Aristarchos po załadunku w Sabine Pass w dn. 02-04.10.(wypłynął po h0500), przypłynął po raz 4-ty z ładunkiem kontraktowym od Cheniere Marketing International (3x z Sabine Pass + z Ingleside). Zawinął do Świnoujścia 18.10. o h1600, czyli po pośpiesznej marszrucie w 14,5 doby.
Zrównał się ze swoim młodszym bratnim Asklipios
w liczbie zawinięć do Świnoujścia - oba są w zarządzie Capital Gas Ship
Management oraz w czarterze Cheniere. Ich częste goszczenie u
nas nie jest czymś szczególnym.
Tym zawinięciem, Aristarchos stał się
liderem w ilości dostarczonych do Świnoujścia dostaw kontraktowych od Cheniere Marketing
International. Za nim 4 LNGC czarterowane przez Cheniere z po 3-ma dowózkami. W
tym Asklipios, który debiutował w Świnoujściu
ale z ładunkiem spotowym!
Dotychczas 24 jednostki (spora różnorodność!) pływające
w czarterze Cheniere zrealizowały 46 dostaw kontraktowych (formuła DES) do
Świnoujścia, w ramach jedynej funkcjonującej umowy długoterminowej na import
LNG z USA. Dwie kolejne z Venture Global (formuła FOB) …leżą i kwiczą!
Wypłynął 19.10./h1610 i mimo krótkiego pobytu (24h
+10’), rozładunek był terminalowo dwudobowy.
Dostarczył 1047 GWh. Dostawa generalnie
typowa i nieszczególna.
Ogółem: [316.], 145-ta wytworzona w USA*, 76-ta
w Sabine Pass, 46-ta w ramach kontraktu z Cheniere Marketing
International. Tegorocznie: 48-ma, 17-ta z 21 od CMI w
roku kontraktowym.
Żadna z powyższych liczb nie uzasadnia ekstra
powitania ↓, a sam metanowiec w 4-tym zawinięciu już nie jest jakąś
szczególną jednostką.
A może pomylono burtowe napisy CAPITAL GAS z szyldem KNUTSEN OAS widniejącym na burtach „naszych” metanowców? Natomiast szarość pokładu uznano za … poszarzałą biel ↓.
Wacław Sałaban, październik 2024 roku.
* trwa i zbliża się ku końcowi pościg w ilości
odebranych dostaw z Kataru (płyną 147.; 148. i 149.), przez
ilość ładunków z USA, tj. wytworzonych w 7-miu amerykańskich terminalach. Zagrożenie
zmianą liderującego kierunku importu w liczbie ładunków nastąpi prawdopodobnie po
149-tej, a przed 150- tą dostawą z Ras Laffan. Zadecydują dostawy
spotowe! Czyli dostawowe zrównanie nastąpi po 9-ciu latach funkcjonowania
Terminalu Świnoujście. Obecny stan Katar/USA 146/145. Chronologicznie
kolejne dostawy zapowiedziane i prawdopodobne: 147(ETA 23.10.),
146(ETA 29.10.- spot z Sabine Pass), 148(ETA 01.11.), 147?(05/06.11.-
wolny termin np. dost. Cheniere Marketing International lub spot) i 149(ETA
11.11.). Pozostałe dostawy kontraktowe do końca roku: 150 oraz 3x
od CMI + do 5-ciu spotów (niekoniecznie wszystkie z USA!), to przy założeniu po
6 dostaw w XI i XII. Czyli pod koniec XI jest możliwość zrównania w ilości
ładunków z kierunku amerykańskiego z katarskim, a nawet wyprzedzenia (149
do 150) głównego kierunku naszego importu z Zatoki Perskiej. Zadecyduje
ilość dostaw spotowych w XI oraz to, czy będą … z kierunku amerykańskiego.
Natomiast wielkościowe zrównanie importów z tych „rywalizujących”
kierunków wymaga jeszcze kilku lat! Gdyż proporcja średnich wielkości ładunków
to 1396 : 1038 GWh. Znaczna
różnica!
Natomiast
padaczka kontraktu z Venture Global, tj. brak dostaw od 01.01.2023 roku,
miał wpływ na opóźnienie powyższego zrównania o ok. 2,5 miesiąca. Gdyż od początku
2023 roku odebraliśmy w zastępstwie wyruchanej umowy z Calcasieu Pass tylko
6 spotów wytworzonych w terminalach nieamerykańskich: [209.]-Point
Fortin; [210.]-Melkoya; [247.]-Punta Europa; [285.]-Idku;
[305.]-Point Fortin; [309.]-Melkoya. Reszta spotów była
wytworzona w USA.
Mam pytanko odnośnie średniej wielkości ładunku z USA. Są wzięte do średniej wszystkie 145 czy tylko te wytwórczo z USA a sprzedażowo nie. Pytam bo u mnie wykazuje 1030,554 Gwh
OdpowiedzUsuńRóżnica ma prozaiczne powody, tj. 2 ładunki: współdzielony/[215.] i częściowy/[272.], wliczam stosownie jako 2/5 i 3/5 dostawy. Tym samym moje wyliczenie: łączna wielkość 145-ciu ładunków dzielona jest przez 144 (143+2/5+3/5)!
UsuńPodobnie postępuję z norweskim ładunkiem [72.], wliczając jako 2/5 dostawy przy wyliczaniu średniego ładunku dla dostaw innych (nie katarskich i nie wytworzonych w USA).
Oczywiście to są niuanse, ale wyliczając średnią, to ładunek współdzielony nie jest całym ładunkiem. Ewentualne wątpliwości mam względem dostawy [272.] - ale było to znaczne niedoładowanie pojemnego metanowca kl. 180/SHI.
Racja, że ładunek współdzielony nie jest całym ładunkiem ale my nie liczymy średniej dla ładunku po jego załadunku na metanowiec tylko dla ładunku odebranego w naszym odbiorczym terminalu, a że odebraliśmy tylko część większego ładunku to to samo jak gdybyśmy odebrali cały, ale mały bo na metanowiec załadowano by mały ładunek. Dziekuję za wyjaśnienie skąd różnica. Na całe szczęście te przypadki są incydentalne i nieliczne i z biegiem czasu ich wpływ na realną średnią będzie coraz mniej widoczny.
OdpowiedzUsuńW Sabine jest na załadunku Iberica Knutsen. W sumie fajnie by było jakby do nas zawitał, bo ostatnio był prawie 6 lat temu z dostawą numer 50
OdpowiedzUsuńSpot od Naturgy? Możliwe, tym bardziej, że współpracują z Shell na zasadzie podmiany dostaw: „obsłuż mojego kontrahenta - obsłużę twojego”.
UsuńJednak nie. Szukamy dalej
UsuńFLEX ENDEAVOUR wypłynąl z Ingleside z ETA 06.11 czyli możliwe że do nas
UsuńBardzo prawdopodobne po dzisiejszej zapowiedzi ZMPSiŚ: MOL Hestia, ETA 15.11. (z AIS: spot z Ingleside?).
UsuńCel tego ładunku może być inny niż typowy. Zamawiający również.
UsuńNo to, OBY!!!
Usuńgaz dla Orbana ? Ukraina zakręca kurki od nowego roku i może orlen zwietrzył interes
OdpowiedzUsuńNie ma co wymyślać zbyt zawiłe teorie.
UsuńTak! Nie ma co wymyślać … .
UsuńOBY tylko z rocznym opóźnieniem!
A co w tym zawiłego
OdpowiedzUsuńStatek należy do MOL. Węgrzy mogli kupić w USA gaz a Orlen za opłatą zregazyfikuje i przetłoczy przez Słowację a być może i słowacja dogadała się z węgrami i może część zostawi dla siebie
Albo ten gaz już teraz tłoczymy na południe a ta dostawa ma go nam po prostu zrekompensować
UsuńAle kombinujecie, niczego nie tłoczymy na południe. Węgry biorą sobie gaz od swojego kumpla Putina przez Turcję. Może i prawdopodobnie będzie to nietypowa dostawa w nietypowym celu. Można powiedzieć OBY. Poznamy po zanurzeniu, choć to nie będzie wyznacznik pewny, spodziewam się niepełnego ładunku.
Usuń