niedziela, 9 października 2022

Golar Seal i Maran Gas Apollonia prawie typowo

Dostawy [190.] i [191.] - obie z Calcasieu Pass, zrealizują: ETA 09.10. Golar Seal - jako 4-ta podróż okrężna raz za razem, oraz ETA 14.10. Maran Gas Apollonia - jako 6 zawinięcie, w tym 4-ta realizacja takiej dostawy. Będą to 8 oraz 9 dostawa (od końca IV) od Venture Global Calcasieu Pass.

W tych dostawach będą kolejne okrągło liczbowe przekroczenia wymiaru całościowego historycznie importu LNG przez Terminal Świnoujście, tzn. 15 mln ton LNG oraz 35 mln m3 LNG.
Oba nadpływające metanowce swoją dotychczasową bytnością w Gazoporcie „zasługują” na takie „wyróżnienie”, ale czy jest świadomość brania udziału w tych przekroczeniach w „domowym” terminalu?

Golar Seal, mimo non-stop pływania „na uwięzi”, od końca maja 2022, w marszrutach okrężnych Calcasieu Pass↔Świnoujście, nie zasłużył na miano „nasz”, gdyż nie informowano o jego zatrudnie-niu w ramach czarteru przez PGNiG.
W przeciwieństwie do częstego informowania o czarterze Maran Gas Apollonia, który dla odmiany przedzielił podróże okrężne (między„3”-„4”) jedną „lewizną”, tzn. dowózką Point Fortin - Kartagena: 17.08.-03.09. Oczywiście nie było to komentowane.
Prawdopodobnie oba będą krążyć Calcasieu Pass↔Świnoujście aż zostaną sukcesywnie zastąpione na stałe w 2023 roku przez LK - KNUTSEN OAS i GG - KNUTSEN OAS.

Obecne zawinięcie Golar Seal zostało dość szybko potwierdzone (29.09. w 5 dobie od wypłynięcia) przez Stację Pilotową, z ETA 09.09. (pocz. h0600, zm. h1200/1400) - z terminem takim trochę życzeniowym i rozbieżnym ze statkowym ETA 10.10. (wieczorem). Przeskok przez Atlantyk marszrutą około ortodromiczną był niemożliwy za sprawą huraganu Ian buszującego po Florydzie i po SE pobrzeżu USA, co wykluczało najkrótszą marszrutę pomiędzy Zat. Meksykańską i Pomorską. Poprzednie 3 dowózki  z Calcasieu Pass Golar Seal realizował w 16 dób. Z uwagi na powyższe zakładałem tym razem 17. Obstawiałem statkowe ETA 10.10. (reda) + poranne wpłynięcie 11.10.
Golar Seal po zbliżeniu do wód wokółeuropejskich przyśpieszył do >18 w, a okresowo do 21 w (prąd pływowy?). Wtedy też następowała zmiana h przekazania pilotów na redzie w dniu 09.10. (h0600: → 1200 i 1400).
Ciekawe co przyczyniało się do skracania dowózki do 15 dób i powodowało konieczność płynięcia zdecydowanie nieekonomiczną prędkością? Tym bardziej, że odstęp miedzy tą niedużą i kolejną niedużą (Maran Gas Apollonia) dostawą - obie ok. 1000 GWh, był min 3-dobowy. Nie prognoza pogody (choć teraz to uzasadnia!), gdyż nie ma sensownych dla takiego wyprzedzenia czasowego!

Natomiast Maran Gas Apollonia, wypływając 5 dób później, nie był zagrożony huraganem i od wyjścia z Zat. Meksykańskiej obrał częściowo marszrutę około ortodromiczną oraz głosił ETA 14.10. - zakładając dopłynięcie w 15 dób. Uprzednio było 2x po 17 i 22 doby - efekt zagęszczenia dostaw na przełomie VI/VII.

Wacław Sałaban, październik 2022 roku.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,