środa, 5 października 2022

Al Rekayyat płynie w debiucie

Będzie 28 różnym Q-Flex na Bałtyku i w Świnoujściu, spośród 31 zbudowanych jednostek tej drugiej największej klasy metanowców (po Q-Max) we flocie światowej. Szczegółowo o kl. Q-Flex jest tutaj. Czekam na brakujące: Al Sahla, Al Thumama (oba z HHI) i Fraiha (DSME). Za rok, dwa, trzy? → Liczba debiutów Q-Flex we wcześniejszych latach: 2015/1; 2016/3, 2017/6, 2018/10; 2019/4; 2020/2; 2021/1 i w 2022/1(min).

Przypuszczam, że na decyzję o wyekspediowaniu Al Rekayyat na Bałtyk - w debiut, miał wpływ fakt obecnego wyłączenia z eksploatacji aż 4 Q-Flex: Al Aamriya, Al Ghariya, Al Hamla oraz Al Safliya. Są na przeglądach klasowych (co 5 lat) i remontach w stoczni Ras Laffan. Równoczesny przegląd-remont dwóch Q-Flex bywa często, ale aż 4-ch jest ewenementem.

Al Rekayyat został oddany do eksploatacji w I-2009 roku jako 21 Q-Flex spośród 31. Czyli jako 13-latek jest już średniowiekową jednostką. Od początku pływał dla Qatargas. Powstał w HHI jako 6 na 8 (+2-aj starsi pobratymcy ale z SHI -więcej o tym jest w odnośniku powyżej). Informacje eksploatacyjne o tym Q-Flex zamieściłem w jego przewidującej zapowiedzi - Możliwe zawinięcia w październiku.

Zdjęcie z IV-2010 w Sagunto. Kształt pawęży jest „podpisem” stoczni Hyundai Heavy Industries (najładniejszym),
dwukrotnie „podrobionym” przez Samsung Heavy Industries (Tembek ↓, Al Hamla).
Natomiast malowanie komina głosiło w czyim czarterze wtedy pływał Al Rekayyat - w Qatargas.
Drugim dystrybutorem katarskiego LNG był RasGas do czasu przejęcia przez Q-s (01.01.2018).

Do porównania zdjęcie pawęży Tembek ze stanowiskiem samozrzutowym szalupy
ratunkowej na rufie (+ pomost podejściowy do szalupy na tylnej ścianie nadbudówki).
Takie jej umiejscowienie mają tylko 4 Q-Flex, tj. po pierwsze 2 powstałe w:
HHI - Al Gattara, Al Gharrafa i SHI (jako podtyp HHI):  Tembek, Al Hamla.

Q-Flex/HHI rzadko goszczą w Świnoujściu - dotychczas 17 zawinięć (na 107) przy 8 jednostkach, ale do teraz aż 3 bez debiutu. Przeciwieństwem są Q-Flex/SHI, tylko 7 jednostek,wszystkie po debiutach i zawijały aż x36. Q-Flex/DSME to 16 jednostek (1 bez debiutu), zrealizowały łącznie 54 zawinięcia.

*****  ***

Metanowców innych klas/grup/rodzajów w Świnoujściu było 57 oraz płynie kolejny; Marvel Swan (ETA 25.10.) - będzie 86 różnym łącznie. O nim innym razem. Do setki jeszcze sporo, ale wraz z debiutami Al Rekayyat i Marvel Swan, liczba tegorocznych debiutów już osiągnie 17! Można założyć, że po połowie 2023 roku w gazoporcie zadebiutuje 100 różny metanowiec i możliwe, że będzie nim … GG - KNUTSEN OAS.

Wacław Sałaban, październik 2022 roku.

PS Kolejny blamaż informacyjny Biura Prasowego PGNiG. [tu:] / [tu:] / [tu:]
Rozładunek ostatniej dostawy w III kw. w Terminalu Świnoujście został zakończony 26.09. - Al Huwaila. Rozładunek ostatniej dostawy w III kw. w Kłajpedzie (FSRU Independence), zarazem ostatniej dla PGNiG, został zakończony również 26.09. - British Achiever. Po 8 dobach rachowania, tj. 04.10. Biuro Prasowe PGNiG zakomunikowało:

nie doliczając się jednej z dostaw do Kłajpedy dla PGNiG. Doliczenie się 18 dostaw w 8 dób rachowania, przerosło Biuro Prasowe PGNiG. Której brakuje? Prawdopodobnie ładunek dostarczony do burty FSRU Independence przez Arctic Princess - zacumowanie nastąpiło 30.06. tuż przed północą, a rozładunek odbył się w dniach 01-02.07. Oczywiście, Biuro Prasowe PGNiG nie jest świadome, że w terminalach importowych unika się rozładunków na przełomie miesięcy! Wyjaśnianie dlaczego jest niecelowe - nie pojmą!
Podsumowując: w III kw. łącznie PGNiG odebrała 18 dostaw  = 14 Terminal Świnoujścia (w tym 5 katarskich) + 4 Kłajpeda. W II kw. łącznie też odebrano 18 dostaw  = 16 TŚ (4 katarskie) + 2 Kł.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,