Al Oraiq zawinął do Świnoujścia po raz 8-my i 2-gi w tym roku. Dołączył do 5-ciu Q-Flex najwięcej (>7) odwiedzających Bałtyk. Dowiózł 130-tą dostawę z Ras Laffan i [264.] ogółem, 58-mą w 2023 roku, czyli nastąpiło wyrównanie w liczbie dostaw z 2022 rokiem.
Obecna realizacja dostawy przez Al Oraiq
była nieśpieszna: wypłynięcie z Ras Laffan 13.11., dopłynięcie 09.12. w 26 dób
(czyli +4 doby). Czy była kolizja terminowa z zawinięciem/rozładunkiem GG
Knutsen OAS/04-05.12.*? Dodatkowo planowane zawinięcie (09.12./h0830) zostało
opóźnione o 20h za sprawą wyjątkowo gęstej mgły na Zatoce Pomorskiej. Wpłynął 10.12./h0415.
Na koniec doby terminalowej 09.12.-h0600/10.12.,
poprzedzającej pocz. rozładunku, stan napełnienia zbiorników lądowych osiągnął
rekordowo małe napełnienie (tylko 187 GWh), oraz ustępował jedynie najmniejszej
wielkości dobowej z 17.06.2016 (169 GWh), tj. z przedednia 1-szej dostawy
komercyjnej i inauguracji normalnej eksploatacji terminalu. Rozładunek Al
Oraig zaczął się przy 8,8 %-ach napełnienia magazynów lądowych. Wypłynął
11.12./h0955 w gęstej mgle. Wielkościowo dostarczył ładunek 1370 GWh -
mały w klasie Q-Flex/DSME i 6-ty najmniejszy z Ras Laffan. Al Oraiq konkuruje
z Umm Al Amad na min ładunek z Kataru!
130-ta dostawa z Kataru w
historii Terminalu Świnoujście sugeruje pewne ujęcia statystyczne:
- liczba
dostaw w latach: 2015/1; 2016/8; 2017/12, 2018-2020 po 18; 2021/19;
2022/18 i 2023/18.
- liczba
debiutujących Q-Flex: 2015/1; 2016/3;
2017/6; 2018/10; 2019/4; 2020/2; 2021-2023 po 1 = 29 z 31
pływ.
- rekordziści w liczbie zawinięć:
Al Nuaman x9; Al Huwaila / Al Hamla / Tembek
/ Al Oraiq po 8.
- średnia dostawa
= 1397 GWh, dla Q-Flex/HHI+SHI=1417 (z 66 ładunków), dla /DSME=1375 (z 64).
- rozrzut
wielk. ład.: 1453 GWh /Al Shamal i 1363 GWh /Umm Al
Amad (90 GWh = >13500 m3LNG).
- miesiące
z 3-ma dost. z Ras Laffan: V-2019; XI-2020; IV-2021. Od VI-2016 w każdym
miesiącu była min 1.
- łączny
import z Kataru = ok. 181,55 TWh = ok. 27,26 mln m3LNG
= ok. 11,86 mln ton.
To 57,285 %
z całego importu LNG!
Czy będzie 19-ta dostawa katarska w tym roku? Liczba Q-Flex pretendujących zmalała do 2-ch!
Przez Atlantyk płynie peleton metanowców do
Świnoujścia:
BW Pavilio Aranthera, po załadunku (od 29.11.) wypłynął w nocy 01.12. z
Ingleside (spot) - ETA 23.12.
Global Sea Spirit, po załadunku (od 30.11.) wypłynął rano 02.12. z
Sabine Pass (kontrakt) -
ETA 19.12.
LK Knutsen OAS, po załadunku (od 30.11.) wypłynął wieczorem
02.12. z Hackberry (spot) - ETA 16.12.
Cała 3 kolejno mijała PB Bahamy w odstępach co ½
doby. Czy ostatni i będąc 1-szym w gazoporcie↑, dowiezie zasilanie do flary
gazowej w Terminalu Świnoujście?
Wacław Sałaban, grudzień 2023 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,