Debiutował jako przedostatni (30-ty) Q-Flex i dostarczył
wtedy ostatnią dostawę (62-gą) w 2023 roku
[więcej
o tym zawinięciu].
Ale ten debiut zakończył się zaskakującą marszrutą
powrotną do Ras Laffan - dookoła Afryki przez redę … Port Said! Co było
konsekwencją nastania bezużyteczności Kanału Sueskiego w momencie dopływania przez
Al Sahla do Port Saidu, po rozładunku w Świnoujściu. Był jedynym Q-Flex tak
„ugotowanym” (spóźnił się 2-3 doby). Inne 4 Q-Flex zaskoczone tą sytuacją po północnej
stronie Afryki, popłynęły z terminali rozładunkowych od razu dookoła Afryki.
Cała powrotna marszruta: Świnoujście - Gibraltar - Port
Said - Gibraltar - Ras Laffan trwała 52 doby (30.12.2023 - 20.02.2024). Zaliczył
opłynięcie Afryki LB od Port Said do … somalijskiego Rogu Afryki! Około 7/8
całego okrążenia [więcej
o tym].
Realizację obecnej dowózki rozpoczął 18.09./h0600.
Jest to 54 dostawa przez Q-Flex do Europy wokół Afryki (płynie 7* kolejnych).
Wpłynął do Świnoujścia 23.10./h0850, po 35 dobach - dość szybko.
Wypłynął 24.10./h1840. Rozładował tylko 1397** GWh.
Dostawa: [317.], 147-ma wytworzona w Katarze (przy
145-ciu wytworzonych w USA + 25 inni). Tegorocznie: 49-ta, jako
16-ta od QatarEnergy (+17 od Cheniere Marketing International +0 od
Venture Global, w zamian 16 dostaw spotowych).
Super fachowe i profesjonalne
stwierdzenie dziennikarskie: [cytat] „Po serii jednostek z gazem ze Stanów Zjednoczonych
- zarówno dostarczający surowiec w kontraktach długoterminowych jak i
spotowych …” .
Tak, mamy (Polska/PGNiG-Orlen/Terminal LNG) podpisane i
obowiązujące 3 kontrakty długoterminowe z dwoma amerykańskimi
eksporterami LNG, ale odbieramy importowane LNG z USA TYLKO w ramach 1
umowy z Cheniere Marketing International (1,45 mln t/r)!
Natomiast w ramach obowiązujących dwóch kolejnych
umów importowych z Venture Global (1,5 i 4 mln t/r) i teoretycznie
obowiązujących od 01.01.2023 oraz od połowy 2024 roku, gówno odbieramy!
Z kolei import spotów zasadniczo (ew. wyłącznie!)
odbywa się z powodu braku od 22-ch miesięcy dostaw z Calcasieu Pass
(1-sza umowa z Venture Global)!!! Wymiar tego braku to 40 dostaw! 22
ładunki w 2023 i min 18 w 2024 roku. Inny wymiar tego wyruchania; te 40 braków to
prawie 3/5 całego ubiegłorocznego, rekordowego importu LNG drogą morską
przez Terminal Świnoujście.
Wacław Sałaban, październik 2024 roku.
* Nastała pora wypatrywania wypłynięcia z Ras Laffan 150-tej dostawy dla Terminala Świnoujście. Przy założeniu realizacji jej w tym roku, wypłynięcie powinno nastąpić w okresie 24.10.- 25.11. Można już ok. 1/3 floty Q-Flex skreślić. We wspomnianej siódemce płyną do Świnoujścia Mesaimeer i Al Safliya, natomiast kolejne 4 (Al Rekayyat, Al Thumama, Al Nuaman, Umm Al Amad) jako port docelowy sygnalizują Rovigo. Ostatni, 7-my, Al Huwaila wypłynął 24.10./h0200. W AIS komunikuje ETA 04.12. - bez podawania portu docelowego! To 1-sza taka sytuacja wśród 61 tegorocznych marszrut Q-Flex do Europy dookoła Afryki! Może dopłynie do Świnoujścia ze „150” … . Ale … ?
** to 2-gi historycznie ładunek <1400 GWh dowieziony do Świnoujścia przez Q-Flex/HHI/SHI (średnia 1416 GWh). 1-szym był dostarczony przez Al Thumama w debiucie (IX-2024/[308.]) - oba po dowózce wokół Afryki! Efekt samoregazyfikacji.
Co o tym myślicie
OdpowiedzUsuńMa sens wprowadzenie tego na stałe czy raczej nie
http://metanowce.go.yj.fr/freq.php
Tak, ma sens, zwłaszcza dla 4-ch „naszych” metanowców i wyłącznie w odniesieniu do Świnoujścia oraz … Kłajpedy.
UsuńCzyli częstotliwość dostaw realizowanych dla bezpieczeństwa narodowego.
Tak, tylko zestawienie tego typu pokazuje średni odstęp między dostawami które już miały miejsce i jak na razie pod względem tej średniej nie wypadają tak najgorzej na tle innych.dopiero im śrrdnia poleci po kolejnych dostawach, a nie wiadomo kiedy to nastąpi. Aby uwzględniać długą nieobecność metanowca do średniej już teraz , zanim przypłynie z dostawą , musiałbym ustawić tak aby liczyło też do śrrdniej czas od ostatniej dostawy do daty aktualnej i wtedy wszystkim metanowcom będzie codziennie średnia spadała
OdpowiedzUsuńWięc tak. Dokonałem pewnych modyfikacji w skrypcie tak aby możliwe było uwzględnienie dłuższej nieobecności danego metanowca do obliczania średniej i skutki okazały się zaskakujące. Chyba najbardziej miarodajne byłoby liczenie csłkowitego odstępu w dniach między pierwszą i ostatnią dostawą i dzielenie poprzez liczbę dostaw, liczenie dokładne czyli branie pod uwagę każdego odstępu z osobna a potem wyciąganie średniej zafałszowuje nieco obraz bo jeśli metanowiec "nastukał" sobie kiedyś dostaw z małymi odstępami czasowymi pomiędzy nimi a teraz nawet już go dość długo nie widzimy to itak w rankingu może być wysoko. Dziwne, ale matematyka nie kłamie.Zapraszam zobaczyć na własne oczy dziwny efekt mojej modyfikacji
UsuńJeśli Orion Sun dowiezie co najmniej 1031 GWh to będzie pierwszy październik w historii z osiągniętym 7 TWh odebranego ładunku. W zeszłym roku i przed zeszłym otarliśmy się minimalnie o 7 ale nie udało się
OdpowiedzUsuńPotwierdzam, ale dostawa [318.] musi osiąnąć 1031,221058 GWh, aby łącznie w X było 7 TWh.
UsuńGlobal Sealine ETA 23.11 wg. dyspozytora
OdpowiedzUsuń