„Wystartował” i powrócił do Zatoki Meksykańskiej
przez 3 Oceany.
Na tą marszrutę…dla bezpieczeństwa narodowego
złożyły się dwie dowózki i powrót bez zawracania:
1. Freeport, załadunek 13-14.08 > Kanał Panamski
> Naoetsu - Japonia, rozładunek 17-18.09. >
2. Tangguh
Indonezja, załadunek 30.09.-02.10. > Putian/Xiuyu - Chiny, rozładunek
12-13.10. >
3. powrót od spodu Afryki > Sabine
Pass ETA 086.12.
Czyli okrążenie po niecałych 4-ch miesiącach opływania.
Wielce prawdopodobne, że nie nastąpi precyzyjne domknięcie pętli - przecięcie
kursów z Freeport do K. Panamskiego, z kursem z Martyniki (od 27.11. trwa postój na
redzie Fort-de-France po trawersowaniu Atlantyku) do Sabine Pass.
W dn. 03.12./h1500 zbliżył się kursem powrotnym (zamykającym
pętlę wokół Ziemi) do kursu początkowego: Freeport - K. Panamski i raczej go
nie przeciął.
Mimo to, już zaliczajmy to jako opłynięcie Świata*!
Dla bezpieczeństwa narodowego!
Pełne UZNANIE dla PST - PGNiG Supply
& Trading GmbH za operatywność zarządczą „naszym” metanowcem i
to sprawowanej dla bezpieczeństwa narodowego!
Nawet w sytuacji nie rolowania nas przez Venture
Global na kontrakcie z Calcasieu Pass (1,5 mln t/r), tj. przy odbieraniu w
formule FOB 22-ch ładunków w roku, to i tak 2 z 4-ch „naszych” obecnie
pływających, mogłyby non-stop krążyć … wokół Ziemi bez potrzeby zawijania do
Europy.
W okresie mojej szczegółowej obserwacji
logistki jednostek kl. Q-Flex (31 jednostek)/Q-Max (14), tj. od początku 2016
r., tylko 1 z tych metanowców odbył rejs
dookoła Świata - Al Safliya. I było to ewidentnie instrumentalne(!) podróżowanie
w celu rozpoznania nowego Kanału Panamskiego, przed podjęciem decyzji o
rozbudowie floty katarskich metanowców o 128 jednostek! Nie dla bezpieczeństwa
narodowego Kataru! W jego efekcie rozbudowa floty Q-Flex nie jest i nie będzie
kontynuowana! Niestety. Trwające 2 nasze kontrakty (Q-1/2) zrealizują do ich końca,
wtedy mocno starawe Q-Flex.
Natomiast rozbudowa floty Q-Max będzie kontynuowana
- już trwa. Ale jej logistyczne przeznaczenie będzie na kierunku
dalekowschodnim. Tu dygresja. W latach moich obserwacji ruchu flot Q-Flex/Max na
kierunku europejskim (szczegółowa ich rejestracja od IV-2018 / I-2017),
jednostki Q-Max zawijały do europejskich terminali, w kolejnych latach, w
ilościach: 2017x30; 2018x11; 2019x36; 2020x33; 2021x31; 2022x39; 2023x18 i 2024
tylko x5!
Przypomnę, że powstanie kl. Q-Max (max w odniesieniu
do nautyczności terminala w Ras Laffan) było w celu realizacji dostaw z Kataru
do Wielkiej Brytanii (Milford Haven - terminal South Hook specjalnie zbudowany
dla Q-Max).
Obecnie spotkać Q-Max na akwenie europejskim to
gratka, a spotkany Q-Flex poza M. Śródziemnym i powyżej Gibraltaru, zmierza lub
powraca do/ze Świnoujścia. Był 1 wyjątek na 20, i to naciągany - efekt
opóźnienia dostawy z 2023 na 2024 rok za sprawą bezużyteczności K. Sueskiego.
Wacław Sałaban, listopad 2024 roku.
* Nie jest to, tak jak próba polskich przewał na przełomie lat 2008-2009,
w kobiecych (niestety!) rejsach żeglarskich: „solo”, „non-stop” i
„dookoła-świata”, z chytrym wykorzystaniem … „odwróconego” K. Panamskiego
względem zasadniczych kierunków jego przepływania! Był to początek końca
polskiego żeglarstwa morskiego - wyprawowego! Niestety. [więcej: Lista
polskich żeglarzy, którzy samotnie okrążyli świat]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,