Co będzie znamienną symboliką!!! A o czym na pewno napiszę po jej odpaleniu!
Tytułowa sugestia tego wpisu wymaga pewnych wprowadzeń obserwacyjnych, niby nie powiązanych ale wzajemnie na siebie wpływających.
1.
Na redzie Świnoujścia przy pławie N-1 kotwiczą 2
metanowce:
- Maran Gas Vergina od 17.11./h2000 ze
spotem z Cove Point - planowane ETA 27.11.
- Flex Aurora od 19.11./h2030 z dostawą
kontraktową z Sabine Pass - planowane ETA 22.11.
W historii funkcjonowania Term. Świnoujście bywały
krótko-czasowe (do ok.12h) wspólne kotwiczenia 2-ch LNGC, w oczekiwaniu na
wpłynięcie na rozładunek: 1 przepuszczał 2-gi, który dopłynął kilka h przed
planowym rozładunkiem, np. spot który dopłynął z wyprzedzeniem i przepuszczał planową
dostawę kontraktową. Skrajnością były miesięczne wyczekiwania spotów (2
przypadki) na decyzje rozładunkowe, wraz z przepuszczaniem innych regularnie i
planowo wpływających dostaw.
Ale sytuacji wspólnego wyczekiwania >2 doby nie
było! Dlaczego zaplanowano spiętrzenie dostaw?↓
2.
W trakcie dopływania MGV+FA i od
poprzedniej dost., tuż przed/w trakcie/po rozładunku Al Ghariya, regazyfikacja w
terminalu była duża, tzn. z zakontraktowaną mocą (191,126736 GWh/d), ale
nie z max zdolnością techniczną, większą o prawie 29 GWh (219,96336
GWh/d). Dlaczego mimo 2-ch dostaw dopływających ↑ i następnie oczekujących, regazyfikacja
LNG nie jest intensywna?
3.
W tym samym czasie po drugiej stronie Atlantyku.
„Nasz” GG Knutsen OAS po rozładunku w
Świnoujściu ([257.]/31.10.- dost. z Sabine Pass) popłynął na W, bez
komunikowania w AIS dokąd i na kiedy. Po trawersowaniu Atlantyku i
przepłynięciu Zatoki Meksykańskiej stanął na 5h w dryf na redzie Calcasieu Pass,
po czym wpłynął do … Hackberry. W trakcie całego dopływania nie deklarował
portu zawinięcia! Natomiast podczas trwającego załadunku w dn. 16-18.11., już 17.11.
zakomunikował w AIS: Świnoujście ETA 04.12. Ale dobę później, po
wypłynięciu na Zatokę Meksykańską zakomunikował w AIS: port … NIEZADEKLAROWANY,
a ETA 15.12.(+11dób)! To nie marszruta wokół Omanu-Jemenu przy rogu
somalijskim z potrzebą utajniania!
Ta obserwacja ↑ nie jest
fantazją - dziękuję za podesłane zdjęcie.
Czy to faktyczna zmiana terminalu odbioru? Czy
tylko niepewność ETA?
Dlaczego taka zmiana i czym została spowodowana? Aktualizacja 21.11.: ETA 04.12.
4.
Na koniec roku 2023 był planowany termin oddania
nowego zbiornika lądowego i 2-go stanowiska rozładunkowo-przeładunkowo-załadunkowego
+ do bunkrowania w Terminalu Świnoujście.
Czy pkt.1÷3, to są pośrednie zapowiedzi niechybnego
odpalenia flary gazowej na wieży wydmuchów (h = 62,5m) w Terminalu? Owe
odpalenie będzie informowało o trwającym procesie napełniania i schładzania 3-go
zbiornika lądowego. Większego (180 tys. m3) od dotychczasowych 2-ch
po 160 tys. Chyba już to kiedyś wyjaśniałem: 180 tys. to nie jest wielkość przypadkowa,
też nie jest szczególnie duża. Jest dostosowana do wielkości ładunków dostarczanych
przez nowoczesne konwencjonalne LNGC: jego ładunek = zbiornik, wraz z rezerwą
10-12% poj., nierozładowywaną jako zabezpieczenie temperaturowe.
Chiny od lat budują i kolejno uruchamiają zbiorniki
o pojemnościach 240/260 tym m3. Ich ilość powoli wrasta z kilku na
kilkanaście. Zaprzestałem śledzenia ich odbiorów/uruchomień do eksploatacji.
Ich pojemność też nie jest przypadkowa: ładunek Q-Max = 1 zbiornik.
5.
W samym XI-2023 importowo będzie tylko 5 odebranych
dostaw. Skąd i jakie ładunki odbierzemy w XII na zakończenie 2023 roku? → 7
dostaw w XII to max i byłoby ilościową powtórką z XII-2022.
Po pierwszych 2-ch dostawach w XII, nastąpi
zrównanie z rekordowym 2022 rokiem w łącznej liczbie odbiorów, tj. 58. Ale
zapowiadanych 64-ch w 2023 roku nie będzie.
Wacław
Sałaban, listopad 2023 roku.
W grudniu 2015 widziałem jak się paliła ta świeca i ponownie rok później z tego co pamiętam. Mam nawet jakieś zdjęcia i materiał filmowy.
OdpowiedzUsuń