Z okazji jego uruchomienia, pisałem o nim szczegółowo we wpisie „Calcasieu Pass LNG”. Była to szybka inwestycja i przyśpieszone oddanie w II-2022. Jest inwestycją życia dla Venture Global*.
A w tle było/jest:
- znaczne opóźnienie (do VI-2022) reaktywacji
norweskiego terminalu Melkøya po pożarze we IX-2020 roku, co miało ograniczone
znaczenie - zasadniczo wyłącznie dla Europy,
- wojna kacapska po napadzie rosji na Ukrainę i w
jej efekcie pozakręcaniu kurków gazowych do EU,
- pożar w amerykańskim sporej wielkości terminalu
Freeport w VI-2022 r. i zaprzestanie produkcji,
- sytuacja w Chinach (potężny importer LNG) - światowy
autorytetu w kwestiach pandemii:
nieprawda,
że jest pandemia!→jest
pandemia!→koniec pandemii!→ nawrót pandemii, itd. po chińsku.
W okresie 07.02.2022 - 15.01.2023 terminal
Calcasieu Pass wyekspediował 100 ładunków.
[1. ładunek odebrał Yiannis → 100. Cool
Voyager - wspomniałem o tym w
poprzednim wpisie]
W tym okresie głównymi klientami Venture Global
były terminale w Milford Haven (South Hook + Dragon) - razem 14 dostaw, oraz
Świnoujście 13 ładunków (w II p. stycznia odprawiono dalsze 2 ładunki do
MF /101. i 105./, a przez cały styczeń żadnego do Świnoujścia!).
Kolejnymi odbiorcami były: Dunkierka x10,5,
Rotterdam x6, Fos-sur-Mer x5 (3+4 współdzielone). Po 2-3,5 dostawy odebrały: Isle
of Grain; Bilbao; Livorno; Rovigo; Revithoussa. Pozostałe europejskie terminale
odebrały po 1 ład.: Zeebrugge; Eemshaven; Wilhelmshaven; Lubmin, Kłajpeda; Kartagena;
Huelva; Mugardos i LNG Croatia.
29 dostaw, czyli tylko około 29% eksportu z
Calacasieu Pass zostało wysłane do terminali na innych kontynentach, do
Argentyny/8 dostaw, Brazylii/2, Dominikany, do Chin/4, Korei/5, Tajlandii,
Japonii, Singapuru, Kuwejtu i Turcji. 3 ładunki nadal płyną na Daleki Wschód
przez Kanały Sueski i Panamski bez określonego terminalu docelowego.
Owe 100 ładunków rozwiozło 60** różnych metanowców, co stanowi prawie 10% floty światowej. Wśród nich, aż 37 wykonało tylko po jednym zawinięciu! 13 było 2-krotnie, 7 było 3-krotnie oraz 1 x4 (Vivirt City LNG). Metanowcami - liderami w rozwózce wytworzonego LNG w Calcasieu Pass są 2 dowożące do Świnoujścia: Golar Seal i Maran Gas Apollonia - oba zrealizowały po 6(!) odbiorów (13-tą dla 0-bajtka zrealizował Flex Aurora).
Podsumowując:
- liczba odbiorów i dedykowana flota do tych
operacji, tworzą niby potęgę 0-bajtkowego koncernu!
- ale nadal nie jest jasne i nadal jest wątpliwa
forma tego importu. Przyśpieszony aneksem kontrakt? Czy zakupione
interwencyjnie spotowe dostawy? A może dodatkowy kontrakcik średnioterminowy?
- podobnie nie wiadoma jest kwestia czarterowanych
jednostek. O Maran Gas Apollonia wielokrotnie medialnie twierdzono:
„nasz”. Ale o czarterowaniu Golar Seal nic nie informowano! A może był
czarterowany przez Cheniere dla PGNiG do realizacji dostaw w formule DES? No i
zapowiadano czarter 3-go metanowca w II połowie 2022 roku! Generalnie po pisIORSKU!
Dodatkowo:
oba, Golar Seal i Maran Gas Apollonia
(„nie nasz”/„nasz”), po realizacji 6-tych dowózek do Zatoki
Pomorskiej i po powrocie do Zatoki Meksykańskiej, zmieniły port załadunku!
Golar
Seal na …Sabine
Pass (11-12.01.) i nieśpiesznie (2 doby na kotwicy po zał.) popłynął do
Kłajpedy***. Maran Gas Apollonia na…Hackberry (17-19.01.) i płynie do …Świnoujścia!!!
ETA 06.02.
Tym samym w styczniu nie było dostawy z Calcasieu
Pass! Natomiast
płynący LK Knutsen OAS, z Korei do Zatoki Meksykańskiej trawersując
Afrykę PB, dopłynie do Calcasieu Pass w 1-szej dekadzie lutego i może dotrze do
Świnoujścia po 25.02.!
Powyższe łącznie, sugeruje, że owe 13 ładunków w 2022 odebrano wcześniej z puli 2023 roku. Resztę tegorocznego importu z Calcasieu Pass (+/- 10 ład.) dowiezie „nasz” LK Knutesn OAS do spółki z GG Knutsen OAS od 2 połowy 2023 roku (+ jakieś i skądś spoty).
Wacław Sałaban, styczeń 2023 roku.
PS Dysponuję szczegółową listą tych 100 rozwózek [metanowiec/data
załadunku/port(y) docelowy(e) > ład. współdzielone/ daty rozładunków]. Osobom
zainteresowanym chętnie udostępnię te dane. Nie będę kontynuował dalszej stałej
obserwacji Calcasieu Pass.
* w kontekście tego, kwestia 2-go terminalu Venture Global Plaquemines
LNG prawdopodobnie została korzystnie (dla nas!) przesądzona. Klientami
pierwszej części Plaquemines LNG są PGNiG, Sinopec, CNOOC, Shell i EDF. Dla
drugiej fazy klientami są ExxonMobil, Petronas i New Fortress Energy. I faza to
13,33 mln ton rocznie, docelowo 20 mln ton rocznie.
** płynący Aristarchos z ETA 01.02. będzie 91-szym różnym
metanowcem w Świnoujściu, co stanowi prawie 15% floty światowej. Ale tylko 13
jednostek spośród 60/90, było w Calcasieu Pass i w Świnoujście (z flot Flex / GasLog
/ BW / Maran / Golar).
*** będzie to 3 zawinięcie Golar Seal do burty FSRU Independence,
poprzednie to 1-sza i 3 dostawa w historii Kłajpedy - obecna to 143-cia, po
prawie 8 latach przerwy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,