środa, 6 sierpnia 2025

Terminal Plaguemines cz.3

[cz.1];  [cz.2]

Poniższe dane publikuję w celu zainspirowania kogoś, do ewentualnie dalszej obserwacji dokonań terminala Plaguemines - Venture Global.
Dalsze dokumentowanie rolowania kolejnej grupy stałych kontrahentów przez Venture Global, w tym PGNiG/Orlen (4 mln t/r LNG), jest dla mnie … niesatysfakcjonujące.

Jest nie do porównania z satysfakcją ze śledzeniem logistyki np. Q-Flex/Max (od 2018/2017), Arctic+ (właśnie nastała reaktywacja terminala Melkøya po remoncie-przeglądzie-modernizacji-rozbudowie), no i „naszych” pływających na usługach dla innych w ramach bezpieczeństwa narodowego! Obecna proporcja dla bezpieczeństwa narodowego, to max 19(-1?) realizacji dla nas, na 67 dowózek. Czyli 19:48(18:49) my-inni odbiorcy dostaw. Pływa się w ramach naszego czarteru! (6 jednostek XY Knutsen OAS).
Natomiast, obserwacjom „po terminalach”, np. Świnoujście; Kłajpeda, Melkøya, Ras Laffan i innych, obserwacje dokonań spotowych w Plaquemines nie dorównują - są mało interesujące*.

Moja obserwacja Plaguemines trwała od początku 1-szego zał. (18.11.- 26.12.2024/ Venture Bayou), do załadunku 100-go w dniach 31.07.-01.08.2025/ Maran Gas Leto.
Rozwlekłości czasowo-logistyczne załadunek-rozładunek wymuszą jeszcze obserwację (ok. 10-ciu płynących ładunków), do 2-giej połowy VIII-2025 roku, tj. do czasu ich rozładunku w terminalach docelowych-importowych-regazyfikujących.*
Po 100-nym załadunku nastąpiła nietypowa >2-dobowa przerwa, przy aż 21 załadunkach w VII-2025!

1-sze równoczesne cumowanie do obu stanowisk załadunkowych w Plaguemines, było to w dniach 26-30.01. (wodnice wskazują jako datę zdjęcia z 26/27.01., które odnalazłem po >3-ch miesiącach, ale identyfikacja nie była trudna) - od lewej:
- Diamond Gas Metropolis pod historycznie 7-mym załadunkiem, następnie dostarczonym do Piombino - FSRU Italis (15-16.02.), choć początkowo głoszono do Brunsbuttel - Hoegh Gannet,
- Venture Bayou, który zawinął też 26.01. (1-sze cumowanie do tego stanowiska), ale odcumował dopiero 28.02.(!), jako 16-ty załadunek i chyba zarazem bardzo specyficzny (wywózka „ciężkiego” LNG?) - odpłynął do Fos-sur-Mer 17-18.03.
Od 16.06.2025 funkcjonuje 3-cie stanowisko załadunkowe - na WNW od widocznych na zdjęciu.


Określenia [1./2./3.] wg. kolejności oddania do eksploatacji. Załadunek 84. trwał: 04-10.07. (82./05-06.07.; 83./07-08.07.).

Odbiorcy/importerzy tych 100-tu spotów (9 ładunków w drodze bez terminala docelowego w AIS):
w Europie (min x74,5):
Niemcy x24 (4 terminale), Francja x12 (3 term.), Belgia x10, Włochy x10 (3 term.), Niderlandy x9 (2 term.), Wlk. Brytania x6, Grecja x2,5, Portugalia x1, Litwa x1.
w reszcie Świata (min x15,5):
Egipt x4, Turcja x3,5 (2 term.), Jordania/Bahrajn po 2, Korea/Bangladesz/Japonia/Dominikana po 1.

Szczegóły rozwózek po 26-ciu terminalach, przez 55 różnych LNGC (w tym 3 „nasze” - 4 rozwózki / 6 LNGC x4-5!), mogę udostępnić zainteresowanym (data zał./stanowisko-są 3/LNGC/terminal odbiorczy/data rozładunku.).

Wacław Sałaban, sierpień 2025 roku.

PS Dzisiaj zakończono załadunek: 101. Id'asah od 04.08., a trwa 102. Celsius Gandhinagar od 05.08.

* Podobnie było z Calcasieu Pass - obserwacje trwały do 115-tego załadunku, w okresie 07.02.2022 - 20.02.2023 r. (+ do rozładunku ostatniego spotu). [częściowe podsumowanie po 100 załadunkach + ostatni akapitnadzieja matką głupich!!!]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,