poniedziałek, 4 września 2023

Ciekawostki obserwacyjne w VII-IX

Kanał Panamski od miesięcy ogranicza transfer statków, za sprawą niskiego poziomu wody w wyniku suszy, spowodowanej efektem El Nino. Ale jak zapłacisz, to poza kolejką przepłyniesz. Płacą!
Kanał Sueski od miesięcy bywa regularnie przyblokowywany przez statki, w wyniku ich awarii, kolizji lub wejść na mieliznę. Stawki transferów wzrosły.



Kanał na Mierzei Wiślanej regularnie i rytmicznie transferuje jachty, wte i wewte pomiędzy Zalewem Wiślanym i Zatoką Gdańską. Narodowo i w ramach racji stanu. Bezpłatnie!

***** PiS

Duński metanowiec Celsius Copenhagen dowiózł z Qalhat - Oman (19-20.07.) dostawę do Omisalj -LNG Croatia (25-29.08.). Wymiana gotówkowa Chorwacja - Oman? Sprawdziłem, czarterującym Celsius Copenhagen jest Gunvor, a i udział Shell w tym jest istotny. Wszystko zatem zrozumiałe.

***** PiS

Al Gattara po załadunku w Ras Laffan (28-29.08. / zanurzenie 12,2 m) zakomunikował w AIS: Suez, ale po >2-ch dobach i po opłynięciu 2/3 Omanu, 31.08. zawrócił na Morzu Arabskim do Zat. Perskiej! Coś zapomniano zabrać? Nie, nie ochronę pokładową, gdyż podczas wypływania z Zatoki przepływał skrajem wód terytorialnych ZEA, tj. typowo dla zaokrętowania w biegu ze śmigłowca zbrojnej ochrony. Powracając do Ras Laffan typowo zbliżył się do ZEA w celu wyokrętowania sił zbrojnych.
Po północy 02/03.09. zakotwiczył na redzie Ras Laffan. Kto w Europie odmówił przyjęcia dostawy?

Ten Q-flex ostatni raz był w Europie na przełomie X/XI 2022 r. (Świnoujście/[196.]). I jest to najdłuższy okres nieobecności wśród Q-Flex. Również jest w grupie 4-ch najrzadziej odwiedzających Europę, ale jak już zmierza do nas, to na 50% do … Świnoujścia! Z 5-ma zawinięciami na Bałtyk (Al Nuaman x9) jest wśród Q-Flex średnio częstym gościem - w świnoujskim gazoporcie zawsze bywał w latach … parzystych! W 2020 roku był 2-krotnie, raz zarazem.

***** PiS

Zestawienie WOZI się w formule FOB! Historycznie: 

- 2-gi przewóz GG Knutsen OAS: Calcasieu Pass (23-24.07.) → Rotterdam (08-09.08.)
Oczekujący na redzie Skagen na rozładunek w Świnoujściu Global Star, czyli katarsko-turecki metanowiec, dowiezie LNG wytworzony w Gwinei Równikowej, a sprzedany (czy oddany?) przez Shell (?) ORLENikowi 0-bajtka.
Czy to jest zwrot owej dostawy zrealizowanej w VIII ↑ przez GG Knutsen OAS z Calcasieu Pass do Rotterdamu?

- 5-ty przewóz LK Knutsen OA: Freeport (18-20.08.) → Isle of Grain - Thamesport (rozł. od 04.09.)
Trwa współpraca USA - Europa: norwesko-francuski metanowiec, pływający w polskim czarterze, wozi amerykański LNG do brytyjskiego odbiorcy - przed zimą!

- 3-ci przewóz GG Knutsen OAS: Calcasieu Pass (29-31.08.) → Rotterdam ETA 14.09. 

W historycznej realizacji dostaw przez „nasze”LNGC jest 5:3 dla Świnoujścia, a w źródłach ładunków: Sabine Pass x2; Ingleside x1; Freeport x3; Calcasieu Pass x2.

Wacław Sałaban, wrzesień 2023 roku.



2 komentarze:

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,