sobota, 22 października 2022

Al Gattara po raz 5

Zgodnie z przewidywaniem, po przepłynięciu Kanału Sueskiego (22.10.), Al Gattara zadeklarował Skagen i z ETA 08.11. dowiezie 15 tegoroczny ładunek z Ras Laffan do Świnoujścia - 109 katarski. Wypłynął z Zatoki Perskiej 12/13.10., czyli zawinięcie do gazoportu zostało planowo opóźnione o min 4 doby za sprawą zawinięcia BW Magnolia z dostawą z Point Fortin / Trynidad-Tobago*.

Będzie to 5 gościna Al Gattara na Bałtyku. Zadebiutował w VIII 2016 jako 3 Q-Flex [6.]. W I 2018 był ponownie [25.], a w 2020 roku wykonał 2 dowózki raz za razem (IV-V) [90.]+[95.]. Należy do tej grupki Q-Flex rzadko odwiedzających Europę - na ostatnie 14 odbytych podróży, ta będzie 3-cią do Europy.
Jako powstały w HHI (pierwszy Q-Flex przekazany do eksploatacji > pierwszy załadunek Q-Flex > dostawa do Japonii w XII 2007) dowiezie duży ładunek, ale nie z tych rekordowych (<1420 GWh). Będzie to pod rząd 3 gościna Q-Flex z najładniejszą rufą-pawężą! Tembek -Al Rekayyat -Al Gattara.

*****  ***

W październiku zrobiło się pusto od Q-Flex na wodach wokół Europy: Al Rakyyat powraca z Bałtyku, Umm Al Amad podąża do Zeebrugge ETA 27.10., Al Gattara płynie do Świnoujścia ETA 08.11. i to koniec! Dodatkowo, obecnie pomiędzy Ras Laffan a Suezem w kierunku europejskim żaden Q-Flex nie płynie. PGNiG jesienną potęgą importową dla Kataru! ↑→ W trwającym październiku, do Europy z Ras Laffan odprawiono dotychczas tylko 3 Q-Flex! Bywało 3-4-krotnie więcej!
Ale cały „narożnik” SW Europy wokół Gibraltaru, na Atlantyku i Morzu Śródziemnym, zapełniony jest kotwiczącymi, dryfującymi i pętającymi się kilkunastoma metanowcami oczekującymi na dyspozycje: dokąd! Zasadniczo jest to zwózka LNG amerykańskiego, nigeryjskiego oraz z Trynidadu-Tobago.

Wacław Sałaban, październik 2022 roku.

* dziwne, gdyż BW Magnolia zrealizuje swoją dowózkę w okresie 05.10.- 02.11., w czasie aż 28 dni! Czyli mógłby zawinąć bezproblemowo na rozładunek w dniach 29-31.10. Dlaczego około tygodnia pętał się po zawietrznej Wysp Kanaryjskich (14-21.10.)? Możliwe wytłumaczenia: jest planowana jakaś 6-ta dostawa w październiku po Marvel Swan z Hackberry, który też waruje na redzie ponad tydzień! Mógłby 1-2 doby krócej kotwiczyć, po zawinięciu Al Rekayyat. Mogą to wymuszać jakieś względy terminalowe, ale nie brak mocy ragazyfikacyjnej(!), lub względy logistyczne floty jednostek asystujących zawinięciu.



3 komentarze:

  1. Unia sankcje na Rosję nakłada, szuka niby alternatyw dla rosyjskich surowców a tu tymczasem niejaki CORAL FUNGIA pływa sobie na regularnie na trasie Belgia - Rosja i wozi lng

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coral Fungia to detalista i wozi rozkurz. Natomiast Yamalmax-y z Jamału non-stop wożą masówkę do Zeebrygge i innych terminali europejskich od strony Atlantyku. Poza Wlk. Brytanią! Brytole konsekwentnie nie przyjmują kacapskiego LNG. Teraz np. płynie Nikolay Yevgenov do Bilbao, a Fedor Litke z ETA 27.10. nie ujawnia terminalu.

      Usuń
    2. W ten sposób są sankcje i jest gaz na zimę. Całkiem jak kana galilejska.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,