Po raz 2-gi w tym roku, czym łamie
dotychczasową „regularność” bywania na Bałtyku co 2-3 lata.
Wpłynął planowo 16.11. i pośpiesznie o h0825 przed
zapowiadanym wzrostem siły wiatru. Wypłynął w kolejnej dobie o h1335. Ładunek
wielkościowo z środkowej półki dowożonych przez Q-Flex/DSME, 1374 GWh.
Jest pewne, że nie w XI, a w XII będzie
18-ta tegoroczna i zarazem historycznie 130*dost. katarska.
Który Q-Flex ją dowiezie? Lista kandydatów jest
krótka: 3 już płyną do Europy z możliwym ETA na Bałtyku: 04./08./10.12.
Natomiast 5 jednostek oczekuje na załadunek w
Zatoce Perskiej - na redzie Ras Laffan, a pozostałe z 31 są zajęte.
Wśród tych 8-miu: jedna już płynąca zrównałaby się
w liczbie dowózek do Świnoujścia z Al Nuaman, a inna kotwicząca, ewentualnie
byłaby debiutującą! Pozostałe 6 niczym specjalnym dodatkowo nie „uczciłyby”
owej 130-tki.
Czy będzie 19-ta dostawa w 2023 jako uzupełnienie do łącznego wymiaru obu kontraktów po 1,66 mln ton LNG w latach 2012-23? Czy też zostanie dostarczona w I kw. 2024, tak jak odbyło się to w 2021 roku, jako uzupełnienie lat 2018-2020? Zobaczymy. Obecnie przekonuję się do 2-giej wersji, gdyż pewne symptomy logistyki dostaw do Terminalu Świnoujście, od końcówki XI do końca 2023 roku, sugerują ciekawe operacje/obserwacje. Ciut więcej jest poniżej ↓.
Maran Gas Vergina ↑ z ładunkiem z Cove Point (ETA 27.11.), w kolejnych dobach w oczekiwaniu na redzie Świnoujścia na swoje zawinięcie, będzie przeczekiwał rozładunek Flex Aurora (ETA 22.11. z dost. kontraktową z Sabine Pass), który w momencie wykonania zrzutu ekranu↑ był na M.Północnym. Będzie to kolejne długie (9 dób) wyczekiwanie spotu z Cove Point na dyspozycję o zawinięciu, ale dalekie od rekordowych! Przypomnienie tych około miesięcznych (!), zaprezentuję następnym razem.
W momencie publikacji obecnego wpisu;
- Maran Gas Vergina już kotwiczy przy pławie
N-1 od 17.11./h2000 (ETA 27.11.),
- natomiast Flex Aurora zakotwiczy dzisiaj 19.11./h2000
(ETA 22.11.).
Więcej o tym nietypowym oczekiwaniu aż 2-ch
metanowców, napiszę w kolejnym wpisie.
Wacław Sałaban, listopad 2023 roku.
PS polecam: Skąd wziąć cały ten gaz - Piotr Syryczyński.
* Dodatkowa informacja: w dniach 07-08.10.2023
roku, Q-Max Mozah zrealizował dowózkę 1000-go ładunku z Ras Laffan do terminalu
South Hook w Miford Haven, co stanowi prawie 100 mln ton od 2009, a zainaugurował
ten eksport/import Q-Flex Tembek! W tym 1000-cu dostaw zasadniczy udział
mają jedn. kl. Q-Max (14 sztuk), których ideą budowy była zwózką LNG z Kataru
do Wlk. Brytanii.
Pamiętajmy o pierwszym napełnieniu nowego zbiornika w rozbudowywanej instalacji.
OdpowiedzUsuńJutro będzie o tym ...
Usuń