niedziela, 24 września 2023

Obserwujmy! - cd.

Jeden z 2-ch „naszych” LNGC, kotwiczy i dokonuje rozładunku amerykańskiego LNG na sąsiedzkich, niemieckich wodach - w odległości tylko 24 Mm od naszych wód terytorialnych.
Żadne z oficjalnych mediów o tymnie informuje!

7 metanowców w Zatoce Pomorskiej: LNGC x2 + FSU + FSRU + rozwozowce x3.

Przed zacumowaniem GG Knutsen OAS do burty FSU Seapeak Hispania w Zatoce Pomorskiej (22.09./h0930), 3 jednostki odlichtowujące FSU → FSRU, były bezczynne od kilku dób: Coral Fraseri od 14.09.; Coral Furcata od 15.09.; Coral Favia od 17.09.
Presja braku LNG w zbiornikach FSRU była spora, bo już w 4h po zacumowaniu „naszego” do PB FSU i rozpoczęciu przeładunku statek-statek, do LB FSU zacumował Coral Favia. Po dobie odpłynął do Lubmina i zacumował do FSRU Neptune! Natomiast jego miejsce przy LB FSU zajął Coral Furcata.
Przeładunek statek-statek (LNGC-FSU) zakończył się 24.09./h1700. Po ponad 2-ch dobach odcumował i odpłynął z zanurzeniem 9,4 m.

Stary Seapeak Hispania (ex-Hispania Spirit) - DSME/2002, burta w burtę z nówką GG Knutsen OAS - HHI/2023.

GG Knutsen OAS zrealizował od połowy VI już 3 podróże komercyjne (dostawy): z Freeport do Świnoujścia [236.] i 2-krotnie z Calcasieu Pass do Rotterdamu i do Rotterdamu +FSU Seapeak Hispania. Czyli na Bałtyku jest po raz … 2-gi! Pływa się + wozi się!

Tym czasem „nasz” pierwszy - LK Knutsen OAS, zaczyna swoją 6-tą dowózkę komercyjną. Trwa załadunek w Freeport (po raz 3-ci). W przypadku portu docelowego Świnoujście, możliwe ETA 09.10. - było by rekordowe! Oczywiście, trwa cisza w ramach czego od poł. VI trwa intensywna zwózka od tego wytwórcy (4 realizacje do Świnoujścia + 1x do Isle of Grain + dokądś trwający załadunek).
6-ta dowózka zostanie zrealizowana do chorwackiego terminala Omisalj/Krk, z szokująco odległym ETA 08.11.!!!
(obie aktualizacje 25.09.)

Wacław Sałaban, wrzesień 2023 roku.

PS Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem. 24.09. stan napełnienia instalacji magazynowych osiągnął 99% - przekroczył 37 000 GWh. Przeliczeniowo to jest cały import LNG od początku III-2023 (33 ładunki w tym 11 Q-Flex).

8 komentarzy:

  1. LK Knutsen do chorwackiego Krk ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pływa się + wozi się! "W ramach racji stanu i dla bezpieczeństwa narodowego".

      Usuń
    2. Tempo 44 dób do Krk spektakularne nie jest...

      Usuń
    3. Obserwujmy! Czy to "w ramach racji stanu", czy "cyfrówka oficerka" na mostku?

      Usuń
    4. Niekoniecznie, LNG teraz ponadkontraktowe trudno upchnąć. Przykład - LNG Rosenrot załatowany we Freeport kręci się koło Gibraltaru już ponad miesiąc i nie ma go gdzie rozładować...

      Usuń
    5. Ale „nasz” ma już określony port/terminal docelowy! Możliwe, że Chorwaci narzucili tak odległy termin - wtedy mają luźny terminal! Obserwujmy.

      Usuń
    6. Dokładnie, może dopiero wtedy mieli wolny slot, więc dobrze, że jest odbiorca, żeby nie pływało się bez celu... a kolejny zabłąkany na Śródziemnym to Energy Innovator próbuje znaleźć miejsce rozładunku, MGA też płynie z zaskakującym celem OCEAN :D

      Usuń
    7. LNG R i EI nie obserwowałem, ale dopisałem do obserwowanych.
      Natomiast MGA stale obserwuję i terminal jego załadunku Calcaieu Pass, może ... .

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,