Dostawy [190.] i [191.] - obie z Calcasieu Pass, zrealizują: ETA 09.10. Golar Seal - jako 4-ta podróż okrężna raz za razem, oraz ETA 14.10. Maran Gas Apollonia - jako 6 zawinięcie, w tym 4-ta realizacja takiej dostawy. Będą to 8 oraz 9 dostawa (od końca IV) od Venture Global Calcasieu Pass.
W tych dostawach będą kolejne okrągło liczbowe
przekroczenia wymiaru całościowego historycznie importu LNG przez Terminal
Świnoujście, tzn. 15 mln ton LNG oraz 35 mln m3 LNG.
Oba nadpływające metanowce swoją dotychczasową
bytnością w Gazoporcie „zasługują” na takie „wyróżnienie”, ale czy jest
świadomość brania udziału w tych przekroczeniach w „domowym” terminalu?
Golar
Seal, mimo
non-stop pływania „na uwięzi”, od końca maja 2022, w marszrutach okrężnych
Calcasieu Pass↔Świnoujście, nie zasłużył na miano „nasz”, gdyż nie
informowano o jego zatrudnie-niu w ramach czarteru przez PGNiG.
W przeciwieństwie do częstego informowania o
czarterze Maran Gas Apollonia, który dla odmiany przedzielił podróże
okrężne (między„3”-„4”) jedną „lewizną”, tzn. dowózką Point Fortin - Kartagena:
17.08.-03.09. Oczywiście nie było to komentowane.
Prawdopodobnie oba będą krążyć Calcasieu Pass↔Świnoujście aż zostaną sukcesywnie zastąpione na stałe w 2023 roku przez LK - KNUTSEN
OAS i GG - KNUTSEN OAS.
Obecne zawinięcie Golar Seal zostało dość
szybko potwierdzone (29.09. w 5 dobie od wypłynięcia) przez Stację Pilotową, z
ETA 09.09. (pocz. h0600, zm. h1200/1400) - z terminem takim trochę życzeniowym
i rozbieżnym ze statkowym ETA 10.10. (wieczorem). Przeskok przez Atlantyk
marszrutą około ortodromiczną był niemożliwy za sprawą huraganu Ian
buszującego po Florydzie i po SE pobrzeżu USA, co wykluczało najkrótszą
marszrutę pomiędzy Zat. Meksykańską i Pomorską. Poprzednie 3 dowózki z Calcasieu Pass Golar Seal realizował
w 16 dób. Z uwagi na
powyższe zakładałem tym razem 17. Obstawiałem
statkowe ETA 10.10. (reda) + poranne wpłynięcie 11.10.
Golar
Seal po
zbliżeniu do wód wokółeuropejskich przyśpieszył do >18 w, a okresowo do 21 w
(prąd pływowy?). Wtedy też następowała zmiana h przekazania pilotów na redzie w
dniu 09.10. (h0600: → 1200 i 1400).
Ciekawe co przyczyniało się do skracania dowózki do
15 dób i powodowało konieczność płynięcia zdecydowanie nieekonomiczną
prędkością? Tym bardziej, że odstęp miedzy tą niedużą i kolejną niedużą (Maran
Gas Apollonia) dostawą - obie ok. 1000 GWh, był min 3-dobowy. Nie prognoza
pogody (choć teraz to uzasadnia!), gdyż nie ma sensownych dla takiego
wyprzedzenia czasowego!
Natomiast Maran Gas Apollonia, wypływając 5 dób później, nie był zagrożony huraganem i od wyjścia z Zat. Meksykańskiej obrał częściowo marszrutę około ortodromiczną oraz głosił ETA 14.10. - zakładając dopłynięcie w 15 dób. Uprzednio było 2x po 17 i 22 doby - efekt zagęszczenia dostaw na przełomie VI/VII.
Wacław
Sałaban, październik 2022 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,