Maran
Gas Vergina, ex-Woodside Rees Withers (do 2016), stocznia DSME
(10/2016), poj. nom. 173400m3,
armator Maran Gas Maritime. 105 debiut metanowca i 8-my spot
wytwórczo z Cove Point.
Załadunek
04-05.11. Uprzednio realizował dostawy do dwóch nowych terminali FSRU w
Eemshaven - Niderlandy i Inkoo - Finlandia.
Jest to 6-ta jednostka armatora Maran Gas
Maritime goszcząca w świnoujskim gazoporcie:
Maran
Gas Sparta; Maran
Gas Posidonia; Maran Gas Apollonia x11 (bezwzględny lider w il.
zawinięć); Isabella;
Maran Gas Ithaca i Maran Gas Vergina - wszystkie pozostałe
jednostki tylko debiutowały!
Czyli jest to 16-ta dowózka LNG dla
Terminala Świnoujście zrealizowana przez Maran Gas Maritime.
Do Świnoujścia wpłynął 27.11./h0845, po 9 dobach
wyczekiwania na redzie i sztormowania.
Wypłynął 28.11./h1120. Dowiózł 1083 GWh. Bardzo
szybki, terminalowo 1-dobowy rozładunek.
Ogółem [262.] dostawa, 56-ta w 2023
roku, 5-ta i ost. w XI-2023. 111-ta wyprodukowana w USA.
To kolejna dostawa spotowa, która po przypłynięciu
z Cove Point (załadunek 04-05.11.) długo - przez 9 dób
wyczekiwała na rozładunek. To wyczekiwanie było przedzielone zejściem
metanowca z kotwicowiska na 3 doby (22-25.11.) i żeglugą po Południowym Bałtyku
w trakcie sztormu 8-9oB. Ale to nie miało wpływu na czas zaplanowanego
wpłynięcia.
W historii Term. Świnoujście wyróżniły się 2
ładunki-spoty - oba z Cove Point, długotrwale czekające (po 23 doby!) na
decyzję o rozładunku! Jedna
dostawa doczekała się rozładunku + { X
}, a 2-ga …odpłynęła.
Nie było oficjalnych wyjaśnień, zwłaszcza w kwestii dostawy bez skutku -
jedynie mogę dopisać, że gdy nie wiadomo o co chodzi, to … *.
Wacław Sałaban, koniec listopada 2023 roku.
* Podobnie jest z zawiłością naszych „praw” do metanowców z „naszej
floty”. Gdy klient końcowy jest niewiarygodny, biznes
inwestycyjno-finansowy jest dokonywany przez wielokrotne pośrednictwo. Napisałem
to, aby spozycjonować PGNiG (kiedyś), a obecnie Orlen na światowym rynku handlu
gazem ziemnym/LNG, tzn. jako importer/armator-właściciel, też w roli
eksportera/pośrednika handlowego. W kraju monopolista, we E-Europie spory
podmiot, w EU drugorzędowy dystrybutor, na Świecie detalista kupujący …banana.
Podglądam 31 q-flexów od 8 lat odświeżam mapę nawet ponad 3 razy dziennie mimo że wiem jak wolno pływają -Ktoś mi podpowie dlaczego pierwszy raz widzę statek w Tajlandii- czy one tam wyłączają AIS?(nie sprawdziłem -może ich gazoport jest dużo młodszy i nie wiem jaką mają umowę- ile zawinięć w roku)
OdpowiedzUsuńSprawdziłem swoje pobieżne notatki - zapiski, ile razy Q-Flex wypływając z Ras Laffan sygnalizowały w AIS: Tajlandia. W czasie ostatnich ok. 2 lat min 46-cio krotnie. Ale uwaga: nie mam szczegółowych danych ich tam zawinięć! Inna sprawa, że proporcja 2022:2023 ma się ok. 2:1!
UsuńDodatkowe info:
OdpowiedzUsuńPrzed Murwab, w Mab Tapud był Al Nuaman - początek rozładunku 12.11. Powrócił już na redę Ras Laffan.
Doprecyzowanie mojego postu: zawsze stały na kotwicy lub łapałem je dopływające/odpływające w głębi morza. Powiedzmy ,że:
OdpowiedzUsuń1.fartownie były tuż przed wpłynięciem i tuż po wypłynięciu
2.akurat wtedy odświeżałem mapę RAZ na dobę
Czy jest to możliwe że zdążyły się rozładować (wszystkie 46 z 2 lat)
Od ponad 5-ciu lat nie obserwowałem i nie obserwuję ruchu Q-Flex na Dalekim Wschodzie. Prowadziłem tylko sporadyczne obserwacje pojedynczych Q-Flex, np. Al Safliya w rejsie dookoła Świata. Natomiast archiwizuję wszelkie deklaracje Q-Flex w AIS zaraz po wypłynięciu z Ras Laffan lub z Zat. Perskiej. Jest mi to przydatne do ewentualnego typowania kolejnego kierunku dowózki dla danego Q-Flex.
UsuńNapisałem min 46, gdyż część jednostek deklaruje ogólnie: Daleki Wschód lub Singapur, a wśród nich pewnie niektóre płyną do Tajlandii.
Natomiast precyzyjnie obserwuję ruch Q-Flex w kierunku Europy i sporadyczne ich marszruty dalej na zachód.
LK KOAS na 16.12.
OdpowiedzUsuńErrata: Ale to mało realne w 14 dni ;)
Usuń