czwartek, 10 października 2024

PST - PGNiG Supply & Trading GmbH

Zdumiewają wojaże po CAŁYM Świecie „naszych” 4-ch XY Knutsen OAS, mimo bycia bezrobotnymi w aspekcie pływania w formule FOB i dla bezpieczeństwa narodowego! Co stało się w konsekwencji wyrolowania nas przez Venture Global, w ramach obu długoterminowych kontraktów powiązanych z terminalami Calcasieu Pass (1,5 mln ton/rok od 01.01.2023) i Plaquemines (4 mln ton/rok od połowy 2024 roku).
Są (a może były?) to jedyne nasze kontrakty w formule FOB! Pozostałe 3 nasze umowy importowe, planowo realizowane(!) przez QatarEnergy (Q-1/Q-2) i Cheniere Marketing International, są w formule DES. To pod te jedyne 2 długoterminowe kontrakty w form. FOB, powstała koncepcja czarteru 8-miu metanowców na 10 lat, z możliwością jego przedłużenia.

Zamieszczając 29.02.2024 roku na blogu zestawienie dokonań dostawczych przez „nasze” LNGC, miałem na celu jedynie zarchiwizowanie kilku nietypowych marszrut - nie do Europy (x5). W owym momencie było 21 zrealizowanych dowózek, z proporcją zawinięć na rozładunek Świnoujście - inny terminal odbiorczy 8:13. Obecna ogółem proporcja (3 dowózki są w trakcie realizacji) to 9:30! W 2023 roku było 8:5. Ale tegoroczna … 1:25!!!

Po dowózkach - ujęcie generalnie chronologiczne(!):
- USA → Europa (Świnoujście; Rotterdam; Isle of Grain; Lubmin; Omisalj; Hawr; Livorno; Kartagena, Milford Haven;                           Sagunto; Marmara - europejska cz. Turcji)),
- Malezja → Szanghaj v Tokio,
- USA → Korea (Pyeongtaek; Hosan; Incheon) v Kolumbia (Cartagena) v Tajlandia (Mab Tapud) v Argentyna                      (Escobar) v Japonia (Naoetsu) v Panama (Cristobal) v Dominikana (Santo Domingo),
- Nigeria → Japonia (Kisarazu/Futtsu) v Filipiny (Ilijan/Batangas),
i nowość, obecnie trwająca realizacja*: Indonezja (Tangguh)  → wreszcie Chiny (Putian/Xiuyu)!!!

Grupa terminali rozładunkowych/odbiorczych jest szczególnie okazała. Wśród tych realizacji były 4 dostawy współdzielone (wszelkie szczegóły tych realizacji dostaw; skąd/dokąd/kiedy/którym „naszym”/itp., są w [12]).
Natomiast lista terminali załadunkowych jest krótsza, ale też są na niej ciekawi wytwórcy. Oczywiście, przeważają terminale amerykańskie (5 z 7-miu masowych), z nich odbyły się łącznie 33 rozwózki: Freeport x12; Sabine Pass x10; Calcasieu Pass x6; Hackberry x3; Ingleside x2 - wszystkie zatokowe.
Inne „egzotyczne” term. wytwórcze: Sarawak-Malezja x3; Bonny-Nigeria x2; Tangguh-Indonezja x1.

 

Jest to godna podziwu zarządczość operacyjna flotą. Czyja zarządczość? Czyją flotą?
[cytat] PST - PGNiG Supply & Trading GmbH to młoda i rozwijająca się firma handlująca energią z siedzibą w Monachium. Tworzymy uczciwe i przejrzyste produkty i usługi dla globalnych rynków energii. Z naszej siedziby głównej i oddziału w Monachium, biur w Warszawie i Londynie, handlujemy gazem rurociągowym, LNG i powiązanymi towarami… .
Czy w zarządzie operacyjnym tego podmiotu pływają 4 „nasze” XY Knutsen OAS i będą następne 4 po ich wybudowaniu? Przecież żeglują oraz mają żeglować dla PGNiG/Orlen, i przede wszystkim dla … bezpieczeństwa narodowego!

Obecne (od ponad roku) wykorzystywanie pływających 4-ch metanowców najlepiej obrazuje jak to jest istotny i liczący się podmiot (↑) na Świecie!!! Oraz operatywny i przedsiębiorczy zarządca w kontekście wyrolowania nas w ramach kontraktów importowych przez eksportera, amerykańskie Venture Global. I tylko zadziwia milczenie Biura Prasowego PGNiG, oraz brak komunikatów PGNiG v Orlenu o operatywności, przedsiębiorczości PST i wpływie na oraz udziale w światowym handlu LNG! Dlaczego milczą? Jest się czym chwalić dla … bezpieczeństwa narodowego!!!

W owym czasie koszt zakupu na własność (nie wzięcia w czarter!) metanowca kl. XY Knutsen OAS wynosił ok. 600 mln zł. 

Wacław Sałaban, październik 2024 roku.

PS Obecnie, na pewno te 4 eksploatowane „nasze” LNGC nie pływają w naszym zarządzie! Czego potwierdzeniem są zrealizowane tegorocznie marszruty dowozowe. Natomiast o budowanej pod nasz czarter pozostałej 4-ce LNGC, trwa od wielu miesięcy cisza.

* Jest to kontynuacja marszruty po poprzedniej dowózce: USA (Freeport) → przez K. Panamski → Japonia (Naoetsu), teraz Indonezja (Tangguh) → Chiny (Putian/Xiuyu), czyli jest szansa na marszrutę dookoła Świata!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,