poniedziałek, 28 grudnia 2020

Zawinął Stena Clear Sky

Zawinięcie i rozładunek ostatniej w 2020 roku dostawy do Świnoujścia, odbyły się w mało precyzyjnie określonym terminie: 26-27(28).12.2020 roku.

Stena Clear Sky jest najbardziej wymalowanym metanowcem, który zawinął do świnoujskiego gazoportu.

Po co Stena Clear Sky był goniony przez Zatokę Meksykańską -Atlantyk -Morze Północne na Bałtyk z nieekonomiczną prędkością około 20 węzłów? Próbując ustanowić rekord przelotu.
Po drodze, przy Azorach, metanowiec wykonał unik na N w celu zejścia z toru niżu podążającego na E, tak aby pozostawić depresję za rufą i być w jej NE ćwiartce. Ale nie miało to istotnego wymiaru czasowego.

W wyniku niedoszacowania czasu dopłynięcia, następowały kolejne zmiany terminów zawinięcia - w znaczeniu przejęcia pilotów przy redowych pławach N1/N2: z 24.12. h0600 na 25.12. h0000 > h0600 > h0700 > h0900 > h1000. Ostatecznie SCS dopłynął na redę Świnoujścia o h1000, prawie po 13 dobach (bez 1h) i …rzucił kotwicę (!?). Dokładnie dobę później (26.12. h1000!) zaczęło się, od przyjęcia pilotów, wpływanie do gazoportu - Stena Clear Sky był w główkach gazoportu 26.12. o h1250.   
Dlaczego obsłudze asystującej jego zawinięciu do gazoportu (piloci, obsady holowników, cumownicy, zwiększona obsada terminalu podczas rozładunku) zafundowano w święta służbowe wyczekiwanie: kiedy?/o której? Dotyczyło to grupy około 30 osób.



Dodatkowo, po rozładunku, wypłynięcie zostało opóźnione o kolejną dobę z uwagi na silny wiatr. Cała realizacja tej dostawy, to kolejne obsuwy terminowe. Czym powodowane? Pierwsza doba opóźnienia jest efektem niedoszacowania czasu dopłynięcia na Bałtyk, 2 doba opóźnienia nie ma logicznego wytłumaczenia, została przeczekana na kotwicy na redzie Świnoujścia, natomiast 3 doba - przestój w porcie po rozładunku, był spowodowany sztormowym wiatrem przekraczającym dopuszczalną siłę wiatru dla przeprowadzania manewrów wyjścia z gazoportu. Początkowy pośpiech (ETA 24/25.12.) nie miał uzasadnienia pobliskim terminem ewentualnego odbioru kolejnej dostawy na przełomie 2020/2021.

Jest to ostatnia tegoroczna dostawa - 35, ogółem [113.], będąca ładunkiem spotowym z Hackberry (trzeci ładunek od tego wytwórcy - wszystkie w 2020 roku: [84.]; [99.]), no i ogółem 23 amerykańskim. Wielkościowo (1059 GWh) była to typowa dostawa wśród zrealizowanych dla Terminalu Świnoujście przez konwencjonalne metanowce o pojemności nominalnej 170-180 tys.m3.

Wacław Sałaban, grudzień 2020 roku.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,