środa, 12 października 2022

Próba wyjaśnienia odebrania 19-tu dostaw (zamiast 18) z Kataru w 2021 roku!

We wpisie [Skąd, od kogo i ile LNG zaimportujemy w 2023 roku] przypomniałem:

Z Qatargas / QatarEnergy, mamy zawarte 2 kontrakty długoterminowe z terminalu w Ras Laffan, w formule DES, realizowane jednostkami Q-Flex:
Q-1: opiewa na 1 mln ton/rok - 11 ładunków, bez możliwości rezygnacji z odbioru, obowiązuje od połowy 2014 roku. Faktycznie realizowany od XII 2015 po uruchomieniu Terminalu Świnoujście - wcześniejsze nieodebrane dostawy (16) rozliczono bezkosztowo - sprzedaż przez eksportera innym importerom LNG po cenach nie powodujących konieczności dopłacenia różnicy z naszej strony.
Q-2: opiewa na 1 mln ton/rok - 11 ładunków, prawdopodobnie elastyczny(?) w odbiorze, obowiązuje od 01.01.2018.
Początkowo w latach 2018-2020 opiewał na 1,17 mln (13 ład.). Faktycznie nie był dotychczas w pełni realizowany: w latach 2018-2020 po 7 ładunków (czyli łącznie z obu Q-1/2 po 18 w roku), w 2021 x8 (razem 19! - rekordowa ilość) … .

1. Wyliczając wielkość importu rocznego w tonach LNG, dla 11 średnich dostaw (z dotychczasowych 107 odebranych), ale licząc od precyzyjnej ich wielkości energetycznej podawanej w GWh (1397), oraz kolejno przeliczając na m3 i następnie na tony LNG, uzyskuje się wielkość ciut < 1 mln ton(!) - brakuje tylko 0,8% „niedoładowania”! Ta różnica stanowi około 8000 ton, czyli około 18 600 m3 LNG, natomiast różnica pomiędzy skrajnymi wielkościowo ładunkami dowiezionymi przez Q-Flex ma wymiar ok. 13 500 m3! Te skrajności dotyczą dostaw: [8.] - 17.10.2017 - Umm Al Amad z 204 600 m3 i  [31.] - 10.05.2018 - Al Shamal z 218 130 m3.
Podsumowując: 1 mln ton LNG = 11 ładunków Q-Flex i jest to bardzo duża dokładność.

Wszystkie dostawy z Kataru do Polski były realizowane metanowcami klasy Q-Flex. Który to?

2. Jeśli wymiar 1 mln ton dla kontraktu Q-1 wynosi dokładnie 11 ładunków Q-Flex, to wymiar Q-2 po 7 ładunków rzeczywiście odbieranych (18 łącznie w roku -11 z Q-1) w pierwszych 3-ch latach obowiązywania (2018-2020), stanowi 7/11 z 1 mln i nie jest to wielkością okrągłą do zapisu kontraktowego! Ale uwaga: przez 3 lata po 7 dostaw to jest 21 ładunków Q-Flex, jeśli dodamy 22-gi, to łączny wymiar Q-2 przez 3 lata daje dokładne zwymiarowanie w tonach = 2 mln!  
Ten rachunek pozwala domniemywać, że kontrakt Q-2 ma faktycznie obowiązujący wymiar 0,66 mln ton/rok i po jego realizacji przez pierwsze 3 lata, w I kw.4-go roku (w 2021) dostarczono ładunek domykający wcześniejsze 3-letnie „niedoładowania”! Przypomnę, w I kw.2021 odebraliśmy nietypowo 4 dostawy katarskie, zamiast typowo 3 jak w latach wcześniejszych i też w obecnym roku! Wysoce prawdopodobne, że powyższy rachunek wyjaśnia nietypową ilość dostaw katarskich (19) w 2021 roku.  

3. Dodatkowy wniosek z powyższego:
należy oczekiwać w tym roku jeszcze 4-ch dostaw katarskich (109 ÷ 112), po 2 w XI i XII.

Wacław Sałaban, październik 2022 roku. 

PS Al Rekayyat zadebiutuje nie 18-go, nie 20 tylko 19.10. Po przyśpieszeniu o 1-2 doby zawinięć Golar Seal i Maran Gas Apollonia (→ 3 końcowe akapity) możliwe, że po Marvel Swan, na koniec X będzie 6-ta dostawa. Wtedy byłby to 4 miesiąc z 6 dostawami, ale drugi z dwoma zrealizowanymi przez Q-Flex z Kataru.

à propos liczenia ↑ :

Bonaparstek - stary kawaler, prawie do swojej emerytury u mamusi, 13 grudnia spał do południa, specjalista od płci, prokreacji, poczęcia, zachodzenia w ciąże, aborcji, porodu, macierzyństwa, który poświęcił się dla waadzy, zjechał całą Polskę bez prawa jazdy i bez umiejętności tankowania auta, od niedawna ma konto, biegły językowo europejsko-światowy podróżnik (był w Wiedniu i Berlinie!) - leciał samolotem! Czasami rozróżnia białe i czarne, oraz Brejzę i Mejzę, …



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,