czwartek, 14 listopada 2024

Al Huwaila i Al Gharrafa ze 150-tą dostawą z Ras Laffan od QatarEnergy!

Sprzeczność? ↑ NIE!!!

Al Huwaila po wypłynięciu 24.10. płynie z ETA 04.12., wraz z historycznie 150-tą dostawą katarską, zarazem z jako 149-tą w ramach obu kontraktów długoterminowych! Gdyż 4 lipca 2017 roku, Al Nuaman w swoim wtedy już 6-tym zawinięciu dostarczył jedyny spot katarski [18.]. Ów zakup był spowodowany wstrzymaniem odbioru gazu od 20.06.2017 roku, z gazrurki kacapskiej z powodu złej jakości gazu - zawodnienie. Prawdopodobnie było to przejęcie ładunku płynącego do Zeebrugge, stąd taka reaktywność - w 10 dób!
Natomiast Al Gharrafa po wypłynięciu 12.11. (19 dób później) płynie z ETA 17.12., wraz z 150-tą kontraktową dost. katarską! A 151-szą ogółem. Tegorocznie będą to 19-ty i … 20-ty ład. z Ras Laffan.
Rok 2024 będzie rekordowym w ilości odebranych dostaw z Kataru - po 19 było w latach 2021 i 2023.

W poł. 2024 roku zamieściłem wpis Realizacja kontraktów katarskich Qatargas-1/2 - analiza bez nazw metanowców! z okazji połowy czasu trwania kontraktów z QatarEnergy.
Zaprezentowałem tam analizę obserwacyjną faktycznego nominału obu kontraktów z QatarEnergy realizowanych w okresie od początku 2018 roku, z wymiarem 5 mln ton w 3 lata (1,66 mln t/r), tj. 55 dostaw w 3 lata (18+18+19). Generalnie owa wielkość została potwierdzona w latach 2018-2023, tj. w 2-ch kolejnych 3-leciach. Obecny rok 2024 jest (miał być?) 1-szym w kolejnym 3-leciu z 18-ma dostawami (ewentualnie z 19-ma). A będzie rekordowym z min (?) 20-ma!

Możliwe wyjaśnienia tegorocznego rekordu:
[wszystko w kontekście nierealizowania przez Venture Global obu kontraktów: z Calcasieu Pass od 2-ch lat, oraz od połowy tego roku z Plaquemines]
- ssiemy awansem ładunki katarskie z 2025 roku?
- zakupiliśmy w tym roku dodatkowo 1-2 ładunki spotowe (wtedy kontraktowa „150-ta” ↑ będzie nieaktualna)?
- powrót do pierwotnie zapisanych wielkości obu kontraktów, tj. 2x 1 mln ton/rok (22 ładunki w roku)?

Wacław Sałaban, listopad 2024 roku.

PS Obie opisywane dostawy popołudniem 13.11. oficjalnie zapowiedział UM w Szczecinie. 3 aspekty obserwacyjne:
           1. Al Gharrafa po wypłynięciu i przepływaniu Zat. Perskiej, Ormuz i wypłynięciu na Zat. Omańską, tj. przez ponad dobę sygnalizował w AIS: ETA 26.11. bez podawania portu docelowego, co sugerowało Daleki Wschód jako cel dostawy. Dopiero na trawersie Muskat (Oman) zakomunikował: Świnoujście ETA 17.12. Zmiana początkowego zadysponowania?
           2. Od początku tego roku, czyli od bezużyteczności K. Sueskiego, typowanie jednostek Q-Flex płynących z dostawą do poszczególnych terminali w Europie stało się … proste i łatwe! Poprzednio załadowane Q-Flex rzadko komunikowały w AIS terminal docelowy tuż po wypłynięciu z Ras Laffan/Zatoki Perskiej. Jeszcze rzadziej „Skagen/Świnoujście” (ok. 1 na 10 przypadków). Zasadniczo komunikowały port docelowy po wypłynięciu z K. Sueskiego na M. Śródziemne, choć w przypadku Skagen/Świnoujście, też bywało to dopiero po minięciu Cieśniny Gibraltarskiej!
Obecnie dostawa do terminala europejskiego jest komunikowana nawet podczas załadunku w Ras Laffan, a normą jest tuż po wypłynięciu i w trakcie przepływania Zatoki Perskiej - rzadko dopiero po przepłynięciu Ormuz i wypłynięciu na Zatokę Omańską (ok. 1 na 10). To efekt odległego trawersowania wybrzeża Jemenu i całkowitego pominięcia Morza Czerwonego!
Ale zdarzył się wyjątek w 61(!)-szej dookólnej dowózce realizowanej przez Al Huwaila, który od wypłynięcia (24.10.) informuje w AIS: ETA 04.12. i nadal nie komunikuje portu docelowego! Nawet po wpłynięciu na Atlantyk i dopływaniu do równika.
         3. Zaistniał rekord w liczbie oficjalnie zapowiedzianych zawinięć do Terminala Świnoujście - 5 metanowców + 1 zapowiada w AIS.

1 komentarz:

  1. Na załadunku w Sabine jest IMO 9681699. Byłoby ciekawie jakby do nas zawitał jako druga dostawa grudniowa 7-8 gridnia

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,