niedziela, 3 grudnia 2023

Czy grudzień zdominują „nasze”?

Jest szansa na aż 3 zawinięcia „naszych” LNGC w XII-2023 roku.
Czyli na pobyt całej obecnie „naszej floty” metanowcowej w Świnoujściu!


Dopływa „nasz” GG Knutsen OAS ↑ po załadunku w Hackberry. Po bezpośrednim zawinięciu do Hackberry (prosto z marszu!) i typowym załadunku (16-18.11.), oraz po manipulacjach w kwestii: port docelowy/ETA, 20.11. dopłynął do redy Freeport na Bahamach, które mijał w drodze do Hackberry nie całe 7 dni wcześniej! Był to nietypowy pośpiech w wykonaniu tej jednostki.
Bedzie to jego 5 realizacja komercyjnej dowózki, z 4-go terminala wytwórczego (Freeport; Calcasieu Pass x2; Sabine Pass; Hackberry), z 3-cim zawinięciem do Świnoujścia (inne rozładunki/przeładunki: Rotterdam x1,5 +0,5 FSU Seapeak Hispania dla Lubmina).
Kolejność: 1.Fre-Św [236.]; 2.CaP-Rot; 3.CaP-Rot/Lub; 4.SaP-Św [257.]; 5.Hac-Św [263.].

W tym samym czasie, „nasz” LK Knutsen OAS po marszrucie z chorwackiego Omisalj/Krk* do …Cameron**, został ostatecznie załadowany w Hackberry 30.11.- 02.12. Płynie do Świnoujścia z ETA 16.12. Czy będzie rekord w krótkości czasu dopłynięcia - 14 dób?
Będzie to: 7 realizacja z 4-ch term. wytwórczych (Sabine Pass x2; Ingleside; Freeportx3; Hackberry), do 3-ch terminali importowych (Świnoujście, będzie x5; Isle of Grain; Omisalj). W kolejności:
1.SaP-Św [219.]; 2.SaP-Św [226.]; 3.Ing-Św [232.]; 4.Fre-Św [242.]; 5.Fre-IoG; 6.Fre-Omi; 7.Hac-Św.
Przez okres 02.08.-16.12., tj. przez 4,5 miesiąca ten „nasz” metanowiec nie był na Bałtyku! Wstydził się? Będzie to 1-sze zawinięcie metanowca do Świnoujścia po zmianie rządów „1-go sekretarza”, dozgonnego prezesa, politruka i kurdupla, na zwykłe demokratyczne sprawowanie władzy.
Swoim zawinięciem pobije ubiegłoroczny rekord ilości dostaw w Świnoujściu: było 58 w 2022 →59-ta! Dodatkowo ewentualne spiętrzenie dostaw w dn. 16-18.12. (Global Sea Spirit ETA 18.12. - dost. kontraktowa od Cheniere z Sabine Pass), sugeruje …rozruch nowego stanowiska rozładunkowego i 3-go zbiornika dostawą spotową z Hackberry.   

Zgodnie z zapowiedziami PGNiG/Orlen marszruty „naszych” nie są sztampowe i nie są promowe, jak na uwięzi! Realizują dowózki skąd się da i dokąd się da! Niestety, z kiepską efektywnością czasową.
Stosownie, po swoich debiutach w Świnoujściu z pierwszymi swoimi dowózkami:
LK Knutsen OAS
10.03.→15.12. tj. w 8 mies. zrealizuje dopiero 6-tą dowózkę (4 do Świnoujścia + Isle of Grain + Omisalj) = 2 mies. straty!
GG Knutsen OAS
30.06.→04.12. tj.  w 5 mies. zrealizował tylko 4 dowózki (2 do Świnoujścia + Rotterdam x1,5 + 0,5 Lubmin) = 1 mies. straty!

Podsumowanie logistyki 2-ch „naszych” LNGC: 12 dowózek na trasie z USA (Zatoka Meksykańska) do Europy, w tym łącznie 8 zawinięć do Świnoujścia i 4 do innych europejskich terminali ↑.

SB Knutsen OAS, tj. 3-ci „nasz” płynąc z Korei po pobycie w Gwangyang 30.10-01.11., w swoim dziewiczym rejsie po ładunek, trawersował Singapur w noc 06/07.11. i trawersował PB Afrykę od południa. Na M. Karaibskie (przy Grenadzie) wpłynął dopiero 02.12., od dawna głosząc w AIS: ETA 01.12. Dokąd? Dla kogo? Jeśli, to i bez pośpiechu, może zdążyć do Świnoujścia przed końcem roku.

Czy to trwający tegoroczny brak dostaw z Calcasieu Pass do Świnoujścia wymusza import ładunków LNG skąd się da?!
Czy po odbiorze 4-ch dostaw ([236.]+[240.]+[242.]+[249.]) z Freeport w okr. koniec VI - poł. IX + następnych 2-ch dostarczonych do Isle of Grain i Omisalj przez LK Knutsen OAS (nasze zakupy, czy tylko „nasza” usługa dowozowa?), wraz z odbiorem dostawy [247.] we IX z Gwinei-Punta Europa, teraz ponownie ssiemy LNG od Hackberry. Będą to 10-11. dostawa od tego wytwórcy po 8-miu miesiącach od zakończenia poprzedniej zwózki z tego terminalu w II-III 2023 ([213.]+[220.] i [215.] - współdzielona z Rotterdamem).
Z grubsza licząc wszystkie te ładunki (4+2+1+2+2,5=11,5) stanowią ½ rocznego kontraktu z...VG-CP.

Wacław Sałaban, grudzień 2023 roku.

* Znamienne jest, że operator terminalu LNG Croatia od początku swojego działania chętnie informował o odbieranych dostawach: skąd/czym, tak w przypadku „naszego” z Freeport …zamilkł. Była to 76 (v 77?) dostawa do FSRU LNG Croatia.
** przy mieście Cameron jest terminal Calcasieu Pass, a opodal Lake Charles, w Hackberry jest Terminal Cameron LNG.

2 komentarze:

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,