Sprzeczność? ↑ NIE!!!
Al Huwaila po wypłynięciu 24.10.
płynie z ETA 04.12., wraz z historycznie 150-tą dostawą katarską,
zarazem z jako 149-tą w ramach obu kontraktów długoterminowych! Gdyż 4 lipca
2017 roku, Al Nuaman w swoim wtedy już 6-tym zawinięciu
dostarczył jedyny spot katarski [18.]. Ów zakup był spowodowany
wstrzymaniem odbioru gazu od 20.06.2017 roku, z gazrurki kacapskiej z powodu
złej jakości gazu - zawodnienie. Prawdopodobnie było to przejęcie ładunku
płynącego do Zeebrugge, stąd taka reaktywność - w 10 dób!
Natomiast Al Gharrafa po wypłynięciu 12.11.
(19 dób później) płynie z ETA 17.12., wraz z 150-tą kontraktową
dost. katarską! A 151-szą ogółem. Tegorocznie będą to 19-ty i … 20-ty
ład. z Ras Laffan.
Rok 2024 będzie rekordowym w ilości odebranych
dostaw z Kataru - po 19
było w latach 2021 i 2023.
W poł. 2024 roku zamieściłem wpis Realizacja
kontraktów katarskich Qatargas-1/2 - analiza bez nazw metanowców! z okazji połowy czasu trwania kontraktów z
QatarEnergy.
Zaprezentowałem tam analizę obserwacyjną faktycznego
nominału obu kontraktów z QatarEnergy realizowanych w okresie od początku 2018
roku, z wymiarem 5 mln ton w 3 lata (1,66 mln t/r), tj. 55 dostaw w 3 lata
(18+18+19). Generalnie owa wielkość została potwierdzona w latach 2018-2023, tj.
w 2-ch kolejnych 3-leciach. Obecny rok 2024 jest (miał być?) 1-szym w kolejnym
3-leciu z 18-ma dostawami (ewentualnie z 19-ma). A będzie rekordowym z min (?)
20-ma!
Możliwe wyjaśnienia tegorocznego rekordu:
[wszystko w kontekście nierealizowania przez Venture Global obu kontraktów:
z Calcasieu Pass od 2-ch lat, oraz od połowy tego roku z Plaquemines]
- ssiemy awansem ładunki katarskie z 2025
roku?
- zakupiliśmy w tym roku dodatkowo 1-2 ładunki spotowe (wtedy kontraktowa
„150-ta” ↑ będzie nieaktualna)?
- powrót do pierwotnie zapisanych wielkości obu kontraktów,
tj. 2x 1 mln ton/rok (22 ładunki w roku)?
Wacław
Sałaban, listopad 2024 roku.
PS Obie opisywane dostawy popołudniem 13.11. oficjalnie zapowiedział UM w Szczecinie. 3
aspekty obserwacyjne:
1. Al Gharrafa po wypłynięciu i przepływaniu Zat. Perskiej, Ormuz i wypłynięciu
na Zat. Omańską, tj. przez ponad dobę sygnalizował w AIS: ETA 26.11. bez
podawania portu docelowego, co sugerowało Daleki Wschód jako cel dostawy. Dopiero
na trawersie Muskat (Oman) zakomunikował: Świnoujście ETA 17.12. Zmiana
początkowego zadysponowania?
2.
Od początku tego roku, czyli od bezużyteczności K. Sueskiego, typowanie jednostek
Q-Flex płynących z dostawą do poszczególnych terminali w Europie stało się … proste
i łatwe! Poprzednio załadowane Q-Flex rzadko komunikowały w AIS terminal
docelowy tuż po wypłynięciu z Ras Laffan/Zatoki Perskiej. Jeszcze rzadziej
„Skagen/Świnoujście” (ok. 1 na 10 przypadków). Zasadniczo komunikowały port
docelowy po wypłynięciu z K. Sueskiego na M. Śródziemne, choć w przypadku
Skagen/Świnoujście, też bywało to dopiero po minięciu Cieśniny Gibraltarskiej!
Obecnie dostawa do terminala europejskiego jest
komunikowana nawet podczas załadunku w Ras Laffan, a normą jest tuż po
wypłynięciu i w trakcie przepływania Zatoki Perskiej - rzadko dopiero po
przepłynięciu Ormuz i wypłynięciu na Zatokę Omańską (ok. 1 na 10). To efekt
odległego trawersowania wybrzeża Jemenu i całkowitego pominięcia Morza
Czerwonego!
Ale zdarzył się wyjątek w 61(!)-szej dookólnej dowózce
realizowanej przez Al Huwaila, który od wypłynięcia (24.10.) informuje w
AIS: ETA 04.12. i nadal nie komunikuje portu docelowego! Nawet po wpłynięciu na
Atlantyk i dopływaniu do równika.
3.
Zaistniał rekord w liczbie oficjalnie zapowiedzianych zawinięć do Terminala
Świnoujście - 5
metanowców + 1 zapowiada w AIS.
Na załadunku w Sabine jest IMO 9681699. Byłoby ciekawie jakby do nas zawitał jako druga dostawa grudniowa 7-8 gridnia
OdpowiedzUsuń