W grudniu korzystam z satelitarnego abonamentu w VesselFinder. To marketingowy prezent pandemiczno-świąteczny dla abonentów portalu VF. Poza możliwością satelitarnego śledzenia statków, daje też możliwość odtworzenia marszruty jednostki do 14 dób wstecz.
Na
obu zamieszczonych skanach sytuacyjnych z 15.12.2020 roku, jest łącznie 60
metanowców: 31 Q-Flex+14 Q-Max (↑) oraz
(↓) 15
Yamalmax. W „nietypowych” marszrutach względem stosownych peletonów są:
- Al Sadd, powraca ze Świnoujścia,
- Vladimir Voronin po rozładunku powraca z Tianjin - Chiny,
- Nikolay Zubov płynie z ładunkiem do Yangkou - Chiny.
Jeśli
w najbliższych 3-4 dobach z Ras Laffan nie wypłynie do Europy i Turcji żaden
Q-Flex/Max, to zaistnieje zdumiewająca od kilku lat sytuacja na akwenach wokół
Europy, tzn. brak operującego przedstawiciela z floty największych 45
metanowców! Oczywiście, nie biorąc pod uwagę na stałe cumującego w tureckim
Dörtyol - MOL FSRU CHALLENGER (15-ty Q-Max w wersji FSRU). Bywało w tym roku na
wokółeuropejskim akwenie równocześnie do 10-12 tych jednostek.
Od
momentu wypłynięcia Al Sadd z Ras
Laffan w dn. 20.11. h1700, z dostawą na Bałtyk (11-12.12.), żaden metanowiec klasy
Q-Flex/Max nie został odprawiony w kierunku Suezu! Prawdopodobnie ten pierwszy,
po rekordowej przerwie, popłynie do …Świnoujścia. :-)
Tymczasem
flota Arctic+, z braku norweskiego,
rozwozi amerykański (AV, AD), angolski (AP) i egipski (AL) LNG po całym
Świecie, generalnie na E: do Litwy, Chin (AD), Korei Płd., Tajwanu (AL) :-)
AA
przy Panamie oczekiwał na zlecenie. 16.12. przeszedł Kanał Panamski i ogłosił w
AIS: Freeport.
Wacław Sałaban, grudzień 2020 roku.
Odpowiedzią na tytułowe pytanie, przynajmniej częściową, jest GEORGIY BRUSILOV. Metanowiec z jamalskim gazem krąży po Morzu Celtyckim, oczekując na wejście do Milford Haven. W minionych latach dyżur w tym miejscu pełniła flota Nakilat.
OdpowiedzUsuńA to krążenie GB nie jest sporadycznym, co rusz tam krąży któryś z Yamalmax-ów :-) Udanych Świąt.
Usuń