Nie jest istotne komu się wyrwało*, że zaplanowany łączny import LNG w 2023 roku, odbierany przez Terminal Świnoujście, opiewa na 64 dostawy, tj. średnio po 16 w kwartale (po 5 w miesiącu +1).
No to policzmy:
- oba kontrakty katarskie Q-1/Q-2 po 1 mln ton/rok,
tj. po 11 ładunków = 22** zawinięcia Q-Flex,
- kontrakt z Cheniere Marketing International 1,45
mln ton/rok = 21 ładunków LNGC/„174”,
- kontrakt z Venture Global 1,5 mln ton/rok = 22*** ładunki LNGC/„174”.
Daje to łącznie 65 ładunków. W przypadku
realizacji dost. mniejszymi LNGC (starszymi) → +1-2 ład.
Policzmy możliwości logistyczne terminalu przy
założeniach:
- na podstawie powyższego ↑, średnio statystycznie co
3-cia dost. byłaby realizowana przez Q-Flex,
- odstęp do kolejnego zawinięcia po rozładunku
Q-Flex to 6 dób (liczone od zawinięcia do zaw.),
- odstęp do kolejnego zawinięcia po rozładunku LNGC/„174”
to 5 dób,
czyli 365 / 5,33 (średni odstęp między dostawami) =
68,5 ładunków w roku.
Powyższe wyliczenie nie ogranicza: obecna
moc regazyfikacyjna terminalu (220 GWh/d), oraz tylko 2 zbiorniki lądowe wraz z
1 stanowiskiem rozładunkowym. Również w tym wyliczeniu (odstęp zawinięć 5-6
dób) są ujęte pojedyncze opóźnienia momentów zawinięcia w wyniku
nieodpowiednich warunków hydrometeorologicznych.
Nie
są uwzględnione wpadki
logistyczne (bywały!), oraz awarie i planowane przeglądy techniczne instalacji
terminalowych. Łączne np. 3 tygodnie bezczynności w całym 2023 roku to ok.(-) 4
dostawy.
Generalnie się bilansuje!
* historycznie liczba realizowanych dostaw do ich zapowiedzi (własne
archiwum):
2019
- 31 do 28 zapowiadanych prawdopodobnie przez prezesa M. Woźniaka,
2020
- 35 do 39 (prezes M. Woźniak 14.11.2019),
2021
- 35 do 31 (prezes P. Majewski 19.11.2020),
2022
- 58 do 51 (prezes T. Stępień 19.04.2022),
2023
- ?? do 64 (21.02.2023 – to nie prezeska od nowego ładu korporacyjnego +
mamuśka chrzestna).
** szczegóły w końcowym
pytaniu.
*** ale prawdopodobnie 13 ład. odebranych w 2022 (przed obowiązywaniem
kontraktu od 01.01.2023) było z puli 2023 roku - będą pewnie uzupełnione
dostawami spotowymi od innych wytwórców/pośredników, co widać w obecnym
imporcie w I kw.
Wacław Sałaban, luty 2023 roku.
PS Zamiast zapowiedzi 94-go debiutu, po jego oficjalnym zaanonsowaniu.
Bez specjalnych uwarunkowań, od 23.02.2023 roku,
jest możliwość ustawiania takich tablic dla strefy 200 m od Terminala Świnoujście, np. już
na wjeździe na ulicę Ku Morzu w Świnoujściu, tj. od przejazdu kolejowego przy
ul. N. Barlickiego. Nie zorientowanym geograficznie wyjaśnię, że to oznacza
brak dostępu do Plaży Warszów (wschodnia plaża Świnoujścia), do LM Świnoujście
i do Fortu Gerhard, oraz oczywiście na Falochron Centralny
(+ inny wpis).
Spieprzaj
dziadu, to są
słowa „patrona” Terminalu Świnoujście i metanowca wyczarterowanego przez
ORLEN-ik 0-bajka.
Inauguracja wystawienia tablic pewnie nastąpi 10-11.03.
- w 155 miesięcznicę. Tablice będą używane również na Żoliborzu oraz w okolicy schodów
smoleńskich.
MARAN GAS APOLLONIA 17.03 z Lake Charles wg szczecin pilot
OdpowiedzUsuńDzięki. Planowo!
Usuń