terminali do importu lng mają już kilka ale ich to drogo kosztowało i to oni będą musieli sobie jakoś odbić a my z jednym terminalem , a drugim dopiero w planach będziemy detalistami w większej skali patrząc. Taka Austria która niebawem zostanie odcięta od dostawy rurociągowej ruskiego gazu, kupi go od niemiaszków , nie od polaczków
OdpowiedzUsuń