czwartek, 2 lutego 2023

Tłoczno w zachodniej części Bałtyku Południowego

Sytuacja z 02.02.2023 o h1330:

- LNGC Aristarchos z ład. z Sabine Pass dla Terminalu Świnoujście w wyczekiwaniu na wejście.

- LNGC Cool Voyager z ładunkiem z Calcasieu Pass w wyczekiwaniu na przeładunek do FSU↓.

- FSU Seapeak Hispania.

- małe metanowce - dowozowce ↓↑: Coral Favia, Coral Fraseri, Coral Furcata.

- FSRU Neptune.

Rozpoczęcie przeładunków obu LNGC było planowane na 01.02. (zawinięcie / przycumowanie) i zostało odroczone z uwagi na warunki podsztormowe i sztormowe.

Warunki hydrometeorologiczne ograniczające zawinięcia metanowców do Świnoujścia:

- prędkość wiatru do 10m/s. Interpretacja, czy szkwały, tj. ich częstotliwość występowania i v >10m/s (19-20w), wykluczają wejście, należy do pilota + kpt jednostki.
- ograniczona widoczność do 2 Mm, tu precyzja określenia granicznej widoczności zależy od pilota/kpt. Obejmuje ograniczenia zamgleniem/mgłą, intensywnym opadem (śnieżyca/ulewa).
- prawdopodobnie (na podstawie własnych obserwacji) granicznym stanem poziomu wody w Świnoujściu jest 480-490 cm (+brak zafalowania) dla zanurzenia jednostki 12,4-12,5 m. Oczywiście, jest to zależne od aktualnego stanu głębokości na torze wodnym i w basenie gazoportu (zapiaszczenia).
- dodatkowo: debiut jednostki nie może się odbywać w porze nocnej.

Oczywiście, na kwestie interpretacyjne granicznej siły wiatru/widoczności ma wpływ też krotność zawijania danej jednostki (jej wielkość/manewrowość) oraz krotność uczestniczenia w nich przez podejmujących ostateczne decyzje. Również ma znaczenie asysta holownicza, tzn. ich uciąg na palu i manewrowość!
Do pilotażu do/z/w Gazoporcie Świnoujście jest używany przez pilotów morskich specjalny zadedykowany system nawigacyjny (bardzo precyzyjny!).
Użyte określenie (↑) „warunki podsztormowe” obejmuje siłę wiatru 7-8oB. Sztorm zaczyna się od 8oB stałego wiatru!

Wacław Sałaban, luty 2023 roku.

11 komentarzy:

  1. HOEGH GALLEON wg UM w Szczecinie 12.02 w Świnoujściu jednak portale AIS piszą o Rotterdamie a trasa wskazuje że to coś odsprzedanego w trakcie co miało płynąć na około Afryki na wschód

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za czujność!
      Jest już korekta ETA na 17.02. - „Aktualizacja z dnia 2023-02-05 00:03:40”, a na statku jeszcze pewnie nie wiedzą, dokąd mają ostatecznie popłynąć z kolejnym ładunkiem z Hackberry dla Świnoujścia.

      Usuń
    2. Korekta do: 2. Dostawy LNG do Świnoujścia [n.] Nie Hoegh Gallant/3 a HOEGH GALLEON/1

      Usuń
    3. Jeszcze raz dzięki za czujność!
      I chyba na statku już wiedzą - nie wiedzieli 30.01./h0800

      Usuń
  2. Wiem -znowu z trochę innej beczki ale ktoś wie dlaczego tu: https://transparency.entsog.eu/#/points/data?from=2022-10-20&points=dk-tso-0001itp-10009exit%2Cpl-tso-0002itp-10009entry jest UPDATE (2.02.2023 o 11:16) danych z wszystkich poprzednich dni?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno powiedzieć. Być może wskutek jakiejś awarii znikły wcześniejsze dane i musieli 2.02 wgrać z jakiegoś backupa a być może połapali się że dane były nieco zawyżone lub zaniżone i system źle naliczał i skorygowano. Skoro to śledzisz to być może masz odnotowane wartości jakie tam widniały przed 02.02 to można porównać jak jest teraz

      Usuń
    2. dla niektórych dni różnica to 1 kwh a dla innych nawet kilka mln kwh ale są też takie jak wcześniej ciekawe co było powodem różnic (może dla poszczególnych dni co innego)

      Usuń
    3. Przed UPDATEM:654988835,14 m3 PO:617532816.8 m3 UBYŁO ~37,5mln m3

      Usuń
    4. p.s. chodzi tylko o 2022

      Usuń
  3. Teraz do Wilhelmshaven zmierzają BW PAVILIONARANTHERA eta 8.02 oraz LNG SCHNEEWEISSCHEN eta 16.02

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za info i zapraszam do dalszej sygnalizacji. Sam nie obserwuję i nie śledzę ruchu LNGC do nowych niemieckich terminali/FSRU, ale wśród Sympatyków bloga są jego obserwatorzy!

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,