poniedziałek, 27 lutego 2023

Komuś się wyrwało!

Nie jest istotne komu się wyrwało*, że zaplanowany łączny import LNG w 2023 roku, odbierany przez Terminal Świnoujście, opiewa na 64 dostawy, tj. średnio po 16 w kwartale (po 5 w miesiącu +1).

No to policzmy:
- oba kontrakty katarskie Q-1/Q-2 po 1 mln ton/rok, tj. po 11 ładunków = 22** zawinięcia Q-Flex,
- kontrakt z Cheniere Marketing International 1,45 mln ton/rok              = 21 ładunków LNGC/„174”,
- kontrakt z Venture Global 1,5 mln ton/rok                                            = 22*** ładunki LNGC/„174”.
Daje to łącznie 65 ładunków. W przypadku realizacji dost. mniejszymi LNGC (starszymi) → +1-2 ład.

Policzmy możliwości logistyczne terminalu przy założeniach:
- na podstawie powyższego ↑, średnio statystycznie co 3-cia dost. byłaby realizowana przez Q-Flex,
- odstęp do kolejnego zawinięcia po rozładunku Q-Flex to 6 dób (liczone od zawinięcia do zaw.),
- odstęp do kolejnego zawinięcia po rozładunku LNGC/„174” to 5 dób,
czyli 365 / 5,33 (średni odstęp między dostawami) = 68,5 ładunków w roku.

Powyższe wyliczenie nie ogranicza: obecna moc regazyfikacyjna terminalu (220 GWh/d), oraz tylko 2 zbiorniki lądowe wraz z 1 stanowiskiem rozładunkowym. Również w tym wyliczeniu (odstęp zawinięć 5-6 dób) są ujęte pojedyncze opóźnienia momentów zawinięcia w wyniku nieodpowiednich warunków hydrometeorologicznych.
Nie są uwzględnione wpadki logistyczne (bywały!), oraz awarie i planowane przeglądy techniczne instalacji terminalowych. Łączne np. 3 tygodnie bezczynności w całym 2023 roku to ok.(-) 4 dostawy.

Generalnie się bilansuje!

* historycznie liczba realizowanych dostaw do ich zapowiedzi (własne archiwum):
                2019 - 31 do 28 zapowiadanych prawdopodobnie przez prezesa M. Woźniaka,
                2020 - 35 do 39 (prezes M. Woźniak 14.11.2019),
                2021 - 35 do 31 (prezes P. Majewski 19.11.2020),
                2022 - 58 do 51 (prezes T. Stępień 19.04.2022),
                2023 - ?? do 64 (21.02.2023 – to nie prezeska od nowego ładu korporacyjnego + mamuśka chrzestna).
** szczegóły w końcowym pytaniu.
*** ale prawdopodobnie 13 ład. odebranych w 2022 (przed obowiązywaniem kontraktu od 01.01.2023) było z puli 2023 roku - będą pewnie uzupełnione dostawami spotowymi od innych wytwórców/pośredników, co widać w obecnym imporcie w I kw.

Wacław Sałaban, luty 2023 roku.

PS Zamiast zapowiedzi 94-go debiutu, po jego oficjalnym zaanonsowaniu.

Bez specjalnych uwarunkowań, od 23.02.2023 roku, jest możliwość ustawiania takich tablic dla strefy 200 m od Terminala Świnoujście, np. już na wjeździe na ulicę Ku Morzu w Świnoujściu, tj. od przejazdu kolejowego przy ul. N. Barlickiego. Nie zorientowanym geograficznie wyjaśnię, że to oznacza brak dostępu do Plaży Warszów (wschodnia plaża Świnoujścia), do LM Świnoujście i do Fortu Gerhard, oraz oczywiście na Falochron Centralny  (+ inny wpis).
Spieprzaj dziadu, to są słowa „patrona” Terminalu Świnoujście i metanowca wyczarterowanego przez ORLEN-ik 0-bajka.
Inauguracja wystawienia tablic pewnie nastąpi 10-11.03. - w 155 miesięcznicę. Tablice będą używane również na Żoliborzu oraz w okolicy schodów smoleńskich.

Rzadkie zdjęcie Marcina Horały nadzorującego budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego.

2 komentarze:

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,