Pierwotnie rozruch był planowany na 10.07. i od
tego (+/-) czasu 4 metanowce floty ARCTIC+ były w oczekiwaniu; Arctic Aurora
non-stop kotwicząc na redzie Hammerfest, oraz dryfujące lub szlajające się za
granicą norweskich wód terytorialnych, na granicy szelfu kontynentalnego: Arctic
Lady, Arctic Discoverer, Arctic Voyager.
Ostatni załadunek przed ową przerwą technologiczną
odbył się w dn. 17-18.04. i był to 201-szy ładunek od reaktywacji w VI-2022 po
pożarze we IX-2020 roku. Oba te ładunki, tj. 1-szy i 201-szy przejął i rozwiózł
Arctic Voyager, a rozdziela je 38 innych załadunków tego LNGC.
Ciekawą historię miała te ostatnia dostawa.
Początkowo była awizowana do Agaba-Jordania na 16.05. - typowy nieśpieszny czas
dowózki. Po przepłynięciu K. Sueskiego LNGC Arctic Voyager zamienił się
w FSU i stał na uwięzi (na kotwicy) na redzie/kotwicowisku Ain Sukhna do …
26.06.!
Po czym, powrotnie przepłynął K. Sueski i popłynął
do Kartageny na rozładunek „szamba” LNG (02-03.07.), oraz nastąpił wreszcie powrót
w pobliże Hammerfest (przy Melkøya).
Czyli w przeciwieństwie do reszty floty ARCTIC+ (5
jednostek ↓), przyporządkowanej na stałe do obsługi tego wytwórcy, miał
stałą zajętość!
Dwa inne flotowce wykonały usługowe dowózki; Arctic
Princess z Arzew do Dapeg/Chiny (spora zajętość + nieśpieszny powrót za
sprawą opóźnienia w Melkøya ↑), oraz Arctic Aurora do Gijon (znikoma
zajętość). Pozostały czas nieczynności Melkøya i jak cały okres przez Arctic
Discoverer, przestały na „uwięzi” na redzie Kadyksu (trwało wczasowisko dla
załóg?). Natomiast Arctic Lady spędził 10 dób w stoczni Ferrol, potem kotwiczył
przy Kadyksie, oraz na końcówce na redzie przy Skagen.
Podsumowując, w okresie ponad 3-ch miesięcy braku
zajętości przez „macierzysty” terminal, 5 jednostek Arctic+ usługowo
zrealizowały … dwie „obce” dostawy.
Czyli nastał czas, braku popytu na usługi prawie
20-letnich turbinowych metanowców, o małych pojemnościach! Oby dopływały
kolejny (5-ty) 5-letni okres (2026-2031), po planowych przeglądach klasowych w
2026 roku!!!
Mimo oczekiwania na dyspozycje przez >3 tygodnie 4-ch jednostek floty Arctic+, na 1-szy załadunek w Melkøya zacumował … Maran Gas Alexandria, który też szlajał się (ok. 2 tygodnie) po szelfie kontynentalnym w oczekiwaniu na dyspozycje załadunkową. Załadunek rozpoczął się 05.08./h1800 i trwa.
Wacław Sałaban, sierpień 2025 roku.
Przed restartem norweskiego terminala, zostałem wyposażony w narzędzie (b. dziękuję!) ułatwiające nie przegapienie zawinięcia do terminalu Melkøya „obcego” metanowca - spoza floty ARCTIC+. Takie odbiory przez „obce” metanowce odbywają się średnio co 6-7 załadunków, ale bywają zdecydowanie nieregularnie, oraz po te spoty przypływają czasami przypadkowe i zaskakujące LNGC (na podstawie obserwacji od poł. 2017 r.). Właśnie taki zainaugurował restart Melkøya.
* W historii terminalu Melkøya - Hammerfest, bogatej w trudności rozruchowe (2007-2008), wiele awarii i wybuch-pożar (IX-2020), podczas obecnego wyłączenia z eksploatacji, też nie obyło się bez zaskakujących zajść. Tym razem bywały zatrucia obsługi i pracowników zewnętrznych ulatniającym się nieznanym gazem. Equinor tradycyjnie milczy.
Prawdopodobnie przy realizacji dostawy do Aqaba Jordania wpływ miał fakt iż stacjonujący tam fsru Energos Eskimo został przekierowany do Ain Sokhna a terminal w Jordanii pracuje już bez udziału Fsru, ale z udziałem FSU ( jeszcze nie wyczailem jakiego ) Ostatnio dostawę do Jordanii zrealizował nasz niedawny debiutant BW LESMES
OdpowiedzUsuńPóki co podmienili Eskimo na Energos Force, ale czytalem,że docelowo ma tam stacjonować FSU
Usuń