sobota, 30 grudnia 2023

Debiut Al Sahla na koniec roku

107-my metanowiec debiutujący w Gazoporcie Świnoujście. Oraz 30-ty z 31 Q-Flex - nastąpiło to w ok. 8 lat od debiutu Al Nuaman (11.12.2015), ale przy 6-ciu miesiącach rozruchu Term. Świnoujście (XII 2015 - VI 2016). Nie oczekiwałem takiego zróżnicowanego zawijania Q-Flex do Świnoujścia!
To kiedy ostatni - Al Thumama?

Al Sahla wypłynął z Ras Laffan 03.12./h0800 i nieśpiesznie, bo po 9 dobach, przepłynął Kanał Sueski (12.12.) oraz nietypowo (z ładunkiem) … zakotwiczył na redzie Port Said na prawie 4 doby! Z redy wyruszył przed południem 16.12. i ogłosił w AIS ETA 29.12., czyli dobę później od początkowych oficjalnych zapowiedzi UM Sz./ZPMSiŚ. Marszruta Port Said → Świnoujście wymaga 13 dób żeglugi! Ale ostatecznie, mimo zapowiedzi przejęcia pilotów na redzie o h0600 (29.12.), przekazanie asysty nawigacyjnej nastąpiło o h2200 (28.12.). Była zapowiedź wiatru >10m/s nad ranem w piątek.

Al Sahla trawersuje Sassnitz 28.12./h1305.


Al Sahla wpłynął do Gazoportu 29.12. o h0055. To kolejne zawinięcie w porze nocnej debiutującego metanowca, tym razem z tych największych - Q-Flex! Ale odbyło się jasną nocą, tj. dobę po pełni. Wypłynął w kolejnej dobie o h1140/30.12. Rozładunek terminalowo był 1-dobowy - do h0600/30.12.

Podsumowanie 131-szej katarskiej dostawy:
- wielkościowo mały ładunek↓ 1406 GWh. Al Sahla wyp. z zaskakująco sporym zanurzeniem 10,4 m!
(ładunek 3-ci najmniejszy spośród 67 dost. Q-Flex/HHI+SHI. Mniejsze dowiózł Al Utouriya: 1401 i 1402 GWh. Pozostałe dostawy Q-Flex/HHI są z zakresu 1410÷1420 GWh. Jest też wielkościowo dopiero 7-mą ogółem dostawą rozładowaną 1-dobowo po: [24.]/1413; [59.]/1413; [66.]/1419; [105.]/1424; [115.]/1414; [207.]/1422)
- jest 130-tą kontraktową w ramach Qatargas-1/2 (16-ta z Kataru/[18.] - Al Nuaman w VII-2017, to jedyny spot!).
- jest 1-szą katarską za władzy która zbudowała Terminal Świnoujście!
- jest [268.] ogółem.
- jest 62-gą i domykającą import LNG w 2023 roku,
rekordowym w liczbie dostaw i w wielkości łącznego importu = 70,77 TWh! Kwartalnie w 2023 roku:
              I kw. 16415 GWh / 15 dostaw w tym 4 Q-Flex.;
             II kw. 17364 GWh / 15 / 5;
            III kw. 17389 GWh / 15 / 5;
            IV kw. 19600 GWh / 17 / 5, tj. 2-gi największy ↓ import miesięczny przez Term. Świnoujście.
W 2022 roku było 58 dostaw = 66,64 TWh (rekordowy IV kw. 20717 GWh / 18 dostaw / 6 Q-Flex).

XII-2023 jest 2-gim rekordowym miesiącem i grudniem w imporcie LNG, tj. 7046 GWh w 6-ciu dost., po XII-2022 w którym było 7 dostaw i łącznie 7808 GWh.

*****  *** (bez zmian!)

Al Sahla zbudowany przez stocznię HHI i oddany w VI-2008 (łącznie jako 15-ty Q-Flex), pływał w czarterze RasGas (malowanie komina na zdj. ↑) do czasu połączenia z Qatargas (01.01.2018). Jest rzadkim gościem na wodach wokółeuropejskich. W ost. roku bywał relatywnie częściej - był 4-krotnie. Chronologicznie w całym 2023 dostarczył kolejno ładunki: na DW (powracał przez Singapur), do Indii, Fos-sur-Mer, Rovigo, Tajlandii, przez Singapur/DW, do Milford Haven, Bangladeszu i Świnoujścia.

Al Sahla jest reprezentantem Q-Flex/HHI, które stosunkowo rzadko zawijają do Świnoujścia.↓ (+PS↓)
To dopiero 2-gie zawinięcie Q-Flex/HHI w 2023 r. Poprzednia dost. zrealizowana przez Q-Flex/HHI była 11.02.: Al Utouriya /114 dost. z Kataru /[214.], czyli oddziela ją od obecnego debiutu Al Sahla aż 16 ładunków z Ras Laffan! Też w ostatnich 2-3 latach ten „brak” Q-Flex/HHI jest wyraźniejszy.
Dodatkowo Q-Flex/HHI stanowią podgrupę Q-Flex relatywnie najpóźniej debiutujących na Bałtyku (ostatni Q-Flex bez debiutu to Al Thumama/HHI).
Proporcja*:      z HHI: 8 jednostek / 21 dowózek, tj. 2,6 dost./jedn., średni ładunek 1413 GWh,
                        z SHI: 7 jednostek / 46 dowózek, tj. 6,6 dost./jedn., średni ładunek 1419 GWh,
                        z DSME:  16 jedn. / 64 dowózki,  tj. 4,0 dost./jedn., średni ładunek 1375 GWh,
                          Razem:  31 jedn. / 131 dostaw,  tj. 4,2 dost./jedn., średni ładunek 1397 GWh.
Trudno doszukać się przyczyn tej dysproporcji w częstotliwości zawinięć Q-Flex/HHI na Bałtyk. Tym bardziej, że pobratymcy z SHI (z największą pojemnością**) są wyraźnie intensywniej wykorzystani w marszrutach do najodleglejszego stałego klienta i w najkosztowniejszej dowózce, tj. po 2 przejścia Kanału Sueskiego i Cieśnin Duńskich (istotne spowolnienie, tj. 2x po min 2-3 doby wydłużenia czasu + sowite koszty: opłaty za przejście i pilotowe). A różnica w pojemnościach Q-Flex/HHI-DSME jest również istotnie duża i tylko ciut mniejsza względem Q-Flex/SHI-DSME!

Dlaczego tyle piszę o jednostkach Q-Flex?
- są największymi metanowcami na Świecie poza 15-ma Q-Max (14 + Q-Max/FSRU) i są zdecydowanie większe od obecnie największych budowanych, tj. od klasy „180/SHI” (np. GasLog Gladstone / Marvel Kite / Celsius Charlotte / Flex Ranger / Gaslog Westminister / Celsius Canberra / Marvel Svan - wszystkie były w Świnoujściu).
- gdy Q-Flex mija Bab al-Mandab / M.Czerwone / K.Sueski, to z prawdopodobieństwem 18-19% płynie do Świnoujścia, a gdy mija Gibraltar, to z prawdopodobieństwem >50% wpłynie na Bałtyk. Zdecydowanie rzadziej (liczone łącznie) zawija do: Zeebrugge + Milford Haven + Rotterdamu. A po drodze w tej atlantyckiej części Europy jest jeszcze 5 terminali przyjmujących sporadycznie Q-Flex: Sines, Bilbao, Montoir, Dunkierka, Isle of Grain. W atlantyckiej Europie jest 9 terminali, a w śródziemnomorskiej 6 + chorwacki LNG Croatia (gościł Q-Max ale jeszcze nie Q-Flex) + turecki terminal Marmara po stronie europejskiej, czyli łącznie 17 w Europie, które gościły lub mogą gościć jednostki Q-Flex.
- trochę spowszedniały te regularne zawinięcia Q-Flex do Świnoujścia w wymiarze 1,5 na miesiąc i trwa tak od 6-ciu lat.
W Europie poza terminalami; w Rovigo/Adriatic LNG, w Fos-sur-Mer/LNG Terminal Fos Cavaou i w Świnoujściu, zawinięcie Q-Flex ma wymiar sporadyczny lub wręcz incydentalny.
Natomiast o Q-Max w Europie napiszę innym razem.

Wacław Sałaban, grudzień 2023 roku.

PS Na Bałtyk płynie Al Gharrafa/4(HHI) ze 132-gą dostawą z Kataru (1-sza z 18-tu w 2024 r., z 1,00+0,66 mln ton/rok) - ETA 11.01. Ale poprzedzi ją ładunek, też kontraktowy, z Sabine Pass - Bonito LNG/2 z ETA 07.01. (1-szy z 21 w 2024, z 1,45 mln ton/rok). Nadal nie ma „wieści” z Calcasieu Pass od Venture Global, w ramach 4-go kontraktu długoterminowego i największego (1,5 mln ton/rok)!
PPS Zapraszam do lektury opracowania Logika kontraktów gazowych które ukaże się jutro - w Sylwestra ’23!

* w zaprezentowanych wyliczeniach pomijam fakt, że 2 Q-Flex/SHI (Tembek; Al Hamla) są konstrukcją identyczną z Q-Flex/HHI, oraz fakt ich po x8 zawinięć, co ciut łagodzi powyższe dysproporcje, ale nie zmienia istotnego ich występowania. ↓
                               z HHI: 10 (8+2) jednostek / 37 dowózek, tj. 3,7 dost./jedn.
                               z SHI:   5  (7-2) jednostek / 30 dowózek, tj. 6,0 dost./jedn.

** różnice w ładowności Q-Flex/SHI a _/HHI ukazuje: Ładunki LNG wg. wielkości. Największa dostawa dostarczona przez Q-Flex/HHI jest dopiero 17-tą (lub ↑15-tą, zaliczając Al Hamla do Q-Flex/HHI)! Poprzedzają wyłącznie dowózki Q-Flex/SHI. 

8 komentarzy:

  1. A cóż to na Bałtyku robi teraz Gaslog Hongkong? Amerykański ładunek, bez destynacji. Statek kręci kółka między Kołobrzegiem a Bornholmem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolejno od NE:
      - Inkoo rozładowuje Arctic Aurora od 27.12., który z ładunkiem pływał od 02.11.!!!
      - Kłajpedę właśnie opuścił po rozładunku Seapeak Arwa. Oficjalnie kolejny rozładunek 15/16.01.
      - Świnoujście po rozładunku Al Sahla osiągnęło rekordowe napełnienie zbiorników lądowych. Oficjalnie kolejny rozładunek ETA 07.01. Bonito LNG.
      - FSU Seapeak Hispania - nie wiem kiedy był ostatni przeładunek z LNGC?

      Usuń
  2. Św.Barbara jest w drodze na załadunek do Sabine.Być może zawita niebawem do Świnoujścia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W styczniu mogą 3 „nasze” zawiną do Świnoujścia w kolejności: GG_> LK_> SB Knutsen. W II-2024, raczej pod koniec, może IL Knutsen OAS?

      Usuń
    2. A może być tak, że nie zawinie żaden. Największa szansa, że być może będzie LK 25.01. IL może zostać na wschodzie i robić fuchy w Azji dopóki nie wyjaśni się co dalej z kontraktem z VG.

      Usuń
  3. Na 25.01 jednak Energy Pacific, LK KOAS do Francji prawdopodobnie ze spotem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Francuski statek to do Francji wozi a nie żaden ,nasz, bo pod Polską banderą nie pływa hehe

      Usuń
    2. Dziękuję za info z takim wyprzedzeniem!
      Proszę o ... cierpliwość!!!

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,