Zajętość LK Knutsen OAS w 2024 roku dla bezpieczeństwa narodowego: poz.16/20/23/26/28/33/39.
Zawinął po raz 6-ty do Świnoujścia w 15-tej swojej
realizacji dowózki(6:9 dla bezpieczeństwa
narodowego). A
powinna to być 17/18-ta jego dowózka do Świnoujścia z … Calcasieu Pass. Obecna
jest 3-cią z Sabine Pass + po 1x Ingleside; Freeport; Hackberry. ↓ [metanowce.go.yj.fr]
Czyli wyczarterowany do zwózki kontraktowych dostaw
od Venture Global, zwoził do Świnoujścia ładunki spotowe z wszystkich innych
terminali amerykańskich w Zat. Meksykańskiej, ale żadnego z Calcasieu Pass. Natomiast
innym importerom (3 kluczowe terminale w zach. Europie) zrealizował 3 dowózki
spotowe z technicznie „nieodebranego” terminala Calcasieu Pass (poz.
16/20/23.). Wszystko to … dla bezpieczeństwa narodowego.
Do Gazoportu wpłynął planowo 27.11./h0835 i po
obrocie przez PB(!), jako 1-szy LNGC zacumował o h0945 do nowego stanowiska
rozładunkowo-przeładunkowo-załadunkowego oraz do bunkrowania.
Do swojego CV dopisał (↑) też realizację
„zrównującej” dowózki do Świnoujścia, tj. 149-ty ładunek wytworzony i
załadowany w USA (dla nas) i zarazem historycznie zrównujący się ilościowo
z dostawami katarskimi w naszym terminalu. Do zrównania energetycznego tych
importów, przy średnich dostawach: Katar/1396 i USA/1038 GWh, jest bardzo
odległy czas*.
Dostawa: [323.] / 55-ta tegoroczna /19-ta
spotowa w tym roku, co dorównuje ilości brakujących w tym roku ładunków z
Calcasieu Pass od Venture Global. Pobyt metanowca w Gazoporcie zaplanowano na
ponad 2 doby do 29.11. Dane rozładunkowe uzupełnię, jeśli … będą podane.
Aktualizacja 30.11.:
po prawie 3-ch dobach cumowania do nowego nabrzeża,
wypłynął 30.11. o h0410. Była szansa na 1-szy równoczesny pobyt 2-ch metanowców
w Gazoporcie - Maran Gas Leto wpłynął 30.11. o h0850. Gazoporty był „pusty”
4,5h. Natomiast załadunek obu w Sabine Pass rozdzielały 3 doby. Rozładował LNG
o wartości energetycznej 1038 GWh, co jest wielkością bardzo zbliżoną (Δ<0,1
GWh) do średniej z wszystkich 149 ład. pochodzenia amerykańskiego, tj. z
załadowanych w USA!
Po dłuższym czasie, Europę równocześnie nawiedziły 2 „nasze” LNGC. GG Knutsen OAS obsłużył Isle of Grain (25-26.11.) dostawą z Freeport. Była to nie 1-sza „nasza” obsługa Londyńczyków dla ciepłej wody w kranie przed (kolejną) zimą. Pozostałe 2 „nasze” nie zawijały na Bałtyk, a w Europie był tylko 1 i to raz - mało istotne który i dokąd zawinął (był u siebie!).
Takie sobie liczenie:
- nierealizowany od 2-ch lat kontrakt z Calcasieu
Pass (1,5 mln t/r), to rocznie 22 ładunki przez LNGC kl. 174-H(S)HI,
- już opóźniony o min rok kontrakt z Plaquemines (4
mln t/r), to 59 takich ładunków ↑ w roku.
Oba kontrakty są z marną perspektywą odbiorczą: z Calcasieu
Pass może od II poł. 2025, z Plaquemines pod koniec 2026?
Razem 81 odbiorów (w roku) z terminali wytwórczych,
przez 8 wyczarterowanych 174-H(S)HI, daje średni czas 36 dób na marszruty wte i
wewte wraz z załadunkiem/rozładunkiem + czas na bunkrowanie/zaopatrzenie/ew. wymianę
załóg. Taka miała być optymalna logistyka, czyli min po 10 podróży w roku.
Wniosek, w sytuacji zerwania owych kontraktów
(braku ich realizacji) koncepcja czarteru 8-miu metanowców nie ma żadnego uzasadnienia.
Nawet czarter jednego! Pozostałe nasze kontrakty są w formule DES i ich
realizacja trwa bezproblemowo - dostarczenie ładunków jest po stronie dostawcy/sprzedawcy.
A spoty generalnie są też w formule DES.
Wacław Sałaban, listopad 2024 roku.
* Wymiary
importów po zrównaniu ilości dostaw - po 149 z Kataru i USA:
- Katar (wytwórczo i sprzedażowo) = 208,0
TWh
- USA (wytwórczo / załadunkowo) = 153,6 TWh (do zrównania brakuje ponad
50 ładunków załadowanych w USA)
+ od innych (wytwórczo/załadunkowo) = 23,4
TWh
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,