Zgodnie z przewidywaniem, po przepłynięciu Kanału Sueskiego (22.10.), Al Gattara zadeklarował Skagen i z ETA 08.11. dowiezie 15 tegoroczny ładunek z Ras Laffan do Świnoujścia - 109 katarski. Wypłynął z Zatoki Perskiej 12/13.10., czyli zawinięcie do gazoportu zostało planowo opóźnione o min 4 doby za sprawą zawinięcia BW Magnolia z dostawą z Point Fortin / Trynidad-Tobago*.
Będzie to 5 gościna Al Gattara na Bałtyku.
Zadebiutował w VIII 2016 jako 3 Q-Flex [6.]. W I 2018 był ponownie [25.], a w
2020 roku wykonał 2
dowózki raz za razem (IV-V) [90.]+[95.]. Należy do tej grupki Q-Flex rzadko
odwiedzających Europę - na ostatnie 14 odbytych podróży, ta będzie 3-cią do
Europy.
Jako powstały w HHI (pierwszy Q-Flex przekazany do
eksploatacji > pierwszy załadunek Q-Flex > dostawa do Japonii w XII 2007)
dowiezie duży ładunek, ale nie z tych rekordowych (<1420 GWh). Będzie to pod
rząd 3 gościna Q-Flex z najładniejszą rufą-pawężą! Tembek -Al
Rekayyat -Al Gattara.
***** ***
W październiku zrobiło się pusto od Q-Flex na
wodach wokół Europy: Al Rakyyat powraca z Bałtyku, Umm Al Amad
podąża do Zeebrugge ETA 27.10., Al Gattara płynie do Świnoujścia ETA
08.11. i to koniec! Dodatkowo, obecnie pomiędzy Ras Laffan a Suezem w kierunku
europejskim żaden Q-Flex nie płynie. PGNiG jesienną potęgą importową dla Kataru! ↑→ W trwającym październiku,
do Europy z Ras Laffan odprawiono dotychczas tylko 3 Q-Flex! Bywało 3-4-krotnie
więcej!
Ale cały „narożnik” SW Europy wokół Gibraltaru, na
Atlantyku i Morzu Śródziemnym, zapełniony jest kotwiczącymi, dryfującymi i
pętającymi się kilkunastoma metanowcami oczekującymi na dyspozycje: dokąd!
Zasadniczo jest to zwózka LNG amerykańskiego, nigeryjskiego oraz z
Trynidadu-Tobago.
Wacław Sałaban, październik 2022 roku.
* dziwne, gdyż BW Magnolia zrealizuje swoją dowózkę w okresie 05.10.- 02.11., w czasie aż 28 dni! Czyli mógłby zawinąć bezproblemowo na rozładunek w dniach 29-31.10. Dlaczego około tygodnia pętał się po zawietrznej Wysp Kanaryjskich (14-21.10.)? Możliwe wytłumaczenia: jest planowana jakaś 6-ta dostawa w październiku po Marvel Swan z Hackberry, który też waruje na redzie ponad tydzień! Mógłby 1-2 doby krócej kotwiczyć, po zawinięciu Al Rekayyat. Mogą to wymuszać jakieś względy terminalowe, ale nie brak mocy ragazyfikacyjnej(!), lub względy logistyczne floty jednostek asystujących zawinięciu.
Unia sankcje na Rosję nakłada, szuka niby alternatyw dla rosyjskich surowców a tu tymczasem niejaki CORAL FUNGIA pływa sobie na regularnie na trasie Belgia - Rosja i wozi lng
OdpowiedzUsuńCoral Fungia to detalista i wozi rozkurz. Natomiast Yamalmax-y z Jamału non-stop wożą masówkę do Zeebrygge i innych terminali europejskich od strony Atlantyku. Poza Wlk. Brytanią! Brytole konsekwentnie nie przyjmują kacapskiego LNG. Teraz np. płynie Nikolay Yevgenov do Bilbao, a Fedor Litke z ETA 27.10. nie ujawnia terminalu.
UsuńW ten sposób są sankcje i jest gaz na zimę. Całkiem jak kana galilejska.
Usuń