środa, 29 maja 2019

Trzecie zawinięcie Al Kharaitiyat

Tym razem oficjalne źródła zamieszczające zapowiedzi o zbliżających się zawinięciach do świnoujskiego terminalu „milczą”. Bazuję na sygnale AIS nadanym z pokładu Al Kharaitiyat od wypłynięcia z Kanału Sueskiego na wody Morza Śródziemnego – wieczorem 26.05.

poniedziałek, 27 maja 2019

Intrygująca podróż Al Safliya

Po ujawnieniu się metanowca we wschodniej części Pacyfiku, z portem docelowym Panama City, po przejściu Kanału Panamskiego i objęciu tytułu panaMax-a wśród gazowców LNG, kolejnym etapem ekscytującej podróży Q-Flex Al Safliya jest Zatoka Meksykańska i zawinięcie pod załadunek do amerykańskiego terminala eksportowego Sabine Pass.

niedziela, 26 maja 2019

Zwózka LNG przed brexitem

Od początku marca prawie połowa katarskiej floty Nakilat, reprezentowanej przez konstrukcje Q-Flex i Q-Max, jest zatrudniona w realizacji dostaw do Europy. Intensyfikacja dostaw na rynek europejski wiosną i latem jest typowym zjawiskiem, gdyż obniżona cena posezonowa zachęca Europejczyków do odtwarzania zapasów gazu ziemnego na kolejny sezon grzewczy. Zapasów gromadzonych w podziemnych magazynach.

czwartek, 23 maja 2019

Q-Max Mekaines

Redagując wpis o Q-Max Al Ghuwairiya nie spodziewałem się szybkiego pretekstu do powrotu tematyki o największych metanowcach w światowej flocie, w kontekście ich operowania na akwenie europejskim.

niedziela, 19 maja 2019

Al Ghashamiya z trzecią dostawą katarską w maju

Al Ghashamiya zrealizuje trzecią dostawę katarską w maju 2019. Zawinie 29.05. Zarazem będzie to 60. dostawa historycznie, 46. katarska i 13. tegoroczna. Dla metanowca będzie to drugie zawinięcie do Świnoujścia, debiutował prawie równo rok temu  w dniach 01-02.06.2018 r.

piątek, 17 maja 2019

Nietuzinkowa logistyka dostawy realizowanej przez Maran Gas Sparta

Po dwóch tygodniach od zamieszczenia wpisu Maran Gas Sparta część tam zasygnalizowanych wątpliwości zostało rozwianych, część stała się prozaicznie wytłumaczalna, ale część pytań nadal czeka na rozstrzygnięcie :-)

czwartek, 16 maja 2019

Dwukrotne dostawy katarskie w maju

Drugą w maju dostawę katarskiego LNG zrealizował Q-Flex Tembek w dniach 14-15.05., w swoim drugim zawinięciu do Świnoujścia. Ten metanowiec debiutował 11-12.06.2018 roku. Natomiast pierwszym dostawcą w obecnym miesiącu był Al Khattiya (04-05.05.), również w ramach swojej drugiej dowózki. Jego debiut również odbył się w ubiegłym roku (09-12.04.) i był przedłużony o dwie doby trudnymi warunkami meteorologicznymi, uniemożliwiającymi planowe wypłynięcie po rozładunku. W swych drugich podróżach obie jednostki mijały się na kontrkursach 09.05. na wysokości Bretanii.

Aktualizacja 31.03.2021 r.: Przepraszam za pisanie dla i linkowanie do BiznesAlert.


poniedziałek, 13 maja 2019

Konstrukcja Q-Flex jest panaMax-em!

Metanowiec konstrukcji Q-Flex, w wersji ze stoczni DSME, o szerokości 50,04 m, jest nowym panamax-em. Tym samym ograniczenie 49 m szerokości w nowych śluzach Kanału Panamskiego jest nieaktualne! Zarządca Kanału zwiększył ograniczenie szerokościowe do 51,25 m. Czyli wszystkie 31 jednostek Q-Flex, drugiej największej grupy metanowców w światowej flocie, może realizować dostawy przez Panamę.

sobota, 11 maja 2019

Obserwacja

W południe, 10 maja, w systemach AIS ukazały się dwie jednostki o których, i o ich trwających rejsach, szczegółowo ostatnio pisałem:

czwartek, 9 maja 2019

Al Safliya testerem?

Widok katarskiego metanowca na zachodnim Pacyfiku (lub wschodnim Atlantyku), od czasu opanowania technologii masowego pozyskania gazu łupkowego w USA, jest znaczną osobliwością. W czasach przed, okazjonalnie ładunki katarskie docierały do Chile (Argentyny, Brazylii, Meksyku). Były realizowane przez spółkę RasGas, obecnie połączoną z Qatargas. Czy dostawy do Chile były realizowane wtedy przez Q-Flex? Nie wiem.