piątek, 18 grudnia 2020

26 Niebieska Szkoła przez Atlantyk, z dala od epidemii

Bryg STS F.Chopin po wypłynięciu w południe 20.11. z Las Palmas i trawersowaniu Gran Canaria, popłynął na SW w poszukiwaniu rześkiego pasatu. W AIS zadeklarował Bridgetown na Barbados z ETA 10.12.

Epidemiologiczna sytuacja na „rynku zawinięć” na Karaibach, w momencie odpływania z Kanarów, była określona, tzn. trwał chaos covidowy. Niemal wszędzie obowiązywały negatywne wyniki testów. A docelowy, planowany port zakończenia 26 Niebieskiej Szkoły, Fort-de-France na Martynice, był …zamknięty do końca listopada.

STS F.Chopin w swoim obecnym bycie (od 2011), corocznie jesienią/zimą w latach 2012-2019, w ramach Niebieskich Szkół, przepływał Atlantyk z Europy na Karaiby odwiedzając po drodze Wyspy Zielonego Przylądka. Natomiast w sezonach 2016-2018 dodatkowo przekraczał równik i odwiedzał archipelag Fernando de Noronha.

Dziewiąte (2020) trawersowanie Atlantyku E→W było mniej „skomplikowane”. Za sprawą epidemii (brak czasu po zmianach planu rejsów + niepewność procedur pozaeuropejskich), bryg w drodze Kanary → Karaiby pominął inne archipelagi atlantyckie. Tym samym, był to najdłuższy czasowo przeskok bezpostojowy na drugą stronę Atlantyku.

Nautycznie. Sama żegluga, początkowo wzdłuż wybrzeża afrykańskiego, odbywała się z korzystnym wiatrem. W 2/3 do Wysp Zielonego Przylądka nastał pasat z sektora NE-ENE, co umożliwiło przejście na kursy okołoortodromiczne (24.11. po h2100 zmiana generalnego KDd z 225 na 255). Dwie doby, 26-27.11., były szczególnie rekordowe dystansowo. 26.11.przebieg dobowy wyniósł 232 Mm, czyli średnia prędkość 9,67w, a było to po kartoflisku, tzn. po świeżo powstającej fali, nałożonej na stare zafalowanie atlantyckie. Za połową trawersowania można było stwierdzić: pasat nie dopisał lub zadać pytanie, co to jest pasat? Rehabilitacją na końcówce żeglugi był średni z E (pasat?). Generalnie upał (>30oC) zastąpił wiatr. Ale kto nie lubi żaru, ten trawersuje Atlantyk W→E.

W początkowym etapie żeglugi – wzdłuż marokańskiego wybrzeża, w dniach 21-24.12. załodze brygu towarzyszył …Szaszłyk (?!). Mimo, że nie został zaokrętowany (z braku maseczki?), nie pełnił wacht i regularnie oddalał się od …rei i want, to …pożerał szynkę i dorsza :-) Podtuczony zmienił statek?

Nie nautycznie. W połowie przeskoku Atlantyku, w efekcie konsekwencji epidemii za zachodnim horyzontem, następowały kolejne i naprzemienne zmiany planowanego miejsca zawinięcia brygu na Karaibach. Początkowo zamiast do Bridgetown (Barbados), wybrano Saint Lucię. Zadecydował o tydzień krótszy wymiar ewentualnej kwarantanny, tzn. 2 zamiast 3 tygodni. A przepłynięcie Atlantyku szacowano na dłużej od 14 dób ale krócej od 21. Niestety, ewentualne przybycie do Saint Luci (Rodney Bay) zdyskwalifikowała późniejsza konsekwencja wymogu kwarantanny przed zawinięciem na terytoria kolonialne Francji (Martynika).

Ostatecznie bryg dopłynął na kotwicowisko przy Le Marin - Martynika w dniu 10.12. o h1600 CET (LT: 11:00 UTC-4). Po przepłynięciu 2990 Mm otrzymał zgodę na rzucenie kotwicy w zatoce, wywiesił [Q] i rozpoczęła się papierowa procedura potwierdzania, że statek jest zdrowy.
Trwała do 14.12. bez rozstrzygnięcia (!) - administracja kolonialnej Martyniki wyczekiwała na 15.12. tj. oficjalny termin zniesienia obowiązków kwarantanny. Ale zgodziła się na zakupy spożywcze załogi (czyli na pobranie pieniędzy) bez możliwości zwiedzania!
Rano (LT) 14.12. bryg wyrwał kotwicę z zatoki przy Le Marin i popłynął na N (na bezwietrzu) w celach turystycznego powłóczenia się po … peryferyjnych, francuskich, włościach na Karaibach! Coś na wzór mini parad astronautów po udanych powrotach na Ziemię (wyjaśnienie w ostatnim akapicie) :-)
W planach (w AIS) powrót na 18.12. do zatoki Anse Mitan (Martynika), tj. do tradycyjnego miejsca kotwiczenia STS F.Chopin podczas wymiany załóg. Wyokrętowanie 26 NS nastąpi 20/21.12.

 
Nareszcie FryChop oglądany z lądu! :-) [wyspa Terre-de-Haut w archipelagu Les Saintes - 15.12.2020]

Jesienny przeskok z Kanarów na Karaiby, trwający 20 (+3) dób, jest czasowo najdłuższym bez-lądowym trawersowaniem Atlantyku (z E na W) w latach 2012-2020. Ale nie stanowi nawet ½ czasu trwania tegorocznej, wiosennej, powrotnej żeglugi 25 Niebieskiej Szkoły na trasie Karaiby (Saint Martin) - Szczecin, trwającej aż 43,5 doby!
Ale oba etapy 26 Niebieskiej Szkoły, tzn. 18-dobowy przelot Neapol > Las Palmas i 20-dobowy Las Palmas > Le Marin, są dobrymi treningami przed np. przyszłorocznym rejsem brygu …non-stop dookoła Świata (!). Byłoby to zwieńczenie przyszłego sezonu 2021 z dwoma zlotami TTSR 2020 (zaległy) i TTSR 2021.

Czyli jednak 26 Niebieska Szkoła, turystycznie i krajoznawczo, porównywalna jest z załogowym lotem na …Międzynarodową Stację Kosmiczną [start/wylot (Neapol) > pobyt na MSK (Kanary) > lądowanie/ powrót (Martynika) + redowa kwarantanna jak po powrocie …z Księżyca].

Wacław Sałaban, grudzień 2020 roku.



Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,