środa, 13 grudnia 2023

Zadebiutuje Al Sahla

A jednak! W tym roku kilkukrotnie napomykałem o tej możliwości …

To co najładniejsze wśród Q-Flex!
Kształt pawęży swoistym i niepodważalnym podpisem stoczni HHI.

Rok 2023 będzie kolejnym „nietypowym” w kwestii liczby dostaw z Kataru - Ras Laffan. Będzie 2-gim rekordowym z 19-toma dostawami! Co potwierdza wcześniejsze przypuszczenia, co do łącznego wymiaru obu kontraktów długoterminowych Qatargas-1/2 = 1,0+0,67 mln ton/rok. W liczbie rocznych dostaw stanowi 11 + 7 i 1/3 ładunku Q-Flex. A w rozliczeniu 3-letnim daje łącznie 55 dostaw!
Ten wymiar Q-1 + Q-2 trwa od pocz. 2018 roku, tym samym w 2023 roku następuje domknięcie 2-go okresu 3-letniego po 55 ładunków. Przypomnę, od XII-2015 do końca 2017 r. odebraliśmy 21 dostaw.

21 (2015÷2017) + 55 x2 (2018÷2020; 2021÷2023) = 131, którą dowiezie Al Sahla.

Szkoda, że mimo upływu tylu lat, nigdy monopolista PGNiG (poprzednio) / Orlen (obecnie) nie informowały o zmianie wymiaru kontraktów z Katarem! Początkowo opiewających: Q-1 na 1 mln ton/rok, oraz Q-2  na 1,17 mln ton/rok w latach 2018-2020 roku, a od 2021 też 1 mln. Podsumowując, rocznie Q-1 realizujemy typowo (1 mln ton / 11 dostaw), natomiast kontrakt Q-2 uległ zmodyfikowaniu, jak opisałem w poprzednim akapicie (do 0,67 mln ton, czyli 7+1/3 ładunku).  

Dodatkowo, tą 19-tą i 131-szą ogółem katarską dostawę dowiezie Al Sahla (ETA 28.12.), debiutując jako 30 Q-Flex z 31 istniejących. Ostatnim bez debiutu w Świnoujściu pozostanie Al Thumama (HHI).
Już raz było blisko do debiutu Al Sahla.
W latach 2018-2019 figurował na liście jednostek z autoryzacją na zawinięcie do świnoujskiego gazoportu, co wstępnie zapowiadało przybycie. Owa lista od czasu wchłonięcia Polskie LNG przez Gaz-System była nieaktualizowana i następnie nie publikowana. Podobnie było z Al Safliya, który ostatecznie zadebiutował 03.07.2020 roku dowożąc setną dostawę do Term. Świnoujście. Więcej o debiutującym Al Sahla napiszę we wpisie podsumowującym zawinięcie z dostawą 131./[268?.]

W latach 2021-2022 było po jednym debiucie Q-Flex, a w 2023 roku będą dwa!
Czy którąś z 18-tu dostaw w 2024 dowiezie „ostatni” Al Thumama? A może 150-tą ogółem w I-2025?
Cieszy, że w okresie 8 lat +17 dni, 30/31 floty Q-Flex zaliczy pobyt w Świnoujściu w ramach 131 dost.

* wyjaśnienie nietypowości 19-tu dostaw w 2021 r., tj. domknięcie lat 2018-2020. Czyli po 55 dostaw w każdym 3-leciu obowiązywania obu kontraktów Qatargas-1/2. Tabela dotyczy wyłącznie lat z dwoma kontraktami Qatargas-1/2, tj. od 01.01.2018 roku - wcześniej w ramach Q-1 odebraliśmy 20 dostaw + 1 spot., a obecnie odbieramy po 1-3 dostawy/miesiąc! Dotychczas w każdym styczniu było po 1 ładunku, po 3 bywało w V-2019 / XI-2020 / IV-2021.

Wacław Sałaban, 13 grudnia 2023 roku.

PS Ten wpis z uwagi na zawartość wielu szczegółowych i ulotnych informacji jest dobrym pretekstem do stwierdzenia:
z satysfakcją czytam w innych publikacjach niuanse historyczne o LNG na morzu, a pozyskane (wręcz cytowane) z Morskości!! Im bardziej są one szczegółowe lub ulotne, tym bardziej pomijanie w tych powielaczowych publikacjach wzmianki o źródle ich pozyskania ukazuje pisiorski stan umysłu powielającego te dane. *****  *** Kto/kiedy/co, precyzyjnie sobie rejestruję. Czy oczekuję zmiany? NIE! Ewentualna zmiana i następnie podawanie źródła, narazi na przyznanie się! Pójście w zaparte po kaczyńsku i konsekwentne postępowanie powielaczowe (kopiuj/wklej) bez info o źródle … potwierdzi ów stan umysłu i mentalność!            Głupio wyszło?


13.12.2023 roku jedyny polski Mąż Stanu prawnie objął stanowisko prezesa Rady Ministrów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,