wtorek, 14 listopada 2023

100 dostaw z Melkøya

11-12.11. w norweskim terminalu Equinor, na wyspie Melkøya przy Hammerfest, nastąpił 100-ny załadunek od momentu reaktywacji terminala na przełomie V/VI-2022 r., po awariach + pożarze we IX-2020 r. Prawdopodobnie jest to historycznie 1160 ładunek od momentu uruchomienia w VIII-2007. Tą setną wysyłkę realizuje Arctic Voyager*. ↓ Dokąd? Brak deklaracji*.


W terminalu - wyspa Melkøya - podczas załadunku - 20.06.2011 r.

Liderami importowymi od restartu są: Kłajpeda/25**;Rotterdam/18,5; Dunkierka/15; Isle of Grain/8.
Detaliści (do 5%): Montoir x5; Bilbao x4; Revithoussa i Fos-sur-Mer po 3,5; Inkoo x2,5 oraz po 2: Zeebrugge; Aliaga**; Wilhelmshaven; Le Havre. Okazjonalni importerzy po 1 dost.: Świnoujście***; Kartagena; Rovigo; Sines; Brunsbüttel i Bahia Blanca / Argentyna.
[przez podkreślenie oznaczone są nowopowstałe terminale FSRU]

100 dostaw w 17,5 miesięcy, z tego 70 pierwszych dokładnie w rok - potem w VI-2023 były … awarie.
Norwegowie mimo radykalnej zmiany na europejskim rynku gazowym w 2022 roku (niedobór gazu i znaczny wzrost cen), typowo, tzn. oszczędnie gospodarują swoim zasobem g.ziem. ze złoża Snøhvit.
Nie intensyfikują wydobycia/sprzedaży.

Rozwózkę tych 100 dostaw zrealizowały zasadniczo jednostki floty ARCTIC+:
Arctic Discoverer/19; Arctic Aurora/18; Arctic Lady/18; Arctic Voyager/17; Arctic Princess/14, ale realizację 14 dostaw „gościnnie” wywiozło 10 różnych metanowców (lider Minerva Amorgos/3).

Wacław Sałaban, listopad 2023 roku.

* To ten metanowiec, którego w latach 2010-2011 miałem sposobność kilkukrotnie obserwować na redzie Hammerfest i w terminalu Melkøya. Owe okoliczności, oraz wtedy trwająca budowa świnoujskiego terminala LNG, zainspirowały mnie do … o LNG na morzu (czytanie/nauka/obserwowanie/dokumentowanie/analizowanie/pisanie/fotografowanie).
Po załadunku „100-ki” wypłynął na M.Norweskie z komunikatem w AIS port docelowy: Skagen, będzie typowe wyczekiwanie na redzie na dyspozycję dowozową.

** Arctic Aurora po załadunku 98. i wypłynięciu 02.11., zakomunikował jako port odbioru turecką Aliagę. Po trawersowaniu Malty, +8h później (13.11./h0300) zawrócił na W z komunikatem: Kłajpeda 23.11.!!! Wozi się z Melkøya do Kłajpedy przez środek Morza Śródziemnego! Bywa tak w handlu z Turkami! Sytuacja nieodosobniona.

*** 1-ny ład. z Melkøya, to ten „zgubiony” przez PGNiG ([210.] /21-22.01.2023/ Qogir, jako 14-ta ogółem dost. z Norwegii) i traktowany jako dostawa z USA! Wśród dostaw do Kłajpedy są pojedyncze (3÷6?) na zamówienie i zlecenie przez PGNiG.


W* * * * *D* * *J na dożywotnią banicję do … Brukseli!
Wraz z jednym ochroniarzem biegłym w obsłudze … konta i karty płatniczej!

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,