Miesiąc temu w zapowiedzi 2-go zawinięcia Murwab, podałem wiele szczegółów o tym metanowcu. Jego marszruta z Ras Laffan do Świnoujścia, dookoła Afryk w 33 doby, jest rekordowo krótką z dotychczasowych 14-tu takich okrężnych dowózek katarskiego LNG. Ale samo wejście zostało opóźnione o dobę za sprawą podsztormowego wiatru. Poprzednie dopłynięcia Q-Flex na Bałtyk trwały od 34-ch do 40-tu dób. Zasadniczo było 9 przypadków w 36-37 dób.
Wpłynął 02.10./h0820.
Październik jest 5-tym, kolejnym miesiącem, w
którym nasz import LNG inauguruje dostawa katarska. Listopad będzie 6-tym (Mesaimeer
ETA 01.11.) i zarazem 8-mym w tym roku. Katarskie inauguracje importu w poszczególnych
miesiącach: 04.03./03.04./… /01.06./02.07./01.08./04.09./02.10./01.11.
Wypłynął 05.10./h0135, kolejne 1,5 doby opóźnienia za sprawą silnego
wiatru.
Rozładował ładunek LNG o wielkości energetycznej 1372
GWh, typowy dla Q-Flex/DSME.
Dostawa:
- ogółem [313.] i 146-ta* z Kataru.
- w 2024 roku 45-ta ogółem, 15-ta
katarska. Pozostałe odebrane w tym roku: 15 w ramach kontraktu z Cheniere
Marketing International i 15 spotowych, w tym wytworzonych w USA x12 +
po x1 z Egiptu/Idku, z Trynidad-Tobago/Point Fortin, z Norwegii/Melkøya. Oraz
na początek X-2024 nie odebranych z Calcasieu Pass 17 dostaw (+22 w 2023 roku).
Wacław Sałaban, październik 2024 roku.
PS Pisującym, że wymiar kontraktów katarskich (nie kontraktu!) ma wymiar 1
mln ton/rok, sugeruję … opamiętanie się! Bo pisać każdy może… . Po raz n-ty
przypominam, że dostarczony w I-2023 roku ładunek przez Qogir był z Norwegii-Melkøya,
a nie z USA!!! Tym samym ilość dostaw pozyskanych przez nas i wytworzonych w
USA (kontrakt + spoty) w 2023 roku = 40! Nie 41.
PPS We wpisie Co
w IV kwartale 2024 roku? W kontekście … Venture Global zamieściłem istotną
jego aktualizację.
* Płyną kolejne 3 z Ras Laffan(147, 148, 149): Al
Sahla/x2 ETA 23.10., Mesaimeer/x4 ETA 01.11. i Al Safliya/3
ETA 11.11. Ich zagęszczone wypłynięcia z Ras Laffan w dniach 18/25/28.09., nie
przedziela żadna inna wysyłka Q-Flex do Europy! Jest to historycznie szczególna
sytuacja. Dotychczas, w czasie trwania kontraktów z Polską - przez 9 lat, było
7-krotnie po dwie nieprzedzielone wysyłki.
To ponowne w tym roku zagęszczenie katarskich ładunków
powoduje, że zrównanie w ilości dostaw z Kataru, z ilością wytworzonych ładunków
i pozyskanych (kontrakt +spoty z pośrednictwem sprzedażowym) z USA, się istotnie
odwleka!!! Nie w X, nie w XI, może w XII i …na koniec roku(?). Dzisiaj
ewentualny rachunek - wyliczenie, ma zbyt wiele niewiadomych.
No i super. Po dostawie Al Sahla nr 2 , jedynym Q-flex z jedną tylko dostawą na koncie zostanie Al Thumama, ciekawe na jak długo
OdpowiedzUsuńA „nasze” 2 mimo upływu 9 miesięcy, to na Bałtyku jeszcze nie były!
UsuńW drugiej połowie listopada wypatrujcie łuny na wschodzie...
OdpowiedzUsuń