poniedziałek, 1 listopada 2021

Fraiha i przypuszczenia

29.10. Fraiha wypłynął z Ras Laffan do Europy. Jest to szczególne zdarzenie, gdyż poprzednią podróż do Starego Kontynentu ten Q-Flex odbył w pierwszej połowie IV 2020 roku. Była to dostawa geograficznie na sam skraj SE Europy, do tureckiego terminalu Marmara [232.]. Do państwowo europejskich terminali zawijał ostatnio z dostawą współdzieloną w II 2020 - do Revithoussa i Sagunto [209.]. Gdzie dowoził ładunki przez ostatnie 1,5 roku? Na Bliski, Środkowy i Daleki Wschód. Ostatnio do Pakistanu, Japonii, Kuwejtu, Chin, Indii.

Okolice Revithoussa - 25.02.2020 roku (↑).

Fraiha jest w grupie Q-Flex najrzadziej odwiedzających nas, tzn. Europejczyków - tylko po 6-7 zawinięć (na podstawie obserwacji od IV 2018). Inne jednostki z tej grupy: Al Rekayyat (ostatnio był w III 2021), Umm Al Amad i Al Gattara (oba w IV 2021), oraz Al Thumama (VIII 2021). No i Al Kharsaah, który po 15 miesiącach niebytności w Europie, ostatnio bardzo nietypowo zawinął na Bałtyk. Najdawniej będącym w Europie, po Fraiha, jest Al Utouriya (9 zaw.) - ostatnio w VII 2020 r.

No to może Fraiha zadebiutuje w Świnoujściu? Jako 28 Q-Flex i ostatni ze stoczni DSME, oraz jako 18 różny ostatnio zawijający do gazoportu, bez ponownej gościny. Ale obecnie do Europy podążają również Al Nuaman oraz Al Oraiq, Al Ghariya i Al Karaana*. Każdy z tej trójki, goszcząc w tym roku powtórnie w Świnoujściu, przerwie ową długą serię zawinięć Q-Flex bez powtórzeń!
Jest jeszcze jeden, ale mało optymistyczny, aspekt obserwacyjny - tylko Al Oraiq (12,2 m) płynie ze stosownym zanurzeniem >12 m. Pozostałe 4 Q-Flex, mają zanurzenie w zakresie 11-11,5m, co sugeruje zwymiarowane dostawy spotowe. Takie niepełne dostawy często trafiają do Zeebrugge oraz do terminali śródziemnomorskich, np. Revithoussa.

Jeszcze jedno przypuszczenie.
Może w obecnym roku będzie więcej dostaw katarskich od standardowych 18 w latach 2018-2020? Przypomnę, że kontrakty Qatargas-1 i -2 opiewają po 1 mln ton/rok, tj. po min 11 ładunków Q-Flex. Pierwsze półrocze z 10 ład. katarskimi jest nietypowe do poprzednich 6-ciu po 9 dostaw z Ras Laffan.
Natomiast na pewno Al Thumama w 2021 roku nie zawinie na Bałtyk. 31.10. wypłynął do Brazylii z 6-tym ładunkiem do Aracaju / FSRU Golar Nanook. Powróci do Ras Laffan na koniec 2021 roku.

Wacław Sałaban, październik/listopad 2021 roku.

* po wpłynięciu do Zat. Omańskiej zmieniono kierunek żeglugi (i ETA) z Suezu na Daleki Wschód. 
 

Nowy / Polski Ład NARODOWY czas strefowy!*
Suski wymyślił,
Sasin zorganizuje,
Błaszczak dopilnuje [↓],
Morawiecki ogłosi (konfabulując!),
Kaczyński się … dostosuje [>dopisek na końcu] :

od 27 marca 2022 roku
czas zimowy będzie od północy do południa,
a
czas letni od południa do północy.

[Służba Graniczna dopilnuje porządku czasowego u przekraczających granice!]

* W wyniku wprowadzenia NOWEGO NARODOWEGO czasu strefowego,
powstanie Rządowy program „Praca 1h- ”.
Lud pracujący na pierwszej zmianie będzie miał 7-godzinny czas pracy.
[kolejne wybory wiosną 2022 roku]

*****  ***

 [towarzysz Jacek Kurski, prezes kurwizji]

1 komentarz:

  1. Rada dla przeciwników zmian czasu:
    pora na rezygnację z zegarów słonecznych, których przestawianie co 12h, po 28.03.2022 roku, będzie upierdliwe. Dla smarfonów zostanie stworzona stosowna aplikacja …nierządowa.

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,