Tytuły artykułów / newsów w ujęciu chronologicznym (daty ich edycji są
kluczowe!):
„Amerykański
kontrahent Orlenu ma problemy” - 11.10.2023 (tuż przed wyborami 15.10.).
„Mamy
awanturę o gaz dla Europy. BP i Shell oskarżają Amerykanów” - 14.11.2023
(przed wyborem marszałka sejmu i innymi
głosowaniami w sejmie)
„Do
Polski miał płynąć gaz z USA. Amerykanie nie realizują kontraktu” -15.11.2023
(tuż po 1-szych głosowaniach w sejmie)
„Orlen
ma problem. "Amerykanie nie realizują kontraktu" ” - 15.11.2023 (tuż po jw.)
„Orlen
przygotowuje pozew arbitrażowy przeciwko Venture Global LNG” - 16.11.2023
+ w 3-ch ostatnich tekstach zamieszczono wzmianki
o donoszących sygnalistach z Orlenu!* + **
Wszystkie te tytuły dotyczą tej samej sprawy, trwającej
od…początku 2023 r., a łatwo obserwowalnej z polskiej perspektywy od
połowy VIII-2023!
Dalej dokonam pewnego usystematyzowania stanu
naszej współpracy (początkowo PGNiG - obecnie Orlen) z amerykańskim wytwórcą i eksporterem
LNG - Venture Global.
1.
W 2018 roku PGNiG zawarło 2 kontrakty
długoterminowe z Venture Global na dost. LNG w formule FOB***(bardzo istotne!) opiewające początkowo
na 1,0+2,5 mln ton/rok, które po aneksowaniu w 2021 roku ostatecznie opiewają
na:
- dostawy z Calcasieu Pass, w wymiarze 1,5 mln
ton/rok, w formule FOB, realizacja od 01.01.2023 r.
[wymiar 1,5 mln ton, to są 22 ładunki/dostawy
w roku, po ok. 1045 GWh, tzn. realizowane przez nowe klasyczne LNGC]
- dostawy z Plaquemines, w wym. 4,0(!) mln ton/rok-FOB, od roku 2024 (pocz.od 2023). [ok. 59 ład. jw.]
2.
Terminal w Calcasieu Pass został uruchomiony
przed planowanym czasem i 1-szy załadunek odbył się w okresie 07.02.-01.03.2022
na Yiannis,co zbiegło się z wybuchem wojny na Ukrainie i wszelkimi jej
konsekwencjami w handlu gazem ziemnym i LNG. Ów ładunek początkowo dedykowany
Japonii ostatecznie popłynął do …Dunkierki.
W tym czasie PGNiG porozumiało się z VG (o czym
huczało w mediach! +polska delegacja filmowała się na terenie Calcasieu Pass)
w kwestii przyspieszenia realizacji 1-go kontraktu i dokonania odbioru awansem
części dostaw z 2023 roku już w 2022 roku.
W tym celu PGNiG krótkoczasowo wyczarterowało metanowce
do realizacji tej zwózki. Ryczano o sukcesywnym wynajęciu 3-ch; 1-go nazwę
podano (Maran Gas Apollonia) i każde jego zawinięcie do Świnoujścia
triumfalnie komunikowano. Przemilczając „naszego" (!) jednokrotną w tym
czasie realizację
na zlecenie innego podmiotu. Nazwy 2-go wyczarterowanego (Golar Seal),
mimo zawinięć do Świnoujścia z ładunkami z Calcasieu Pass, nigdy nie wymieniono
jako „nasz” (wyczarterowany)! Również nazwy 3-go, też nigdy nie podano, no i … nie
było takowych zawinięć do gazoportu!
-
Natomiast realizacja terminalu w Plaquemines
w kolejnych latach się obsuwa i w przeciwieństwie do hucznego
informowania o błyskawicznej realizacji projektu Calacsieu Pass, Venture
Global stan realizacji 2-go terminalu wytwórczego od lat … przemilcza! Podobno
realizacja trwa.
3.
„Nasze”, tzn. wyczarterowane 2 LNGC↑ zrealizowały 12
dostaw z Calcasieu Pass do Świnoujścia w okresie 25.04.-31.12.2022,
w ramach kontraktu obowiązującego od 01.01.2023 roku!. Dostawy:
[ogółem]
↓ / ogółem
z CP
↓ ↓ / w Świn. od VG załadunek → wyładunek wielkość [GWh]
↓ ↓ ↓
[165.] / 9 /
1-sza Maran Gas Apollonia 25-27.04. → 14-15.05.2022 1019
[171.] / 16 / 2-ga Golar
Seal 28-29.05.
→ 14-15.06. 1010
? ?
?
[173.] / 18 / 4-ta Maran
Gas Apollonia 02-03.06. → 25-26.06. 1019
[178.] / 29 / 5-ta Golar
Seal 03-06.07.
→ 22-23.07. 1014
[181.] / 34 / 6-ta Maran
Gas Apollonia 16-18.07. → 04-05.08. 1027
[185.] / 44 / 7-ma Golar
Seal 16-18.08.
→ 03-04.09. 1013
pom.↑↓ „nasz” MGA wykonał „lewiznę” czarterową dla
innego zleceniodawcy: z Point Fortin do Kartageny (17.08.- 03.09.).
[190.] / 57 / 8-ma Golar
Seal 23-24.09.
→ 09-10.10. 1013
[191.] / 59 / 9-ta Maran
Gas Apollonia 28-29.09. → 14-15.10. 1023
[197.] / 71 / 10-ta Golar
Seal 27-29.10.
→ 15-16.11. 1011
[199.] / 73 / 11-ta Maran
Gas Apollonia 01-02.11. → 25-26.11. 1015
[204.] / 86 / 12-ta Golar
Seal 06-07.12.
→ 22-23.12. 1003
[206.] / 90 / 13-ta Maran
Gas Apollonia 14-16.12. →31.12.(1d.)2022 1022
Łącznie ok.12 190 GWh = ~ 0,796
mln ton
[172.] / 19↓/ 3-cia Flex Aurora 05-06.06. → 21-22.06.2022 1104 = 0,072 mln ton
wypłynął z CP po MGA z „18”, ale przypłynął do Świnoujścia i został rozładowany przed MGA ze [173.].
Flex Aurora pływa w stałym czarterze Cheniere (terminale Sabine Pass i Ingleside).
Moje wątpliwości: dostawę w formule FOB(?) od Venture Global zrealizował LNGC wyczarterowany przez Cheniere!
- czy Cheniere użyczyło jednostkę dla PGNiG do realizacji tej dostawy?
- nie była to dost. FOB, tylko spot (poza kontraktowo) od Venture Global z wykorzystaniem LNGC użycz. przez Cheniere??
- czy może był to spot sprzedażowo od … Cheniere??? Tych wątpliwości nie mogę rozstrzygnąć.
4.
W tym roku nie było i do końca XI nie będzie
dostawy z Calcasieu Pass w Świnoujściu!
Ale „nasz” GG Knutsen OAS bez rozgłosu -
cichcem zrealizował dwie dostawy z Calcasieu Pass:
- załadunek 23-24.07. → do
Rotterdamu - rozładunek 08-09.08.2023,
- załadunek 29-31.08. → dostawa współdzielona do
Rotterdamu (16.09.-1d.) i Lubmina/FSU Seapeak
Hispania (22-24.09.).
Ich wielkości jedynie mogę oszacować porównawczo na
po 1020 GWh.
Natomiast jest jeszcze czasowa możliwość dokonania w
XII-2023 załadunku w Calcasieu Pass 3-ch dostaw (czyli odbioru), do realizacji
przez „nasze” LK, GG i SB Knutsen OAS (ew.debiut dowozowy).
Jeden trawersuje Atlantyk w drodze do "Cameron", 3-ci opływa
Afrykę w drodze z Korei na W, a 2-gi „nasz” po załadunku w Hackberry zdąży
powrócić ze Świnoujścia na kolejny załadunek ewentualnie w Calcasieu Pass.
5.
Podsumowanie:
-
kontrakt z VG opiewa na 22 dostawy w 2023 roku,
-
awansem odebraliśmy 12, ewentualnie 13 dostaw w 2022 roku,
- tegoroczne
2 ładunki po odbiorze dostarczyliśmy do obcych terminali.
Nieistotne tu jest, czy to jest
reeksport, czy czasowa „pożyczka” lub do „przemagazynowania”?
-
jest jeszcze możliwość odebrania w 2023 r. 3-ch dostaw! Decyduje data
załadunku!
22
- (12 v 13) - 2 - 3 = 5 v 4 dostawy zaległe
Taka jest skala ewentualnego niewywiązania się
Venture Global z kontraktu z PGNiG/Orlen za rok 2023! Dostaliśmy
awansem 12÷13, a VG na razie zalega z 5÷4-ma ładunkami. Arbitraż? Po co?
6.
Nie znam skali, na pewno częściowego a nie
całkowitego, braku realizacji kontraktów z potęgami na światowym rynku LNG
przez Venture Global. Przy tych korporacjach energetycznych ↓, Orlen
jest jak kupujący na straganie jedną natkę pietruszki!
Kłopoty Venture Global w realizacji
kontraktów długoterminowych przez wytwórnię LNG Calcasieu Pass oficjalnie
dotyczą umów z Edison, BP, Shell i Galp, którzy
wszczęli postępowanie arbitrażowe! Cała lista klientów to, oprócz powyższych,
jeszcze Repsol, PGNiG, Sinopec Unipec i CNOOC.
7.
Poważniejszym symptomem jest niefrasobliwość Venture
Global, kluczowego wytwórcy LNG, w postaci:
- czy to stosowania spekulacji sprzedażowej z
wykorzystaniem sezonowej różnicy w cenach dostaw komercyjnych/spotów - sprzedaż
spotów kosztem opóźnień w realizacji stałych kontraktów,
- czy to niejasności w formalnym zakończeniu odbiorów
technicznych terminala w Calcasieu Pass,
- czy to w realizacji kolejnych inwestycji: terminal
w Plaquemines i dalsza rozbudowa Calcasieu Pass. Nie ma triumfalnych wieści
o realizacji tych inwestycji! Trwa zastanawiająca cisza.
8.
Zasadniczo 2-gi kontrakt z Venture Global - Plaquemines,
opiewający na 4 mln ton/rok, uzasadnia budowę terminalu/FSRU w Zatoce
Gdańskiej, oraz uzasadnia poczynione decyzje o wyczarterowaniu aż 8-miu „naszych”
LNGC, do samodzielnego odbioru importu (FOB) w wysokości 1,5 + 4,0 mln/ton!
Przypomnę, że ów kontrakt aneksowaliśmy
(rozszerzyliśmy z 2,5 na 4 mln ton/rok) w połowie 2021 r., z równoczesnym
zerwaniem umowy z Port Arthur LNG (na 2 mln ton/rok), z uwagi na nieśpieszną
realizację tej inwestycji!
Terminal Świnoujście samodzielnie podoła obsłudze
już trwających kontraktów importowych, tj. obu z Katarem - Qatargas, z Cheniere
Marketing International i z Venture Global - Calcasieu Pass.
Bezproblemowo je obsłuży→ 18(v 19) +21 +22 = 61÷62
ładunki w roku. Istnieje możliwość np. 2÷3-ch podesłania do Kłajpedy w celu ich
regazyfikacji oraz rurowego … zesłania na Ścianę Wschodnią.
Wacław Sałaban, połowa listopada 2023 roku.
PS W
kontekście całości dodatkowo polecam:[Łamigłówka gazowa].
Wcześniej o części poruszonych aspektów pisałem w: [„Nasz”
GG Knutsen OAS z ładunkiem do Rotterdamu] + [Co w IV kwartale?]
+ [Ukazał
się komunikat:] + [X-2023].
PPS (19.11.) polecam: Skąd wziąć
cały ten gaz - Piotr Syryczyński.
* na swoim blogu nie podam linków do tych publikatorów -
zainteresowani odnajdą je po zacytowanych tytułach!
Gdy się podaje hiobowe informacje, to szczegóły w
nich zawarte nie mogą być błędne/chaotyczne i z niedopowiedzeniami. Takie hiobowe
wieści są mało wiarygodne! Owe publikatory wyżej cenią propagandę od rzetelnego
informowania …, zwłaszcza w czasie przekierowywania redakcyjnych przekonań
… politycznych!
** w niektórych tekstach jest informacja o wyprodukowaniu ok. 200 ładunków
przez terminal Calcasieu Pass - na podstawie informacji od firmy Kpler.
Potwierdzam, że w odniesieniu do >20 miesięcy, tj. od momentu
uruchomienia CP do teraz, ten wytwórca wyekspediował ok. 200 ładunków, pomimo
kłopotów technicznych w II-III kw. 2023. Swoją obserwację ruchu metanowców w
tym terminalu zakończyłem na 115-tym załadunku pod koniec II-2023.
*** pokrótce o formule FOB: - koszty odbioru LNG z terminalu wytwórczego
oraz jego transport jest po stronie kupującego,
- przejęcie na własność LNG następuje podczas
załadunku w terminalu wytwórcy na zaciskach przyłącza załadunkowego - niby
drobiazg, ale istotny w sytuacjach awaryjnych,
- wybór portu rozładunku jest w gestii kupującego -
całkowita dowolność zarządzania ład. wraz z możliwością reeksportu!
Czy LK Knutsen OAS po 2027 roku będzie
na Zatoce Gdańskiej cumował do FSRU BW JK (HHI)?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,