W poszczególnych latach Terminal Świnoujście
odebrał następujące ilości ładunków z Sabine Pass:
2017/1; 2018 brak; 2019/9; 2020/3;
2021/6; 2022/12; 2023/24; 2024/26; 2025/19
(na 20.07.2025 r.).
Od 01.01.2023 roku obowiązuje kontrakt z Cheniere
Marketing International w pełnym wymiarze (1,45
mln ton/rok LNG = 21 dost.), zasadniczo realizowany przez Sabine Pass (>80% ładunków), a
uzupełniany jest przez terminal w Ingleside.
Średni ładunek z Sabine Pass to 1039,218* GWh. Czyli wytworzony dla nas LNG w Sabine Pass ma wymiar energetyczny < 104 TWh, przy 222 TWh z RasLaffan (159 dostaw / śr. ład. 1396 GWh). Przepaść!!!
Wśród 100-u dostaw było:
19 ładunków <1000
GWh, w tym 3 <900 GWh, jako 3; 5 i 6-ty najmniejszy ogółem (nie
współdzielony)
i 5 ładunków >1100 GWh. To wśród największych
ładunków ogółem (nieQ-Flex): 1; 2; 3; 5 i 7-my.
1-szy / wizytówkowy: [16.]
- 1007 GWh - Clean Ocean w VI-2017.
Najmniejszy: [50.] - 856 GWh - Iberica Knutsen w
I-2019.
Najbardziej zbliżony do średniego: [323.] - 1038 GWh - LK Knutsen OAS
w XI-2024.
Największy i największy ogółem: [347.]
- 1148 GWh - Clean Destiny w III-2025.
Najwięcej ładunków dowiózł z Sabine Pass do
Terminala Świnoujście Asklipios x7.
W 100-u dost. z Sabine Pass są max 54 ład. w ramach
kontraktu z Cheniere Marketing International.
Dla porównania, ilość niedokonanych odb. z
Calcasieu Pass w ramach kontraktu z Venture Global od 01.01.2023r. =min 51!
Pozostałe są dost. spotowymi (min 46) i w istotnej
części z pośrednictwem handlowym innych stron.
Precyzyjne rozróżnienie dostaw kontrakt/spot, zwłaszcza
w I poł. 2025 roku jest obecnie trudne**.
Całe zestawienie 100-ki jest w [https://metanowce.go.yj.fr/deliveries.php?gazoport=swi] po wpisaniu [Sab…].
Inni wytwórcy naszego importu LNG odebranego przez
Terminal Świnoujście na dzień 20.07.2025 r.:
Ras Laffan 159 dostaw.
Inne terminale w USA, łącznie tylko 88:
Ingleside/25;
Calcasieu Pass/19; Freeport/17; Hackberry/16; CovePoint/10;
Elba-Savannah/1 i ZERO z Plaquemines.
Inni wytwórcy (nie Katar/USA) łącznie 26:
Melkøya/16***;
Point Fortin/4; Bonny/3; Damietta/1; Idku/1; Punta
Europa/1.
Rokowania:
- wyprzedzenie Ras Laffan przez Sabine Pass wymaga
kilku lat, tym bardziej, że liczba spotów z Sabine Pass spadnie (chyba!) za
sprawą restartu kontraktu z Venture Global, z Calcasieu Pass.
- doścignięcie Sabine Pass przez Calcasieu Pass,
przy proporcji nominałów kontraktowych 21:22 (dostaw/rok), praktycznie jest nie
możliwe w sensownej perspektywie czasowej. I wymagałoby przejęcie realizacji
kontraktu z CMI przez Ingleside po rozbudowie tego terminala, co było kiedyś
sygnalizowane.
- natomiast wyprzedzenie Sabine Pass przez
Plaquemines (jeszcze bez dostawy!), po reaktywowaniu kontraktu (4 mln ton/rok =
59 odbiorów), jest kiedyś możliwe, ale jest wielką niewiadomą, za sprawą daty
rozpoczęcia realizacji tej umowy, i wstępnego zadedykowania tych dostaw do
przejmowania przez FSRU w Zat. Gdańskiej (Terminal Świnoujście zasadniczo
będzie obsługiwał kontrakty w formule DES-Katar/CMI), przez Kłajpedę i przez
ew. reeksporty.
Wacław Sałaban, lipiec 2025 roku.
* i to nie ma nic wspólnego z [cytat:] …104 mln m3 gazu
ziemnego (po regazyfikacji)… w typowej dostawie z USA!
To co najwyżej ok. 92 mln
kubików. A średnia dostawa z Sabine Pass jest większa od średniej z innych
terminali USA.
I mimo, że pisać każdy może, to są granice … bredni!
Nawet w
wykonaniu wierszówkowca.
** tegoroczny natłok ładunków z Sabine Pass i z Ingleside (w 1-szym półroczu x17, przy nominale
kontraktu 10-11 w 6 miesięcy), dodatkowo zrealizowanych jednostkami
czarterowanymi przez Cheniere, obecnie uniemożliwia owe rozróżnienie;
- czy to
przyśpieszona realizacja kontraktu z CMI, bo ruszy kontrakt z Venture Global w
2-gim półroczu?
- czy może natłok spotów w efekcie braku min 7
odbiorów w Calcasieu Pass w 1-szym półroczu?
*** obecnie dopiero jako 7-my wytwórca naszego importowanego LNG, a do końca 2020 r. był 2-gim. Nawet uwzględniając odebrane dostawy przez Kłajpedę pozycja nie ulegnie zmianie.
Bardzo ciekawe te podsumowanie 100 z Sabine , ale w sumie to nie wiem czy nie rozsądniej było poczekać na 200 z Usa i wtedy zrobić rozpiskę, a to już niedługo . Ale to tylko moje zdanie
OdpowiedzUsuńNie długo?
UsuńPrzecież kontrakty z QatarEnergy wracają do stosownego wymiaru, czyli „200” z USA za ok. 3 miesiące - w X-2025!
Patrząc w skali poprzez ilość wszystkich dostaw i czas jaki zajęło ich odebranie i przetworzenie to te 12 dostaw to już niedługo
UsuńAle moje plany edytorskie są w … innej skali!
UsuńNie wątpię. Nie krytykuję.
UsuńChodziło mi o to przykładowo ,że gdy do emerytury brakuje mi 25 lat pracy o dostałbym teraz 3 miesiące urlopu to bym stwierdził i odczuł " ale mam długi urlop".
Natomiast gdy już minie te 24 lat i 9 moesięcy to powiem,że emerytura "'już tylko za 3 miesiące "
IŁ z kolejną dostawą od VG na 11.08 (planowo jak w harmonogramie).
OdpowiedzUsuńDla mnie osobiście istotniejsze jest Al Karaana/5 z ETA 29.08.(?).
UsuńAle co w tym zaskakującego? Oprócz tego, że trzy dostawy w sierpniu? Na ostatnie 4 miesiące będzie najprawdopodobniej 1+2+1+2 łącznie 17, czyli wyrównanie nadwyżki z roku ubiegłego kontraktów z QG.
UsuńNie zaskakującego, tylko istotniejszego od promowania lamp naftowych!!!
UsuńKtoś ma imo ostatniego naszego? kiedyś spisałem z https://www.new-ships.com/ pasujące datami ale ten ostatni mi nie pasuje nazwą więc albo wtedy strzeliłem babola albo nastąpiła jakaś zmiana?
OdpowiedzUsuńps. nie pasujące IMO :9963827
OdpowiedzUsuńBędzie to chyba 9974606 - 2026/05 lub 9974618 - 2026/06
Usuń