piątek, 25 października 2024

Al Sahla ponownie po debiucie w XII 2023 roku

Debiutował jako przedostatni (30-ty) Q-Flex i dostarczył wtedy ostatnią dostawę (62-gą) w 2023 roku
[więcej o tym zawinięciu].

Ale ten debiut zakończył się zaskakującą marszrutą powrotną do Ras Laffan - dookoła Afryki przez redę … Port Said! Co było konsekwencją nastania bezużyteczności Kanału Sueskiego w momencie dopływania przez Al Sahla do Port Saidu, po rozładunku w Świnoujściu. Był jedynym Q-Flex tak „ugotowanym” (spóźnił się 2-3 doby). Inne 4 Q-Flex zaskoczone tą sytuacją po północnej stronie Afryki, popłynęły z terminali rozładunkowych od razu dookoła Afryki.
Cała powrotna marszruta: Świnoujście - Gibraltar - Port Said - Gibraltar - Ras Laffan trwała 52 doby (30.12.2023 - 20.02.2024). Zaliczył opłynięcie Afryki LB od Port Said do … somalijskiego Rogu Afryki! Około 7/8 całego okrążenia [więcej o tym].

Tym razem bez asysty … powitalnej!

Realizację obecnej dowózki rozpoczął 18.09./h0600. Jest to 54 dostawa przez Q-Flex do Europy wokół Afryki (płynie 7* kolejnych). Wpłynął do Świnoujścia 23.10./h0850, po 35 dobach - dość szybko.
Wypłynął 24.10./h1840. Rozładował tylko 1397** GWh. Dostawa: [317.], 147-ma wytworzona w Katarze (przy 145-ciu wytworzonych w USA + 25 inni). Tegorocznie: 49-ta, jako 16-ta od QatarEnergy (+17 od Cheniere Marketing International +0 od Venture Global, w zamian 16 dostaw spotowych).

Super fachowe i profesjonalne stwierdzenie dziennikarskie: [cytat] „Po serii jednostek z gazem ze Stanów Zjednoczonych - zarówno dostarczający surowiec w kontraktach długoterminowych jak i spotowych …” .
Tak, mamy (Polska/PGNiG-Orlen/Terminal LNG) podpisane i obowiązujące 3 kontrakty długoterminowe z dwoma amerykańskimi eksporterami LNG, ale odbieramy importowane LNG z USA TYLKO w ramach 1 umowy z Cheniere Marketing International (1,45 mln t/r)!
Natomiast w ramach obowiązujących dwóch kolejnych umów importowych z Venture Global (1,5 i 4 mln t/r) i teoretycznie obowiązujących od 01.01.2023 oraz od połowy 2024 roku, gówno odbieramy!
Z kolei import spotów zasadniczo (ew. wyłącznie!) odbywa się z powodu braku od 22-ch miesięcy dostaw z Calcasieu Pass (1-sza umowa z Venture Global)!!! Wymiar tego braku to 40 dostaw! 22 ładunki w 2023 i min 18 w 2024 roku. Inny wymiar tego wyruchania; te 40 braków to prawie 3/5 całego ubiegłorocznego, rekordowego importu LNG drogą morską przez Terminal Świnoujście.

Wacław Sałaban, październik 2024 roku.

* Nastała pora wypatrywania wypłynięcia z Ras Laffan 150-tej dostawy dla Terminala Świnoujście. Przy założeniu realizacji jej w tym roku, wypłynięcie powinno nastąpić w okresie 24.10.- 25.11. Można już ok. 1/3 floty Q-Flex skreślić. We wspomnianej siódemce płyną do Świnoujścia Mesaimeer i Al Safliya, natomiast kolejne 4 (Al Rekayyat, Al Thumama, Al Nuaman, Umm Al Amad) jako port docelowy sygnalizują Rovigo. Ostatni, 7-my, Al Huwaila wypłynął 24.10./h0200. W AIS komunikuje ETA 04.12. - bez podawania portu docelowego! To 1-sza taka sytuacja wśród 61 tegorocznych marszrut Q-Flex do Europy dookoła Afryki! Może dopłynie do Świnoujścia ze „150” … . Ale … ?

** to 2-gi historycznie ładunek <1400 GWh dowieziony do Świnoujścia przez Q-Flex/HHI/SHI (średnia 1416 GWh). 1-szym był dostarczony przez Al Thumama w debiucie (IX-2024/[308.]) - oba po dowózce wokół Afryki! Efekt samoregazyfikacji.

7 komentarzy:

  1. Co o tym myślicie
    Ma sens wprowadzenie tego na stałe czy raczej nie

    http://metanowce.go.yj.fr/freq.php

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ma sens, zwłaszcza dla 4-ch „naszych” metanowców i wyłącznie w odniesieniu do Świnoujścia oraz … Kłajpedy.
      Czyli częstotliwość dostaw realizowanych dla bezpieczeństwa narodowego.

      Usuń
  2. Tak, tylko zestawienie tego typu pokazuje średni odstęp między dostawami które już miały miejsce i jak na razie pod względem tej średniej nie wypadają tak najgorzej na tle innych.dopiero im śrrdnia poleci po kolejnych dostawach, a nie wiadomo kiedy to nastąpi. Aby uwzględniać długą nieobecność metanowca do średniej już teraz , zanim przypłynie z dostawą , musiałbym ustawić tak aby liczyło też do śrrdniej czas od ostatniej dostawy do daty aktualnej i wtedy wszystkim metanowcom będzie codziennie średnia spadała

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Więc tak. Dokonałem pewnych modyfikacji w skrypcie tak aby możliwe było uwzględnienie dłuższej nieobecności danego metanowca do obliczania średniej i skutki okazały się zaskakujące. Chyba najbardziej miarodajne byłoby liczenie csłkowitego odstępu w dniach między pierwszą i ostatnią dostawą i dzielenie poprzez liczbę dostaw, liczenie dokładne czyli branie pod uwagę każdego odstępu z osobna a potem wyciąganie średniej zafałszowuje nieco obraz bo jeśli metanowiec "nastukał" sobie kiedyś dostaw z małymi odstępami czasowymi pomiędzy nimi a teraz nawet już go dość długo nie widzimy to itak w rankingu może być wysoko. Dziwne, ale matematyka nie kłamie.Zapraszam zobaczyć na własne oczy dziwny efekt mojej modyfikacji

      Usuń
  3. Jeśli Orion Sun dowiezie co najmniej 1031 GWh to będzie pierwszy październik w historii z osiągniętym 7 TWh odebranego ładunku. W zeszłym roku i przed zeszłym otarliśmy się minimalnie o 7 ale nie udało się

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Potwierdzam, ale dostawa [318.] musi osiąnąć 1031,221058 GWh, aby łącznie w X było 7 TWh.

      Usuń
  4. Global Sealine ETA 23.11 wg. dyspozytora

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,