czwartek, 28 listopada 2024

Po roku zajętości dopłynął ze 149-tą dla nas dostawą załadowaną w USA

Zajętość LK Knutsen OAS w 2024 roku dla bezpieczeństwa narodowego: poz.16/20/23/26/28/33/39.

Zawinął po raz 6-ty do Świnoujścia w 15-tej swojej realizacji dowózki(6:9 dla bezpieczeństwa narodowego). A powinna to być 17/18-ta jego dowózka do Świnoujścia z … Calcasieu Pass. Obecna jest 3-cią z Sabine Pass + po 1x Ingleside; Freeport; Hackberry. ↓ [metanowce.go.yj.fr]

Czyli wyczarterowany do zwózki kontraktowych dostaw od Venture Global, zwoził do Świnoujścia ładunki spotowe z wszystkich innych terminali amerykańskich w Zat. Meksykańskiej, ale żadnego z Calcasieu Pass. Natomiast innym importerom (3 kluczowe terminale w zach. Europie) zrealizował 3 dowózki spotowe z technicznie „nieodebranego” terminala Calcasieu Pass (poz. 16/20/23.). Wszystko to … dla bezpieczeństwa narodowego

Do Gazoportu wpłynął planowo 27.11./h0835 i po obrocie przez PB(!), jako 1-szy LNGC zacumował o h0945 do nowego stanowiska rozładunkowo-przeładunkowo-załadunkowego oraz do bunkrowania.

Do swojego CV dopisał (↑) też realizację „zrównującej” dowózki do Świnoujścia, tj. 149-ty ładunek wytworzony i załadowany w USA (dla nas) i zarazem historycznie zrównujący się ilościowo z dostawami katarskimi w naszym terminalu. Do zrównania energetycznego tych importów, przy średnich dostawach: Katar/1396 i USA/1038 GWh, jest bardzo odległy czas*

Dostawa: [323.] / 55-ta tegoroczna /19-ta spotowa w tym roku, co dorównuje ilości brakujących w tym roku ładunków z Calcasieu Pass od Venture Global. Pobyt metanowca w Gazoporcie zaplanowano na ponad 2 doby do 29.11. Dane rozładunkowe uzupełnię, jeśli … będą podane.
Aktualizacja 30.11.:
po prawie 3-ch dobach cumowania do nowego nabrzeża, wypłynął 30.11. o h0410. Była szansa na 1-szy równoczesny pobyt 2-ch metanowców w Gazoporcie - Maran Gas Leto wpłynął 30.11. o h0850. Gazoporty był „pusty” 4,5h. Natomiast załadunek obu w Sabine Pass rozdzielały 3 doby. Rozładował LNG o wartości energetycznej 1038 GWh, co jest wielkością bardzo zbliżoną (Δ<0,1 GWh) do średniej z wszystkich 149 ład. pochodzenia amerykańskiego, tj. z załadowanych w USA!

Po dłuższym czasie, Europę równocześnie nawiedziły 2 „nasze” LNGC. GG Knutsen OAS obsłużył Isle of Grain (25-26.11.) dostawą z Freeport. Była to nie 1-sza „nasza” obsługa Londyńczyków dla ciepłej wody w kranie przed (kolejną) zimą. Pozostałe 2 „nasze” nie zawijały na Bałtyk, a w Europie był tylko 1 i to raz - mało istotne który i dokąd zawinął (był u siebie!).

Takie sobie liczenie:
- nierealizowany od 2-ch lat kontrakt z Calcasieu Pass (1,5 mln t/r), to rocznie 22 ładunki przez LNGC kl. 174-H(S)HI,
- już opóźniony o min rok kontrakt z Plaquemines (4 mln t/r), to 59 takich ładunków ↑ w roku.
Oba kontrakty są z marną perspektywą odbiorczą: z Calcasieu Pass może od II poł. 2025, z Plaquemines pod koniec 2026?
Razem 81 odbiorów (w roku) z terminali wytwórczych, przez 8 wyczarterowanych 174-H(S)HI, daje średni czas 36 dób na marszruty wte i wewte wraz z załadunkiem/rozładunkiem + czas na bunkrowanie/zaopatrzenie/ew. wymianę załóg. Taka miała być optymalna logistyka, czyli min po 10 podróży w roku.
Wniosek, w sytuacji zerwania owych kontraktów (braku ich realizacji) koncepcja czarteru 8-miu metanowców nie ma żadnego uzasadnienia. Nawet czarter jednego! Pozostałe nasze kontrakty są w formule DES i ich realizacja trwa bezproblemowo - dostarczenie ładunków jest po stronie dostawcy/sprzedawcy. A spoty generalnie są też w formule DES.

Wacław Sałaban, listopad 2024 roku.

* Wymiary importów po zrównaniu ilości dostaw - po 149 z Kataru i USA:
- Katar (wytwórczo i sprzedażowo)       = 208,0 TWh
- USA (wytwórczo / załadunkowo)        = 153,6 TWh (do zrównania brakuje ponad 50 ładunków załadowanych w USA)
+ od innych (wytwórczo/załadunkowo) =   23,4 TWh

… nastał Nawrót obywatelskiego Ogórka w męskim wydaniu …

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,