To 124-ty debiutant w Świnoujściu. Metanowiec kl. 174/SHI-2022. Pływa w czarterze pośrednika handlowego Shell i dowiózł spot z Sabine Pass po załadunku 13-14.10. Poprzednio zrealizował dowózkę z … Ras Laffan (24.08.) do Milford Haven (25.09.). Bratni Orion Sea dostarczył do nas w VI-2024 roku spot z Freeport - [293.].
Orion Sun wpłynął 30.11. o h0006 ↑ i w tym samym dniu wypłynął o h2330 ↓. Rozładował 1046 GWh. To w historii Terminala Świnoujście 1-szy przypadek zawinięcia tuż po północy i rozpoczęcie rozładunku przed h0600, czyli przed końcem poprzedniej (29.11.) doby terminalowej. Tym samym terminalowo rozładunek Orion Sun odbył się w dobach 29. (130 GWh) i 30.10. (916 GWh), pomimo wpłynięcie do Gazoportu … 30.10.*! Po poprzednich wpłynięciach tuż po północy, rozładunki rozpoczynano po h0600!
Ogółem to dostawa [318.]; 146-ta załadowana w USA**, 77-ma z Sabine Pass. Tegorocznie: ogółem 50-ta, a 17-ta spotowa (+16 z 18v19 od QE +17 z 21 od CMI +0 z 22-ch od Venture Global).
Orion
Sun domknął X
z 6-ma dostawami (4-ty taki
miesiąc w tym roku, +1 z 3-ma, 2 po 4 i 3 po 5). Za sprawą 2-ch odebranych ładunków
katarskich jest importowo rekordowym miesiącem w 2024 roku >7 TWh (ok. 7015
GWh).
Przypomnę, że historycznie z rekordowym miesięcznym
importem LNG jest XII 2022 roku - jedyny z 7-ma odbiorami w tym 2 z Kataru -
ma wymiar >7808 GWh. Przekroczenie 7 TWh osiągnięto jeszcze w 3-ch
miesiącach: XII-2023/7046 GWh; X-2024/7015 i VII-2023/7013 - w każdym było
po 6 odbiorów i wśród nich po 2 ładunki katarskie (Q-Flex).
W listopadzie terminowo była (jest?) możliwość
nawet 7 odbiorów:
- 2 od QE, już płyną oba ładunki: Mesaimeer
ETA 01.11. i Al Safliya ETA 11.11.
- 2 od CMI, 1 ładunek już jest zapowiedziany:
Global Sealine ETA 23.11.
- 2(3?) spoty (termin 05/06.11. nie ma zapowiedzi odbioru), 1 już płynie: MOL
Hestia ETA 15.11.
+ 0 od Venture Global***.
Wacław Sałaban, październik 2024 roku.
* wielu narzeka na co półroczną zmianę czasu, a co mają robić pracownicy
Terminalu Świnoujście pracujący na 3-cią zmianę? Im się każda doba kończy dopiero po
wyjściu z pracy! To w którym dniu października była zmiana czasu z letniego na
zimowy (CEST/CET v UTC+2/UTC+1)? Poza Terminalem było to w niedzielę 28.11. A kiedy
w Terminalu?
** przy 147 z Ras Laffan - trwa pościg! Ale kolejny odbiór
to 148 katarska - Mesaimeer ETA 01.11., a 11.11. planowe
zawinięcie Al Safliya ze 149-tą. Zrównanie i nawet przelicytowanie
jest możliwe w listopadzie - zadecyduje ilość odbiorów w XI (warunkiem jest min
6), oraz ilość spotów z amerykańskim rodowodem - min 2.
*** mimo ich braku już od 22-ch miesięcy
(min 40 ład.), trwa cisza - PGNiG/Orlen milczy (dla bezpieczeństwa
narodowego).
„Nasze” metanowce(4) pływając dla innych (eksporterów/importerów),
też „harują” w ciszy dla bezpieczeństwa narodowego.
Pośpiech był spowodowany zapowiadanym silnym wiatrem.
OdpowiedzUsuńTo teraz wystarczy aby chociaż jeden z 2 pozostałych do końca roku miesięcy osiągnął wynik 7 dostaw i mamy pobity ubiegłoroczny rekord ilości dostaw. Oczywiście przy załozeniu minimum 6 dostaw w tym drugim miesiącu
OdpowiedzUsuńOrion Sun stanął na kotwicy. Czeka na pilota od cieśnin duńskich który zejdzie z pokładu zblizającego się Mesaimeera i przejdzie na pokład Orion Sun by przepilotowac go w drodze powrotnej, czy się mylę ?
OdpowiedzUsuńProblemem nie jest Duński Pilot, tych w Dani jest dostatek. Problemem jest silny wiatr w Cieśninach Duńskich.
UsuńZ Sabine wyruszył PEARL LNG z ETA 18.11 może do nas pimiędzy Mol Hestia a Global Sealine
OdpowiedzUsuńTeż Energy Pacific, będący pod załadunkiem w Sabine Pass, może pomiędzy Global Sealine a Maran Gas Leto?
UsuńEnergy Pacific chyba raczej odpadł
UsuńOdpadł. Ale Pearl LNG w czarterze Shell obserwujmy.
UsuńMoże Aristarchos przypłynie z ładunkiem z Ingleside
OdpowiedzUsuń